8 tipov, ako spestriť zimný jedálniček

Milujete teplejšie mesiace roka aj preto, lebo máte k dispozícii veľa čerstvého sezónneho ovocia a zeleniny? Nuž, ani v zime nemusí vaše telo, ani chuťové poháriky strádať. Aj zimný jedálniček môže byť pestrý a chutný. Ako si ho spestriť?

1. Koreňovú zeleninu si upečte

Mrkva, petržlen, zeler či cvikla nepatria iba do polievky. Môžete si z nich pripraviť veľa iných zdravých a chutných pokrmov. Skúste ich očistiť, nakrájať, uložiť na papier na pečenie, pokvapkať olivovým olejom, posypať bylinkami, jemne osoliť a dať upiecť. Túto dobrotu si zamiluje celá rodina.

2. Nezanevrite na smoothie

Ako základ smoothie môžete použiť jabĺčka a hrušky a pridať k nim napríklad cviklu. Receptov na smoothie, ktoré sú vhodné na zimu, je neúrekom. Ak do nich zmixujete aj kúsok zahrievajúceho zázvoru, vylepšíte nielen ich chuť, ale aj nutričnú hodnotu.

3. Objavte čaro kvasenej kapusty

Kvasená kapusta je jedným z najlepších zdrojov vitamínu C. Okrem neho obsahuje probiotiká, ktoré sa podieľajú nielen na dobrom trávení, ale aj na posilnení imunity. Kapustu môžete jesť iba tak, alebo si z nej pripraviť chutnú polievku, pridať ju do zeleninového šalátu k brokolici. Hodí sa aj ku kvalitným cestovinám či k zemiakom.

4. Nezabúdajte na tekvice

Jednou z výhod tekvíc je to, že sa dajú skladovať takmer počas celej zimy. To znamená, že kedykoľvek môžete po nich siahnuť a využiť ich na prípravu rôznych pokrmov. Pyré z hokaido tekvice alebo polievka z maslovej tekvice sú príjemným spestrením zimného jedálnička.

5. Poobzerajte sa po „bedničkách“

Chcete podporiť poctivých slovenských pestovateľov a zároveň si v decembri dopriať slovenskú jarnú cibuľku či reďkovku? Stačí sa poobzerať po overených predajcoch, ktorí majú v ponuke poctivé slovenské produkty, predávané formou tzv. debničiek či „bedničiek“.

6. Nezabúdajte na orechy a semienka

Zima je ideálna na to, aby ste si dopriali zdravé tuky pochádzajúce z orechov a semiačok. Nebojte sa do jedálnička zaradiť viac vlašských orechov, lieskovcov, tekvicových, slnečnicových alebo ľanových semiačok.

7. Aj sušené ovocie sa počíta

Aktuálne je populárne tzv. mrazom sušené ovocie, ktoré je známe tým, že si zachováva nielen svoju chuť, ale aj nutričné zloženie. Avšak jedálniček si môžete spestriť aj klasickými sušenými jabĺčkami či slivkami.

8. Dajte šancu klíčeniu a mikrozelenine

O klíčení v nakličovacích miskách ste už určite počuli. Avšak ich alternatívou môže byť mikrozelenina, teda mladé výhonky pestované v zemine na okennom parapete. Chutné sú napríklad mladé výhonky zeleného hrášku, ktoré môžete pridať do šalátov, nátierok alebo polievok. Navyše mikrozeleninu si môžete zakúpiť aj od poctivých slovenských pestovateľov, ktorí sa venujú jej pestovaniu počas celého roka.

Mirka

 
Autor fotografie:Zdroj foto: https://pixabay.com/photos/gourmet-salad-pumpkin-salad-cheese-2157232/