6 druhov šalátov, ktoré sa oplatí mať na tanieri už dnes

Sú skvelým zdrojom chlorofylu i kyseliny listovej. Osviežia, dodajú živiny a majú minimum kalórií – sú stvorené byť súčasťou zdravého diétneho jedálnička. Prečo jesť rôzne druhy šalátov?

  • Ľadový šalát

Ľadový šalát, podobne ako ostatné druhy listovej zeleniny, je bohatý na kyselinu listovú. Okrem toho sa v ňom nachádzajú vitamíny skupiny B, vitamíny C či K. Z minerálov a stopových prvkov je  zastúpené železo potrebné pre správnu krvotvorbu a vápnik nevyhnutný pre kosti a zuby. Opomenúť nemožno vlákninu nevyhnutnú pre zdravie srdca i čriev.

Ľadový šalát výborne chutí v zeleninových šalátoch, pretože chrumká a príjemne osvieži. Hoci nepatrí medzi najvýživnejšie druhy šalátov, je príjemným spestrením jedálnička.

  • Rímsky šalát

Rímsky šalát sa nazýva aj kráľom listovej zeleniny. Pozoruhodný je obsah betakaroténu, ale aj vitamínu K. Nechýbajú ani vitamín C a už spomínaná kyselina listová. Obsiahnuté sú aj B vitamíny, draslík, železo, vápnik, fosfor či meď.

Tento šalát by mali konzumovať ľudia s kardiovaskulárnymi chorobami (nielen) kvôli obsahu antioxidantov. Zastúpené enzýmy zasa prospejú tým, ktorí trpia tráviacimi ťažkosťami.

  • Rukola

Aj rukola má pestrý nutričný obsah. Spomenúť môžeme vlákninu, luteín, betakarotén, draslík, vápnik, železo či fosfor.

Konzumáciou rukoly podporíme zdravie očí i trávenie. Okrem toho stimulujeme prirodzené detoxikačné mechanizmy nášho tela a posilníme imunitu. Rukola disponuje aj protizápalovými účinkami a patrí medzi bojovníkov proti rakovinovým ochoreniam.

  • Hlávkový šalát

Pre väčšinu z nás je azda najznámejším druhom šalátu, pretože sme ho ešte ako deti jedávali v sladkokyslom náleve a bol neodmysliteľnou súčasťou záhrad našich rodičov či starých rodičov.

Hlávkový šalát v sebe ukrýva bohatstvo nielen v podobe kyseliny listovej, ale aj B vitamínov, betakaroténu, železa, vápnika, zinku, horčíka a mnohých ďalších. Samozrejme, nechýba vláknina.

Hlávkový šalát osvieži, podporí trávenie a krvotvorbu, má protizápalové vlastnosti a je pokladom pre mozog i srdce.

  • Poľný šalát

Poľný šalát je známy aj ako poľníček alebo valeriánka poľná. Je bohatý na horčík, železo, vápnik, draslík, kyselinu listovú, vlákninu a mnohé ďalšie látky. Z antioxidantov je zastúpený, napríklad rutín potrebný pre pevnosť a pružnosť ciev.

Konzumáciou poľníčka posilníme imunitný systém, podporíme trávenie aj látkovú výmenu.
Má blahodarné účinky aj na fungovanie nervovej sústavy.

  • Mangold

V porovnaní s ostatnými druhmi šalátov obsahuje mangold veľa kyseliny šťaveľovej, takže s jeho konzumáciou by sme to nemali preháňať.

Okrem viacerých vitamínov, minerálov a stopových prvkov je bohatý na už spomínaný rutín aj kvercetín, takisto významný antioxidant.

Mangold je výborný na upokojenie, bojuje proti anémii, posilňuje kosti i zuby, má antioxidačné vlastnosti, prispieva k zdraviu a kráse vlasov, nechtov i pokožky.

Mirka

 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/jedlo-pozadia-zelenina-vegan-3712592/