Zlozvyky, pre ktoré zostávame dlho hore!

Každý máme svoj obľúbený večerný rituál, zvlášť po náročnom, stresujúcom dni, alebo naopak, pred naším „veľkým“ dňom! Na kvalite a benefitoch zdravého spánku nám začne záležať vždy až potom, keď svojím zdravím postupne doplácame na dlhé ponocovanie. Aj za mnohými bolesťami, duševným nepokojom a zlou koncentráciou sa neraz skrýva spánkový deficit. Čo vám bráni v tom, aby ste si zdravo pospali? Prinášame sumár najčastejších zlozvykov „na večer“!

Riziko voľných dní a prázdnin

Keď máme nejaký ten deň voľna, snažíme sa maximálne zrelaxovať, „dohnať“ spánok, a tak si ráno dlhšie poležíme. Presnejšie, vstaneme na obed a tým svojmu zdraviu ešte viac uškodíme. Počas dňa nám chýba vitalita, ku ktorej by sme sa dostali ranným „nakopnutím“ po raňajkách a káve. Svoje telo odrazu zaťažíme výdatným obedom a všetka naša „kondícia“ je takto umiestnená v žalúdku. Preťažíme ho a poobede sa opäť natiahneme na gauči. Zdriemnete si? A čo budete robiť večer? Hm, všetko iné len nie spať! Narúšate svoj zdravý biorytmus, ponocujete, ste viac unavení ako oddýchnutí a vlastne, načo vôbec vám bolo voľno?

 Ak pred spaním nič nemôžeme, tak aspoň pozerať do plafóna?

Áno, aj. Pravda je niekde v strede... Pred spaním môžete sledovať TV, aj si na počítači dopísať pár mailov, ale nemôže ísť o nič rušivé, čo vám zdvihne adrenalín natoľko, že sa od nervov budete celú noc prehadzovať na posteli. Bežne nájdeme odporúčania, že pre zdravý spánok by sme 1-1,5 pred spaním mali nechať oddýchnuť oči, žalúdok a aj svoje vypäté nervy. Takže vlastne, len pozerať do plafóna?! Nie, zatiaľ čo pre jedných je relaxom a balzamom pre dušu dobrá kniha (nie vedecká a študijná), druhí sa na spánok pripravujú vo vani a pri šálke čaju.

Pozor, tak ako máme striedmo zaobchádzať s večerou, rovnako opatrne si vyberajme aj nápoje. Najmä kávu a čaje so zvýšeným obsahom kofeínu. Obľúbené sú bylinné s upokojujúcimi účinkami. Teda, ak si podvečer pozvete susedov na šálku kávy alebo na dezertík, určite vás vaše telo neodmení spokojným zaspávaním. Také isté výčitky doľahnú na fajčiarov a konzumentov alkoholu. Ruky od toho preč, ak nechcete ponocovať!

Čo nestíhame počas dňa, riešime neskoro večer

Takouto „rizikovou“ skupinou bývajú zväčša mamičky na materskej, ľudia na home-office a všetci ostatní, ktorých pozornosť upútal dobrý film alebo kniha. Potrebujete žehliť, vybrať riad z umývačky, skontrolovať deťom úlohy, vyniesť smetí a pozametať aspoň pred rohožkou? To je fajn, veď sa aspoň viac unavíte a skôr zaspíte, či? Omyl! Vašu pozornosť opäť pohltí všetko iné len nie pokojné zaspávanie. Na posteli ešte dlho budete premýšľať, či ste urobili všetko správne a či máte nachystané veci na ráno...

Aspoňže cvičenie je zdravé!

Ale nie tesne pred spaním. Tak ako svoje telo pri cvičení posilňujeme, tak po ňom potrebuje zregenerovať a oddýchnuť. Už vôbec sa mu to nemusí podariť, ak cvičíte sami, bez dozoru a o rôznych cvikoch nemáte ani páru! Čo hrozí pri „nepodarenom“ cviku? Bolesť, tŕpnutie končatín a svalov, výčitky a opäť na spánok ani nepomyslíte!

Chcete sa hádať?

Tak radšej hneď po príchode z práce, alebo až zajtra, alebo vôbec. Hádky a diskutovanie o závažných rodinných problémoch je tým najväčším rizikom, že zotrváte dlho hore. Všetky tie myšlienky vás budú nútiť ďalej premýšľať, hľadať riešenia, porovnávať a to je dosť na to, aby sme si vôbec ľahli do postele, nieto zaspali.

Svietite?

Máte v spálni rozsvietenú nočnú lampu, svetlo sa vám odráža z ulice a ešte ste nevypli mobil ani TV? Na tento problém vás upozorní azda každý. Dokým si neosvojíte zaspávanie pri absolútnej tme, budete len a len ponocovať!

Tatiana
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/%C5%BEena-sp%C3%AD-diev%C4%8Da-sp%C3%A1nok-sny-tv%C3%A1r-2197947/