Čo potrebuje vaše telo na jar, aby ste boli zdraví a štíhli?

 Príroda to má vymyslené priam dokonale, a preto jej treba načúvať. Spolu so zmenou ročných období by ste mali zmeniť aj svoje stravovacie návyky. Neviete ako? Poradí vám odborníčka na výživu a zakladateľka projektu Ide o vaše zdravie, Zdenka Havettová.
Jar symbolizuje začiatok – zrod niečoho nového. Okrem iného sa k tomuto ročnému obdobiu pripisujú orgány pečeň a žlčník, zelená farba a kyslá chuť.
Všetko rastie, klíči, vychádza, čo zodpovedá aj našej prirodzenej túžbe ísť von a viac sa hýbať. Po odpočinkovej zimnej fáze, je najvyšší čas sa prebudiť v harmónii s prírodou. V tomto prípade sa tak nevyhneme zmene jedálnička, ktorá pomôže prebudiť naše telo po dlhom oddychu aj pomocou potravín. Niekedy stačí málo, aby sa vám vaše telo poďakovalo!

Čo potrebuje vaše telo na jar, aby ste boli zdraví a štíhli?Menej mäsa, viac energie
Tak ako vymieňame šatníky počas ročných období rovnaké pravidlo platí aj v stravovaní. „V zime prirodzene preferujeme viac mäsa, tukov, dlho varených strukovinových polievok a pečených jedál, ktoré nás príjemne zahrejú. V jarnom období však treba postupne začať uberať tuk, čím automaticky znížime aj konzumáciu mäsa. Nenadarmo sa jarné obdobie spája aj s štyridsať dňovým pôstom, ktorý má nielen dlhú históriu, ale hlavne svoje opodstatnenie,“ vysvetľuje odborníčka na výživu Zdenka Havettová.

Zázraky z prírody
Netreba však zabúdať ani na ďalší základný princíp stravovania, ktorý by si mal osvojiť každý, kto túži nielen po štíhlom, ale aj po zdravom tele. Na jar, rovnako ako v každej sezóne, je najlepšie jesť to, čo v danej oblasti práve rastie. Aj keď sa nám môže na prvý pohľad zdať, že po zime je všetko pusté, treba len lepšie otvoriť oči. „Príroda to zariadila priam úžasne. Ponúka nám voľne dostupnú divokú zeleninu plnú vitamínov a minerálov, ktoré naše telá po zime potrebujú. Miesto vo vašej kuchyni si určite nájde nielen populárny medvedí cesnak, ale aj žihľava, púpava, sedmokráska, skorocel či valeriána,“ prízvukuje zakladateľka projektu Ide o tvoje zdravie.

Zázraky zo špajze
Ak do prírody nechodíte, nemusíte sa trápiť. Vo vašom jarnom jedálničku si miesto nájdu aj bežne dostupné potraviny. „Zvýšte podiel zelenej a listovej zeleniny. Váš tanier doplňte aj o klíčky, vňate a bylinky. Výbornou voľbou sú napríklad klíčky z mungo fazuliek, červenej šošovice, sóje, prípadne petržlenová vňať, žerucha a pažítku,“ radí odborníčka a nezabudne zdôrazniť, že spolu s potravinami sa na jar mení sa aj spôsob prípravy jedál. S pribúdajúcimi teplými dňami zeleninu tepelne upravujeme stále kratšie, teda skracujeme dobu varenia a viac naparujeme či blanšírujeme.

Kyslé je dobré
Ako sme spomínali, k tomuto ročnému obdobiu sa patrí nielen zelená farba, ale aj kyslá chuť, ktorú docielime pridaním krátkodobo kvasenej zeleniny alebo kyslej kapusty. „Okrem kvasenej zeleniny si do jedálnička pokojne zaraďte reďkovky, kaleráb, pór, čínsku kapustu, cesnak, špargľu, listový šalát, fenikel, špenát a baklažán,“ dodáva Zdenka Havettová.