Brusnice prospievajú mozgu. A to nie je všetko!

Brusnice sú pomocníkmi pri problémoch s močovým ústrojenstvom, predstavujú poklad pre srdce a podľa najnovšej štúdie sú prospešné aj pre mozog.

Len nedávno bola zverejnená štúdia, ktorej úlohou bolo preskúmať, ako účinkujú brusnice na kognitívne funkcie u starších ľudí. 12-týždňovej štúdie sa zúčastnilo 60 dospelých vo veku od 50 do 80 rokov. Ti dennodenne konzumovali malú šálku brusníc. Po ukončení tohto obdobia vedci zhodnotili, že došlo k zlepšeniu kognitívnych funkcií v porovnaní so skupinou, ktorá dostávala placebo. Podľa odborníkov sú za tieto pozitívne účinky zodpovedné flavonoidy, najmä antokyány a proantokyanidíny, bohato zastúpené v tomto ovocí.

Ak si denne doprajete brusnice, poďakuje sa vám nielen mozog, ale aj srdce. Aspoň to tvrdia výsledky ďalšej vedeckej štúdie. V tomto prípade 45 zdravých dospelých mužov buď konzumovalo denne 9 g brusnicového prášku vo vode s obsahom 525 mg polyfenolov, alebo dostávalo placebo s nulovým obsahom polyfenolov. Aké boli výsledky? Konzumácia brusníc počas jedného mesiaca zlepšila vaskulárne funkcie u zdravých mužov.

Brusnice sú pokladom pre mozog i srdce. Aké sú ich ďalšie výhody?

Ďalšou a azda najznámejšou výhodou konzumácie brusníc je, že sa používajú ako domáci prostriedok pri infekciách močových ciest. Špecifické zlúčeniny obsiahnuté v brusniciach zabraňujú baktériám zachytiť sa zvnútra močového ústrojenstva a tým významne prispievajú k zmierneniu ťažkostí. Zvyčajne sa odporúča vypiť jeden až dva poháre čistej brusnicovej šťavy denne.

Nemožno opomenúť skutočnosť, že brusnice sú významnou protizápalovou potravinou. To znamená, že bojujú proti škodlivým voľným radikálom. Zdá sa, že užitočné môžu byť aj ako prevencia viacerých druhov rakoviny.

Zastúpené polyfenoly i vitamín C posilňujú imunitný systém a pomáhajú mu bojovať proti rôznym ochoreniam, vrátane vírusov a baktérií.

Na nezaplatenie sú aj pri tráviacich problémoch, ako hnačka, zápcha alebo reflux, pretože podporujú rozmanitosť črevného mikrobiómu. A nie je žiadnym tajomstvom, že zdravie je ukryté práve v črevách.

Živiny v brusniciach

Jedna šálka, čo je viac ako 100 g čerstvých brusníc, obsahuje pestrú škálu výživných látok. Okrem spomínaných antioxidantov (antokyány, kvercetín, kyselina benzoová, epikatechíny...) a vitamínu C sú to, napríklad mangán, vitamíny E a K, vitamíny skupiny B, draslík či meď. Nechýba ani vláknina. V tomto množstve to je viac ako 5 g vlákniny.

Brusnice môžete konzumovať čerstvé počas sezóny, avšak celoročne sú dostupné aj sušené. Preferujte mrazom sušené brusnice, ktoré si zachovávajú maximum živín. Naopak, vyhnite sa tým, ktoré sú sladené cukrom a obsahujú konzervačné látky (benzoan sodný, siričitany...).

Mirka





 
Autor fotografie:https://pixabay.com/photos/cranberries-berries-swamp-forest-2810138/