Healthy Eating Plate – Zdravý stravovací tanier vás naučí, čo a koľko jesť

Neviete, ako by mal vyzerať váš jedálny lístok? Inšpirujte sa pomôckou z dielne Harvard Medical School.

Zdravý stravovací tanier sa skladá zo štyroch farebných častí predstavujúcich zastúpenie zeleniny, ovocia, celých zŕn a zdravých proteínov. Jeho súčasťou je aj nádoba so zdravými tukmi, pohár vody a drobná postavička s upozornením, aby sme zostali aktívni.

Tento tanier je výnimočný tým, že podrobnejšie vysvetľuje, čo by malo  byť súčasťou jednotlivých farebných častí, resp. čo si predstaviť napríklad pod pojmom celé zrná alebo zdravé tuky. To znamená, že poukazuje hlavne na dôležitosť kvalitného stravovania.

Tieto informácie sú užitočné pre ľudí, ktorí o zdravom stravovaní nevedia takmer nič, ale chcú svoj jedálny lístok zmeniť k lepšiemu.

Dôležité je uviesť, že tanier bol vytvorený na základe najlepších dostupných vedeckých poznatkov s cieľom skvalitniť stravovanie Američanov, ale i ľudí na celom svete.

Healthy Eating Plate – užitočný sprievodca zdravým stravovaním

Odborníci z Harvardu vysvetľujú, že polovicu taniera by mali tvoriť ovocie a zelenina. Zdôrazňujú, že čím pestrejšie zloženie, tým lepšie, pretože vďaka tomu sa do organizmu dostane rôzna škála prospešných látok, ako napríklad antioxidantov.

Druhá polovica Healthy Eating Plate je rozdelená na dve štvrtiny – prvá patrí celým zrnám, druhá zdravým proteínom.

V rámci celých zŕn harvardskí odborníci odporúčajú konzumovať, napríklad naturálnu ryžu, ovos, quinou, jačmeň a potraviny z nich vyrobené, napríklad celozrnné cestoviny. My k nim môžeme pridať aj pšeno, pohánku či špaldu.  Konzumácia celých zŕn a celozrnných produktov je pre ľudský organizmus výhodnejšia nielen z hľadiska živín, ale aj udržiavania stabilnej hladiny cukru v krvi.

Čo sa týka proteínov, výborným zdrojom bielkovín je hydina, ryby, strukoviny či orechy. Zaujímavé je, že americkí odborníci z Harvardu odporúčajú obmedziť konzumáciu červeného mäsa a, samozrejme, aj spracovaných mäsových výrobkov, ako sú klobásy či slanina.

Nádoba s popisom zdravé tuky predstavuje zastúpenie zdravých tukov v jedálničku. Môže sa jednať o za studena lisovaný olivový olej, rôzne orechy či semená.

Pohár s vodou upozorňuje na nevyhnutnosť kvalitného pitného režimu. Harvardskí vedci radia vynechať sladké nápoje a tiež obmedziť mlieko a mliečne výrobky na jednu až dve dávky denne. Čo sa týka ovocných štiav, nemali by tvoriť viac ako malý pohár denne.

Súčasťou stravovacieho taniera je aj postavička s pripomenutím, aký dôležitý je v rámci zdravého životného štýlu pohyb.

Viac informácií nájdete priamo na stránke univerzity: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/ .

Mirka





 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/stredomorsk%C3%A1-kuchy%C5%88a-jes%C5%A5-jedlo-2378758/