Rosička útla – bezlepkové zrnká, ktoré si zamilujete

Fonio je bohaté na bielkoviny, disponuje nízkym obsahom kalórií a zaujímavou chuťou. Zrnká rosičky útlej môžeme zaradiť do kategórie pseudoobilnín. Patria k najdrobnejším, no mimoriadne výživným.

Ak sa usilujete o zdravý životný štýl, tak potom vám záleží i na tom, aby bol váš jedálny lístok pestrý – nebojíte sa experimentovať s novými surovinami a chuťami. To znamená, že medzi bežné slovenské prílohy ako ryžu a zemiaky ste pridali ďalšie – pšeno, pohánku, amarant, quinou, špaldu...

Ďalšou skvelou súčasťou jedálnička môže byť aj fonio. Čo by ste mali vedieť o tejto plodine?  

  • Neobsahuje lepok a má nízky glykemický index

Fonio pochádza zo západnej Afriky a už starí Egypťania považovali drobné zrnká podobné prosu za výnimočné. Fonio je bez lepku, čiže je vhodné pre ľudí s celiakou i gluténovou intoleranciou. Navyše predstavuje zdroj komplexných sacharidov a vlákniny, disponuje nízkym glykemickým indexom, čiže je vhodné aj do jedálnička ľudí, ktorí si sledujú hladinu cukru v krvi.

  • Obsahuje menej kalórií

Drobné zrniečka rosičky útlej sa skvelo hodia aj do diétneho jedálneho lístka. Obsahujú totiž menej kalórií ako hnedá ryža či quinoa. Jedna šálka fonia obsahuje 140 kcal, šálka naturálnej ryže 216 kcal a quinoy 222 kcal.

  • Je bohaté na bielkoviny s množstvom esenciálnych aminokyselín

Vysoký obsah bielkovín so zastúpením viacerých esenciálnych aminokyselín, ako metionín, cystín, leucín, valín či izoleucín, ocenia nielen vegetariáni, vegáni či športovci, ale všetci, ktorí sa snažia dať telu maximum dôležitých látok. Esenciálne aminokyseliny vieme do tela doplniť jedine stravou, poprípade doplnkami výživy.

  • Obsahuje železo, zinok a fosfor

Zrnká rosičky útlej obsahujú množstvo živín potrebných pre zdravie človeka. Za všetky môžeme spomenúť železo, ktoré je prevenciou anémie, ale aj zinok či fosfor. Tieto minerály sú nevyhnutné pre kosti, úroveň energie, kognitívne funkcie atď. Zastúpené sú aj ďalšie minerály a stopové prvky, ako vápnik, horčík, draslík či mangán.

  • Je zásobárňou B vitamínov

Vitamíny zo skupiny B sú nevyhnutné pre tvorbu energie, správne fungovanie látkovej premeny i mozgu. Ich nedostatok ovplyvňuje napríklad negatívne aj našu náladu.

Ako pripraviť fonio?

Pokiaľ zrná pripravíte správne, budú ľahké a nadýchané s mierne orieškovou a zemitou chuťou. Niektorí zrnká rosičky útlej chuťovo charakterizujú ako niečo medzi kuskusom a quinoou.

Pokojne nimi môžete nahradiť bežne používané obilniny a pseudoobilniny, pretože krásne do seba nasiaknu rôzne koreniny alebo omáčky.

Ak ste fonio ešte nepripravovali, tu je jednoduchý návod. Do hrnca si dajte polievkovú lyžicu oleja a ½ šálky fonia. Zrnká orestujte a pridajte ¾ šálky vody alebo vývaru podľa vlastného výberu, priveďte do varu. Osoľte, dochuťte bylinkami či korením podľa chuti, znovu zakryte pokrievkou, oheň znížte na minimum a varte ešte 1 minútu. Odstavte z ohňa a nechajte ešte 5 – 10 minút odpočívať pod pokrievkou. Nezabudnite občas premiešať vidličkou.

Mirka





 
Autor fotografie:https://en.wikipedia.org/wiki/Fonio#/media/File:Acha_(Fonio).jpg