Datle sú pokladom pre kosti i trávenie

Aj počas zimy by sme sa mali snažiť o to, aby bol náš jedálny lístok pestrý. Čerstvého ovocia je pomenej, a preto môže byť výborným spestrením jedálnička aj sušené ovocie.

Jednou z možností sú aj sušené datle. Okrem energie dodajú nášmu telu aj množstvo vitamínov a minerálov. Dôležité však je, aby sme si vybrali kvalitné produkty.

Na čo dať pozor? Oblúkom sa vyhnite tým, ktoré majú na etikete uvedený pridaný cukor, alebo, ešte horšie, glukózovo-fruktózový sirup a siričitany. Kvalitné sušené datle neobsahujú okrem samotných datlí žiadne pridané látky.

Prečo si dopriať sušené datle?

Telu dodajú energiu

Datle, podobne ako hrozienka či sušené figy, disponujú slušným množstvom energie. Sto gramov obsahuje takmer 280 kcal, 75 g tvoria sacharidy a 7 g vláknina. Sú teda výbornou voľbou napríklad na desiatu v kombinácii s orechmi, poprípade predstavujú zdroj energie pred náročným tréningom.

Prospievajú tráveniu a znižujú cholesterol

Sušené datle sú bohaté na vlákninu, ktorá napomáha správnemu fungovaniu čriev. Ak teda máte problém s nepravidelným vyprázdňovaním, okrem sušených sliviek či hrozienok, vám môžu pomôcť aj datle.

Za všetky štúdie môžeme spomenúť tú, ktorú vykonali odborníci z University of Reading z britského mesta Reading – účastníci, ktorí jedli po dobu jedného týždňa sušené datle, zaznamenali zlepšenie frekvencie vyprázdňovania.

Okrem toho rozpustná vláknina má schopnosť znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Vysoký cholesterol v krvi je jednou z príčin vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Sú nabité antioxidantmi

Odborníci neustále poukazujú na dôležitosť konzumácie potravín, ktoré sú bohaté na antioxidanty. Platí, že čím pestrejší máme jedálny lístok, tým viac antioxidantov má naše telo k dispozícii, a tým spoľahlivejšie môžu bojovať proti škodlivým voľným radikálom.

Aké antioxidanty sa v datliach nachádzajú? Sú zaujímavé napríklad obsahom flavonoidov, ktoré sa spájajú so znížením rizika vzniku niektorých druhov rakoviny alebo Alzheimerovej choroby. Za zmienku stoja aj karotenoidy potrebné pre dobrý zrak, ale aj zdravie srdca.

Predstavujú prevenciu osteoporózy

Datle obsahujú fosfor, ktorý je druhý najrozšírenejší minerál v ľudskom tele. Ten sa spolu s vápnikom podieľa na zabezpečení pevnosti kostí a zubov. Vplyv na dobrú kondíciu kostí však majú aj ďalšie minerály a stopové prvky, ako napríklad draslík a horčík.

Tipy na využitie datlí

Datle si môžete dopriať iba tak ako zdravú maškrtu, ktorá vám dodá energiu, veľké množstvo vitamínov, minerálov, stopových prvkov, antioxidantov a vlákniny. Sú teda výbornou alternatívou bežných sladkostí na desiatu.

Okrem toho výborne poslúžia aj ako zdravý a chutný variant klasického cukru v sladkých dobrotách. Ak sa rozhodnete využívať napríklad datľovú pastu, je to veľmi jednoduché, pretože ňou nahradíte biely cukor v pomere 1:1.

Mirka




 

Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/term%C3%ADny-su%C5%A1en%C3%A9-jedlo-su%C5%A1en%C3%A9-ovocie-3338368/