Súťažte s nami! - dennikrelax.sk

Pár tipov na to, ako si pomôcť pri prirodzenom pôrode

Pôrod je vnímaný  ako dôležitý a zásadný okamih v živote každej ženy i jej partnera. Mnoho budúcich mamičiek si však tento okamih spája so strachom z nepoznaného, čo býva najčastejšou chybou psychickej prípravy. Čo robiť, aby ženy našli svoju cestu k pokojnému priebehu pôrodu a svoje dieťatko privítali na tento svet dôstojne a láskyplne?

Prečo sa pôrod spája so strachom?

Pár tipov na to, ako si pomôcť pri prirodzenom pôrodeKaždý strach pramení z neistoty, nedôvery, neznáma, prípadne neznalosti a nedostatku informácií. Keď hovoríme o pôrode, väčšina budúcich mamičiek sa stretáva so strachom z bolesti, ktorý je spolu so stresom najväčším nepriateľom samotného aktu. ,,Je potrebné si uvedomiť, že bolesť je prirodzenou súčasťou celého procesu. Ale nie je správne, ak sa rodička už vopred nastaví, že sa tieto pojmy stanú synonymom pre slovo pôrod. Určite sa netreba zľaknúť, že niečo nezvládnete,“ tvrdí pôrodná asistentka Elena Drapáčová.

Všetko je v hlave

Dôležitá je sila pozitívneho myslenia. Odborníčka dodáva, že z jej skúseností sa až 90 % pôrodu odohráva v hlave a len zvyšných 10 % je fyzickou záležitosťou. To, ako žena myslí sa odráža na jej tele. Pri strese je organizmus napätý a naopak, ak je rodička pokojná, telo je uvoľnené. Takéto uvoľnenie a relaxáciu potrebuje žena zažívať nielen pred ale aj počas pôrodu.

Čo môže budúca rodička urobiť pre to, aby minimalizovala strach?

Strach, obavy a úzkosť ženu pri pôrode ochromujú. Stresové hormóny navyše pozastavujú účinky a vyplavovanie hormónov potrebných pri samotnom akte, preto je veľmi dôležité, ako je žena na pôrod pripravená. Kvalitná predpôrodná príprava má určite pozitívny vplyv na psychický aj fyzický stav budúcej rodičky. Jej súčasťou bývajú často nielen prednášky o jednotlivých pôrodných dobách, ale i cvičenia, ktorými budúce matky spevňujú napríklad panvové dno alebo precvičujú správne dýchanie. ,,Keďže ide o veľmi citlivé a dôležité obdobie života ženy, neodmysliteľnou súčasťou predpôrodnej prípravy je aj prístup a podanie informácií, čo ženu čaká. Pri svojej práci dbáme na to, aby mali rodičky čo najpríjemnejšiu skúsenosť, ktorá naplní ich očakávania,“ hovorí Drapáčová.

Všetko pre prirodzený spôsob

Väčšina žien chce zažiť pôrod prirodzenou cestou, bez zbytočných zásahov a liekov. Preto je dôležité pripraviť naň svoje telo a myseľ. Prirodzený pôrod začína sám, pokračuje svojim vlastným tempom a vrcholí narodením dieťatka. Končí samovoľným porodením placenty. Niekedy je tempo rýchlejšie, inokedy pomalšie. ,,Ak si chce budúca rodička k prirodzenej ceste dopomôcť, je vhodná intenzívnejšia príprava, s ktorou môže začať štyri týždne pred termínom pôrodu,“ odporúča Elena Drapáčová a pripája aj pár tipov:

    1. Svalovinu maternice môže tehotná žena podporiť pitím čaju z malinových listov. Dávky čaju sa postupne zvyšujú, od jednej  až po 3-4 šálky denne, podľa chuti. Čaj pôsobí relaxačne na hladké svalstvo maternice a pomáha k jej dobrej činnosti pri pôrode.

    2. Vhodným spôsobom by mohlo byť aj zaradenie datlí do jedálnička. Tie okrem energie zo slnka obsahujú aj prírodný oxytocín, takže 5-6 kusov denne tiež odvedie veľmi dobrú prácu.

    3. Veľmi dôležité pre každého človeka, obzvlášť v predpôrodnom období, je pravidelné vyprázdňovanie. Prvou voľbou, ktorá tráviaci systém podporí, je ľanové semiačko, ktoré má viac benefitov. Obsahuje omega 3 nenasýtené mastné kyseliny, znižuje cholesterol, pomáha zmäkčovať stolicu, tvorí sekrét v pošve. Lyžicu ľanového semiačka treba zaliať vriacou vodou, nechať pár hodín odstáť a skonzumovať. K prírodným preháňadlám patria aj sušené slivky.

    4. Pozitívne na psychiku, pleť, reguláciu krvného tlaku pôsobí pupalkový olej, ktorý obsahuje prírodný hormón prostaglandín. Ten spolu s hormónom lásky – oxytocínom priaznivo ovplyvňuje pôrodný dej.

Masáž hrádze, balónik – áno či nie?

Tak ako vo väčšine otázok pri tehotenstve a pôrode, aj tu si každá rodička vyberie, či chce využiť vymoženosti súčasnej doby alebo zostať pri tradičných metódach. Každá žena je iná a každá tehotenstvo prežíva svojim spôsobom. Odborníčka preto odporúča dôverovať telu a vyskúšať si, čo komu vyhovuje a naopak. 

V priebehu tehotenstva a pri pôrode sa vyplavujú hormóny, ktoré pomáhajú rozťahovať väzy a tkanivo, masážou hrádze môže budúca rodička tomuto procesu pomôcť. Začínať s masážou je vhodné od 36 týždňa tehotenstva – samozrejme, ak je tehotná úplne zdravotne poriadku. Hrádza je priestor medzi pošvou a konečníkom, kde pri pôrode vzniká najčastejšie poranenie. ,,Samozrejme, že k poraneniu môže dôjsť aj napriek masáži hrádze, ale väčšinou je poranenie menšie. Nie každý masáž zvládne a nie každému vyhovuje. Ak sa na to necítite, nerobte to,“ dodáva pôrodná asistentka.

Čo sa týka balónika, jeho tajomstvo spočíva v jeho unikátnom tvare a v jemnom napínaní a uvoľňovaní panvových svalov. Vďaka nemu si zvyšujete šancu na hladký a prirodzený pôrod bez zranení a nástrihu. Rovnako sa budete vďaka cvičeniu cítiť sebavedomejšia a pripravená na pôrod bez obáv, posilníte si svaly panvového dna, pomôže vám naučiť sa dýchať a bezpečne tlačiť. Balónik je bezpečný, počas cvičenia máte plnú kontrolu nad veľkosťou balónika, môžete ho kedykoľvek zmenšiť alebo bezpečne vyfúknuť. ,,Z praxe môžem potvrdiť, že ženy, ktoré cvičili s balónikom mali väčšinou pôrod bez nástrihu hrádze, prípadne s minimálnou drobnou trhlinkou. Pri osobných rozhovoroch mi mnohé povedali, že balónik im umožnil celkom reálnu predstavu pocitu tlaku hlavičky,“ hovorí o svojich skúsenostiach Elena Drapáčová.
Autor fotografie:www.pixabay.com