Oxidačný stres: porazte ho vitamínmi

V modernom svete sa stres považuje za súčasť každodenného života a taktiež  za vinníka veľkého počtu akútnych a chronických zdravotných problémov. Existuje množstvo definícií tohto slova a každý človek ho vníma inak. Stres je veľmi podceňovaná téma, ktorá vo väčšom meradle dokáže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Bunky v tele pociťujú rovnakú dávku napätia ako vy sami.

Oxidačný stres je jav spôsobený nerovnováhou medzi produkciou a akumuláciou reaktívnych foriem kyslíka v bunkách a tkanivách a schopnosťou biologického systému detoxikovať tieto reaktívne produkty. To znamená, že v tele je nerovnováha medzi škodlivými a prospešnými látkami. Kyslík, ktorý sa nachádza v bunkách a tkanivách nie je schopný adekvátne detoxikovať reaktívne produkty organizmu.

,,Reaktívne formy kyslíka tzv. voľné radikály sa v skutočnosti podieľajú na viacerých fyziologických úlohách v organizme, napríklad bunkovej signalizácii a zvyčajne sa vytvárajú ako vedľajšie produkty metabolizmu kyslíka,“ vysvetľuje farmaceutantka PharmDr. Monika Dianovská.

Biochemické pochody sú založené na radikáloch. Z odborného hľadiska tieto entity spoznáme podľa toho, že majú nespárovaný elektrón, ktorý spôsobuje vysokú intenzitu samotnej existencie buniek. Na to, aby sa dostavila správna funkcia bunkových komponentov, reaktívne formy kyslíka nesmú oxidovať. Po nasledovnej modifikácií by táto reakcia mohla spôsobiť stále poškodenie štruktúry organizmu.

Ako ovplyvňuje oxidačný stres psychiku?  

Bunky a tkanivá sa v živom organizme nachádzajú v stabilnom stave, pokiaľ úroveň radikálov a antioxidantov je dostatočne vyrovnaná.  Táto schéma je zložitou súčasťou organizmu a jeho látkovej výmeny, ktorá vás udržiava zdravých. Vznik voľných radikálov pri aktivitách so zvýšenou telesnou funkciou funguje ako odpoveď imunitného systému na lokalizovaný zápal v organizme.

Negatívne účinky oxidačného stresu spočívajú v narušení DNA väzby, to zahŕňa  poškodenia bunkových membrán a molekúl, okysličovaním aminokyselín v bielkovinách a zhoršenie  enzymatickej aktivity. Poškodenie bunkových membrán a lipoproteínov vedie k vzniku neurologických chorôb.

,,Mozgové tkanivo je v porovnaní s ostatnými tkanivami viac náchylné k oxidačnému stresu, respiračným, zápalovým ochoreniam ako aj zrýchleniu procesov starnutia organizmu a vyvolania akútnej patológie.“ vysvetľuje farmaceutantka PharmDr. Monika Dianovská.

Nepodceňujte príjem vitamínov

Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že eliminácia či obmedzenie oxidačného stresu je takmer nemožné, opak je pravdou. Napriek tomu, že neexistujú varovné signály pri vzniku oxidačného stresu, tak ako ich môžeme vnímať pri obyčajnom strese, je potrebné zmierniť vlastný rytmus života. Hlavným medzníkom je zmena životosprávy. Postupné odstraňovanie hrozieb z dennej rutiny a dopĺňanie potrebných vitamínov je krok číslo jedna pri boji s týmto tichým nepriateľom. Fajčenie a znečistené ovzdušie napomáha tvorbe radikálov a ich rozširovaniu. Kľúčovým bodom pri boji je práve pohyb a aktivita. Čím viac bude človek cvičiť a namáhať telo, tým viac vznikne aktívnych látok a zároveň aj zaniknú vzniknuté radikály v tele.

Preventívna eliminácia radikálov pomocou cvičenia je jedna z mála vecí, ktoré sa dajú pre telo spraviť. Správny jedálniček je pochopiteľne ďalší spôsob ako si dopomôcť k lepšiemu zdraviu. Pomocou stravy totiž dokážete prijímať antioxidačné látky, ktoré prirodzene bojujú pri vzniku radikálov a potlačujú ich šírenie. Antioxidanty sú všetky systémy a látky, ktoré spomaľujú tvorbu voľných radikálov, alebo, ak sa už vytvorili, znižujú ich účinok. Antioxidanty môžu bezpečne vstupovať do interakcie s voľnými radikálmi a ukončiť reťazovú reakciu skôr, než  poškodia  životne  dôležité molekuly.

Vitamíny v hľadáčiku

Ľudský organizmus potrebuje pre správne fungovanie rozmanité množstvo vitamínov, minerálov a mikroelementov tzv. stopových prvkov. Tieto prvky si organizmus nevie syntetizovať sám a musí ich prijímať z vonkajšieho prostredia, v prvom rade prostredníctvom rozmanitej stravy a tiež v podobe výživových doplnkov. Medzi najvýznamnejšie vitamíny patrí E a C, zinok a selén. Veľmi žiaduce je užívanie kombinácie vitamínov C a E, plus minerálov zinku a selénu - práve kvôli známemu efektu kyseliny askorbovej regenerovať a zvyšovať aktivitu antioxidantov. Vitamín C má dôležitú úlohu v imunitnej funkcii a zlepšuje vstrebávanie železa. Bolo preukázané, že regeneruje ďalšie antioxidanty v tele, vrátane  vitamínu E. Ten na druhej strane chráni organizmus pred reaktívnymi formami kyslíka. V spojení so zinkom podporujú rast kostí, dobré fungovanie zraku, mozgu a správny pohlavný vývoj. Selén je v ľudskom organizme súčasťou kľúčového enzýmu antioxidačnej ochrany, kde tvorí väzbu a bráni tak ich toxickému pôsobeniu a vyvolaniu ochorenia, znižuje cholesterol, podporuje regeneráciu pečene a iné. Zinok je v ľudskom organizme súčasťou viac ako 300 enzýmov a koenzýmov. Zúčastňuje sa napríklad na metabolizme cukrov, bielkovín, podieľa sa na syntéze DNA, RNA, podporuje rast kostí, dobré fungovanie zraku, mozgu a správny pohlavný vývoj a dokonalú funkciu mužských pohlavných orgánov Vitamíny nájdeme v rôznych potravinách ako aj výživových doplnkoch. Odporúča sa prijímanie všetkých štyroch látok (vitamín C a E, zinok a selén) súčasne v jednej tablete, (napríklad Zinkosel), nakoľko z pohľadu vstrebávania ide o dobrú kombináciu, pri ktorej nedochádza k vzájomnej vytesňovacej reakcii a súboju o transportný systém. To znamená, že vitamíny sú kompatibilné natoľko, že organizmus ich príjme a využije všetky a spolu.

Súťažná otázka:
Ktoré 4 látky predstavujú účinné kombo v boji proti oxidačnému stresu?

A: magnézium, zinok, vitamíny D a E
B: selén, zinok, vitamín C a E
C: selén, zinok, magnézium, vitamín B

Správne odpovede posielajte do 06. júla 2022 na adresu sutaz@dennikrelax.sk heslo ZINKOSEL. 3 výhercov odmeníme dvojmesačnou dávkou ZINKOSELU.

Oxidačný stres: porazte ho vitamínmi

 
 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/desiata-fitness-tvaroh-jogurt-5002686/