Prečo si mladí Američania nekupujú autá?

Prečo si mladí Američania nekupujú autá?

Americkí výrobcovia áut v majú hlavy v smútku. Mladí Američania nemajú záujem o kúpu áut. Je to len módna vlna jednej generácie alebo len dôsledok zlej ekonomickej situácie? Mládež dnešných dní nezakladá rodiny, nekupuje domy a už vôbec nemá záujem vlastniť auto. Generácia, ktorá sa narodila v rokoch 1980-1990, teraz okolo 20-30 roční ľudia, nielenže nemajú záujem kúpiť si auto, ale dokonca ani záujem jazdiť na aute. Iba 27 percent všetkých predaných áut v Amerike si kúpili vodiči vo veku 21-34 rokov. Pričom v roku 1985 tvoril percentuálny podiel tejto vekovej kategórie až 38 percent.
Celú situáciu zhrnul Prezident americkej Toyoty Jim Lentz „mnohí mladí sa dnes zdajú byť pre kúpu auta zapálení oveľa menej ako to bolo u predošlých generácií. Skôr ako o vodičský preukaz sa starajú, aby mali najnovší smart phone či hraciu konzolu. Otázkou pre výrobcov áut je, či sa jedná o trvalý trend alebo prechodnú módnu záležitosť jednej generácie, či dôsledok zle nadstaveného sociálneho systému.
Existuje viacero dôvodov prečo sa očakáva, že sa bude jednať o trvalú záležitosť. V dnešných dňoch sa následkom ekonomickej situácie dospieva neskôr. Budete si kupovať auto, keď splácate študentskú pôžičku a v podstate stále nemáte kde bývať? Nezamestnanosť je v kurze a načo Vám bude auto, keď budete bez práce? A prečo by sa mala vydávať 25 ročná zamestnaná žena, keď mnohí muži v jej okolí sú nezamestnaní? Kúpa auta sa stále považuje za extrémne „dospelácku inivestíciu“. Kia Sedan stojí okolo 12 000 dolárov, plus mesačná poistka, opravy a benzín za 3,90 dolárov na galón. Načo to všetko podstupovať keď si môžete skočiť na metro za pár centov? Jedno to nie je pochopiteľne ani poisťovniam, človek bez auta si pzp uzatvárať asi nebude.
Až 32 percent mladých žije v meste, čo je oveľa väčší podiel ako to bolo u minulých generácií. A v mestách chcú aj zostať. Ak sa aj musia usadiť na predmestí, preferujú oblasti, z ktorých sa dá veľmi jednoducho, najlepšie mestskou hromadnou dopravou dostať do centra. Ak sa táto generácia naozaj stane „pešou“, chodiacou po vlastných do kancelárie, na zastávku autobusu, alebo do obchodu na rohu, znamená to pre automobilový priemysel dlhodobú dieru v odbyte. Otázkou je či si vôbec založia rodiny a budú mať deti, čo bol v minulosti dôvod pre kúpu auta.

Pre človeka, ktorý žije mimo mesto, znamenajú kľúče od auta slobodu, pre obyvateľa mesta len problém s parkovaním.
Automobilky sa nevzdávajú a snažia sa robiť autá práve pre dnešnú mládež a presvedčiť ju že mať auto nie je až tak drahé a mať ho je celkom praktické. Na Detroit Auto show, GM debutovali dva zaujímavo koncipované modely, oba vyzerajú ako športové autá, ale stále so šetrnou spotrebou a nízkou cenou. Toyota napríklad ponúkala svoj lacný Scion, jednoducho prispôsobiteľný konkrétnemu klientovi, s provokatívnym designom, na rockových koncertoch, hudobných a umeleckých akciách. Napriek tomu sa ich áut predalo v roku iba 49 000 oproti 173 000 v roku 2006. GM bude mať možno viac šťastia, zmýšľanie a životný štýl mladých však pravdepodobne nezmení auto s jeansovou potlačou.

Autor: Mgr. Katarína Kalivodová