
Nemáte ešte skúsenosť s DPF? Základné informácie k starostlivosti o tento filter
Filter pevných častíc (DPF = Diesel Particulate Filter) je už niekoľko rokov neoddeliteľnou súčasťou nových áut s dieselovými motormi. Keďže však (väčšina z nás) autá nestrieda ako ponožky, nie je ničím zvláštnym, ak s filtrom pevných častíc ešte nemáte osobnú skúsenosť.
Filter pevných častíc si auto dokáže vyčistiť samé
Ako už jeho názov napovedá, filter pevných častíc slúži na zachytávanie škodlivých pevných častíc vo výfukových plynoch. Logika káže, že časom sa DPF zanesie. Kvôli tomu sú autá, ktoré DPF majú, vybavená aj funkciou takzvanej regenerácie filtra pevných častíc.
No dobre, ale ako spustiť regeneráciu DPF? O potrebe jej absolvovania vás informuje riadiaca jednotka. Od vás je následne potrebná zhruba 15 min. trvajúca plynulá jazda v stredných otáčkach so zaradeným vyšším rýchlostným stupňom. Riadiaca jednotka počas toho upraví chod motora tak, že teplota výfukových plynov sa zvýši na viac ako 600 stupňov! To má za následok vypálenie čiastočiek zachytených vo filtri.
Čo ak bude regenerácia filtra pevných častíc opakovanie zanedbávaná?
Pomerne ľahko sa však môže stať, že (napr. kvôli situácii v premávke) proces regenerácie filtra pevných častíc opakovane neabsolvujete celý. V takom prípade sa môže filter pevných častíc zaniesť až do takej miery, že by na jeho vyčistenie nestačila už ani kompletná regenerácia.
Jazdiť s takto zaneseným filtrom pevných častíc sa síce dá, ale očakávajte zníženú výkonnosť vozidla. A z dlhodobého hľadiska si takýmto spôsobom môžete privodiť technické problémy, ktoré môžu viesť až k poškodeniu motora.
Ako predísť katastrofe?
Ako sa takýmto problémom vyhnúť, keď už máte DPF zanesený? Môžete si ho nechať profesionálne vyčistiť. Ideálne v servise, v ktorom filtre pevných častíc čistia prostredníctvom certifikovaného prístroja.
Zdroj foto: EyeEm / freepik.com