Stretnutie drotárskych majstrov prilákalo aj nových tvorcov

Stretnutie drotárskych majstrov prilákalo aj nových tvorcov

Tridsiaty prvý ročník Stretnutia drotárskych majstrov sa skutočne vydaril. Trojdňové podujatie Považského múzea, ktoré hostilo takmer 50 drotárov zo Slovenska aj Čiech, bolo plné inšpirácie, kreatívnej práce a priateľských stretnutí.

Najstaršie podujatie Považského múzea začalo v piatok 19. 9. 2025 slávnostným otvorením v Sobášnom paláci v Bytči. Prítomných privítal riaditeľ Michal Jurecký, ktorý vyzdvihol hojnú účasť a šikovnosť ľudí, ktorí sa venujú práci s drôtom.  Drotársku tradíciu pretrvávajúcu do súčasnosti v príhovoroch ocenili aj podpredseda Žilinského samosprávneho kraja Peter Weber a primátor mesta Bytča Miroslav Minárčik. Program účastníkom priblížila historička drotárstva Katarína Hallonová. Najskôr si v krásnej renesančnej sále pozreli reprezentatívnu výstavu Premeny drôtu ´25, na ktorej mnohí z nich participovali. Popoludní program pokračoval v priestoroch Budatínskeho hradu, kde si prácu drotárov mohla pozrieť i verejnosť. Umelci a remeselníci tvorili na tému Také slovenské, ktorá vychádza zo stvárnenia tradičných motívov neobvyklými výrazovými prostriedkami. Súčasťou prvého dňa podujatia boli tiež komentované prehliadky výstav Dosky, ktoré znamenali svet a Strieborné roky Marty Filovej. Nechýbalo ani tradičné odovzdávanie ocenení Rad zlatých klieští. Tento rok ich za celoživotnú, mimoriadne originálnu tvorbu a úspešnú reprezentáciu Slovenska v zahraničí získali skvelé tvorkyne a zároveň jubilantky Marta Filová a Tamara Kostovská.

V sobotu drotári usilovne pokračovali vo workshope. Ich prácu obdivovali návštevníci zo Slovenska aj zahraničia a mnohí sa zapojili i do Školy drôtovania. Po odchode z hradu ich čakal špeciálny program v centre mesta.  Historická prehliadka Žiliny v podaní Michala Jureckého bola pre účastníkov určite veľkým zážitkom. Nedeľa sa niesla opäť v znamení drôtovania. Remeselníci dokončili rozpracované diela a návštevníci mali ešte možnosť vyskúšať si svoju zručnosť a kreativitu. Súčasťou podujatia bola aj drotárska rozprávka, ktorú ako zážitkovú prehliadku predviedlo divadelno-hravé zoskupenie RAZCA.

Zdá sa, že záujem o podujatie zo strany drotárskej komunity neustupuje ani na začiatku štvrtej dekády jeho trvania. „Okrem stálych účastníkov, ktorí na stretnutie prichádzajú pravidelne už desaťročia, sme tento rok na pôde múzea privítali šesť nových tvorcov. Osobitne nás teší, že sa medzi nimi objavila aj najmladšia generácia zastúpená talentovanou, len šestnásťročnou slečnou. S veľkým záujmom tiež zvykneme očakávať, aké výtvarné projekty si autori pripravili na zadanú tému v rámci drotárskeho workshopu, pretože bývajú veľmi zaujímavé a kreatívne tak po stránke technickej, ako aj výtvarnej. Tohtoročná tvorivá dielňa nazvaná Také slovenské nadviazala a zároveň rozšírila tému občianskeho združenia Galéria drôtu – symbol vidieka. Drotári mali za úlohu vyjadriť svoje predstavy o javoch charakterizujúcich slovenskú identitu – a nesklamali. Výsledkom ich snaženia boli diela odkazujúce na ľudovú kultúru v podobe drôtom opletaných kraslíc a motívov výšiviek, domáce zvieratá či krajina spätá s vidiekom, ale aj goralský klobúk, hlava zbojníka alebo Bratislavský hrad,“ uviedla historička drotárstva Katarína Hallonová.

Kolekcia výtvarných artefaktov, ktorá počas tohto podujatia v rámci drotárskeho workshopu vznikla, bude v mesiacoch október 2025 až február 2026 predstavená na rovnomennej výstave realizovanej v podkroví Budatínskeho hradu.

Tento ročník podujatia bol skvelým vyvrcholením aktivít súvisiacich s drotárskym rokom v Považskom múzeu. Pozitívne ho zhodnotil aj riaditeľ Michal Jurecký: „Stretnutie drotárskych majstrov sa vždy nesie v príjemnej rodinnej atmosfére. Pre múzeum je to dôležité podujatie, pretože drotári majú možnosť vymeniť si skúsenosti a stretnúť sa po nejakom čase na jednom mieste. Myslím, že tento rok bol program a celkové podmienky ešte lepšie ako v minulosti a verím, že sa nám ich podarí aj naďalej zlepšovať.“

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.