Pohánka- zdravá alternatíva vo vašom jedálničku

Pohánka bola celé desaťročia podceňovaná a bola skôr považovaná za obilie chudobných. Po tom ako lekári objavili zdravotný význam pohánky, slávi táto rastlina návrat na naše jedálenské stoly. Vzhľadom a chuťou sa podobá ryži, pohánkové zrná sa spracovávajú na krúpy a jemnú hnedastú múku.

Pohánka je cenená najmä svojím obsahom flavonidu rutínu, ktorý sa tiež označuje ako vitamín P. Ten v rastline chráni vodné kapiláry pred napadnutím a zničením napr. voľnými radikálmi. Rovnako ochraňuje rutín v súčinnosti s vitamínom C aj bunky tkanív v ľudskej cievnej sústave. Utesňuje steny ciev, zastavuje krvácania, pôsobí preventívne a liečivo pri žilových chorobách. Ako silno zásaditá potravina odvádza pohánka z tela kyseliny, a tým napomáha acidobazickej rovnováhe organizmu.

Pohánka je kaloricky bohatá (100g obsahuje približne 350 kcal), zásobuje telo vápnikom, fosforom a draslíkom, čo je dôležité pre rast kostí, významný je aj obsah hodnotných viacnásobne nenasýtených mastných kyselín (kyselina linolová a linolenová).

Rutín v pohánke pomáha pri všetkých cievnych ochoreniach, vysokom krvnom tlaku, impotencii, reumatických chorobách, artritíde, zápaloch všetkého druhu a krvácaní z ďasien.

Obsahuje tiež veľa vitamínov z rady B posilňujúcich nervy, vitamín E, horčík, železo a cholín, ktorý chráni pečeň. Pohánková múka má málo lepku, preto je vhodná aj pri bezlepkovej diéte.

Pohánku možno použiť mnohostranne, spracovať sa dá prakticky rovnako ako bežné obilniny. Môžeme z nej pripraviť lievance, plnohodnotný chlieb alebo cestoviny, polievky, predkrmy, müsli. Pohánka je chutnou závarkou do polievok (zemiakových, zeleninových), pripravujeme z nej sladké i slané kaše, nákypy. pohánka sa dá spracovať so sladkými prísadami, ako ovocie, med alebo cukor, rovnako ako s ostrým alebo pikantným korením.
 
Autor fotografie:www.pixabay.com