Tipy, ako zastaviť prejedanie

Za prejedanie a následné priberanie na váhe môže byť zodpovedných viacero faktorov. Niekedy človek jedlom rieši ťažkosti v práci, smútok, depresiu, stres či osamelosť. Inokedy za to môžu zlé stravovacie návyky, nedostatok spánku, nevhodné načasovanie jedla, nedostatočný či nevhodný pitný režim a podobne. Ako si s prejedaním poradiť?

Pozor na stres
Stále viac a viac ľudí sa vyrovnáva so stresovými situáciami jedlom. Čo urobíte, keď vás vytočí šéf v práci? Ak ste nefajčiari, tak s najväčšou pravdepodobnosťou siahnete po niečom nezdravom. Ak ste v strese permanentne, maškrtenie sa postupom času prejaví i na váhe. Preto je dôležité si túto skutočnosť uvedomiť a naučiť sa stres nejakým spôsobom zvládať. Skúste sa venovať napríklad športu. Účinné je tiež nahradiť nezdravé maškrty zdravšími alternatívami. Pre prípad núdze majte poruke napríklad horkú čokoládu, ktorá je nabitá antioxidantmi, alebo orechy, ktoré sú neporovnateľne zdravšie ako iné pochutiny.

Pravidelná a vyvážená strava
Za prejedanie je v mnohých prípadoch zodpovedné vynechávanie jedál. Mnohí vynechávajú raňajky, na obed si dajú niečo rýchle a potom po príchode z práce sa nevedia dojesť. Preto je nevyhnutné upraviť stravovacie návyky a jedlo si rozplánovať do 5-6 porcií. Pričom netreba zabúdať na to, že základom sú raňajky. Okrem správneho načasovania jedla myslite aj na zloženie vášho jedálnička. Nezabúdajte hlavne na vlákninu, ktorá vás zasýti. Za ideálne zdroje vlákniny sú považované celé zrná, strukoviny, ovocie a zelenina.

Zabudnite na diéty
Skôr ako sa pustíte do ďalšej „zaručenej“ diéty, najskôr zalovte v pamäti, na koľkú diétu v poradí sa už chystáte a čo vám každá z nich priniesla. S najväčšou pravdepodobnosťou len nervozitu a frustráciu, ktoré boli spôsobené obmedzeným príjmom kalórií, neustálym hladom a veľmi rýchlym nástupom jojo efektu.

Vyčleňte si dostatok času na spánok
Aj spánkový deficit môže byť zodpovedný za prejedanie. Ak je človek unavený, automaticky zje viac a to hlavne nezdravých jedál. Snažte sa ísť preto spať v približne rovnaký čas a odpočívať 6-8 hodín.

Vyhnite sa pokušeniu
Čo urobíte, keď máte neodolateľnú chuť maškrtiť a nemáte nič vhodné k dispozícii? S najväčšou pravdepodobnosťou sa s tým zmierite a dáte si to, čo doma máte. Čo je horšie, zjesť téglik kalorickej zmrzliny alebo veľký jogurt? Alebo iný príklad, čo vášmu zdraviu a štíhlej línii prospeje viac: pražené a solené arašidy alebo hrsť vlašských orechov? Ak sa chcete pokušeniam skutočne vyhnúť, nenakupujte potraviny, ktoré sú iba prázdnym zdrojom kalórií.

Aj pitný režim sa počíta
Niekedy si naše telo interpretuje smäd ako hlad. Snažte sa preto vypiť denne 2-3 litre tekutín, ideálne po dúškoch. Majte vždy pri sebe fľašu či pohár s vodou a nečakajte na pocit smädu. Pite priebežne počas celého dňa.

-m-
 
Autor fotografie:www.freedigitalphotos.net, stockimages