Vitamín C posilňuje imunitu. Odkiaľ ho čerpať v zime?

Nedostatok vitamínu C spôsobuje oslabenie obranyschopnosti i predčasné starnutie, pretože je dôležitý pre syntézu kolagénu. Jeho deficit sa prejavuje aj zhoršeným hojením rán, krvácaním ďasien, drsnou a šupinatou pokožkou  či ľahkým vznikom modrín.

Vitamín C je jedným z najsilnejších antioxidantov, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Hoci sa nachádza v širokej škále potravín, mnohým z nás v organizme chýba práve počas chladnejších mesiacov. Podľa odporúčaní by si mali dospelé ženy dopriať denne 75 mg, muži 95 mg tohto vitamínu.

Vitamín C je bohato obsiahnutý v ovocí a zelenine. Medzi najbohatšie zdroje patria kivi, červená paprika, pomaranče, jahody, papája, ananás, grep, brokolica, ružičkový kel, mango, paradajky či špenát. Samozrejme, všetky uvedené druhy zeleniny a ovocia zoženieme v supermarketoch a môžeme ich konzumovať aj počas zimy. Avšak pokiaľ preferujeme sezónne a lokálne potraviny, môžeme céčko dopĺňať aj prostredníctvom nasledujúcich pochúťok.

  • Kyslá kapusta

Jedným z dostupných zdrojov vitamínu C počas zimy je kyslá kapusta. V sto gramoch tejto tradičnej lahôdky sa nachádza 15 mg vitamínu C. Okrem toho obsahuje aj cenné probiotiká podporujúce zdravie čriev a celkovú imunitu.
Ak však chceme čerpať benefity z konzumácie fermentovanej kapusty, je priam nevyhnutné urobiť si ju doma alebo kúpiť od overených výrobcov.

  • Šípky

Výbornou voľbou na doplnenie céčka do organizmu sú aj šípky. Hoci je vitamín C citlivý na teplo, určité množstvo zostáva zachované aj v šípkovom čaji, ktorý navyše obsahuje aj ďalšie cenné látky, ako napríklad karotenoidy.
Ako na prípravu čaju? Šípky namočíme na niekoľko hodín do vody, potom varíme asi 10 minút a ešte necháme odstáť. Precedený čaj podávame samotný alebo s medom. Alternatívou šípkového čaju môže byť za studena lisovaný šípkový olej.

  • Rakytník

Nabitý vitamínom C je aj rakytník rešetliakový. Z jeho plodov si môžeme pripraviť chutný čaj. K dispozícii sú aj rakytníkové šťavy, tinktúry, sirupy či oleje. Paleta produktov vyrábaných z rakytníka je teda pestrá, stačí si vybrať. Rakytník má všestranné použitie. Je stvorený napríklad  na celkové posilnenie imunity, zlepšenie trávenia a tiež prospieva pokožke.

  • Jablká a hrušky

Ak chceme prekypovať zdravím aj počas zimy, nemali by v našom každodennom jedálničku chýbať  jablká a hrušky. Sto gramov jablka obsahuje takmer 5 mg céčka, hruška o niečo menej. V zime je výbornou pochúťkou nielen na doplnenie vitamínu C, ale aj ďalších biologicky aktívnych látok nastrúhané jablko s mrkvou, citrónom a medom. Odporúčame posypať orechmi.

  • Žerucha a pažítka

Vitamínom C sú nabité aj žerucha a pažítka. Môžeme ich mať k dispozícii počas celej zimy, pokiaľ sa rozhodneme pestovať ich na okennom parapete. Sú chutné nielen do šalátov, ale hodia sa aj na chlieb s maslom.

  • Mrazom sušené ovocie

Mrazom sušené, alebo lyofilizované ovocie sa suší vo vákuu pri mínusových teplotách. Vďaka špeciálnej technológií zostáva v takomto ovocí zachovaných maximum látok. Výrobcovia udávajú množstvo až 98 %. Navyše je chutné, voňavé a príjemne chrumká. Ideálna voľba na doplnenie živín do organizmu v zime.

Mirka
 

Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/jablko-jese%C5%88-ruky-burgundy-dla%C5%88-3725516/