Trápi vás úzkosť? 7 jednoduchých rád, ktoré zaberú

Žiť s úzkosťou nie je ľahké, avšak môžete veľa urobiť preto, aby ste viedli šťastnejší a spokojnejší život aj kvôli tomuto duševnému hendikepu. Čo pomáha?

  • Zhlboka dýchajte

Nemusíte byť profík na hlboké dýchanie. Ak nepoznáte techniku hlbokého dýchania, jednoducho sa v kritických chvíľach sústreďte na hlboký nádych a výdych. Najdôležitejšie je sústredenie sa. Snažte sa za každú cenu udržať myšlienky iba pri sledovaní nádychov a výdychov.

  • Urobte maximum pre kvalitný a dostatočne dlhý spánok

Možno máte na vlastnej koži vyskúšané, že keď niekoľko nocí zle spíte, úzkostné stavy sú intenzívnejšie a dostávate sa do začarovaného kruhu úzkostí a nespavosti. Deficit spánku má aj podľa vedcov vplyv na zvýšenie úzkosti, pretože vplýva na tzv. anticipačné reakcie mozgu. Napriek tomu sa pokúste urobiť všetko pre kvalitný spánok – v popoludňajších hodinách sa vyhnite kofeínu, pred spánkom sa choďte prejsť, meditujte, dajte si šálku ľubovníkového alebo harmančekového čaju, dve hodiny pred spánkom sa vyhnite modrému svetlu z elektroniky, dajte si kúpeľ s levanduľovým esenciálnym olejom…

  • Vyskúšajte pravidlo 3-3-3

Je jedno, či trpíte generalizovanou úzkostnou poruchou alebo panickou poruchou, toto pravidlo stojí za vyskúšanie pri akomkoľvek type úzkosti. Keď sa vo vašej hlavne začnú odohrávať katastrofické scenáre, alebo vás lapí do svojich pazúrov totálna panika, najprv pomenujte 3 veci, ktoré vidíte. Následne dajte mená trom zvukom, ktoré počujete a nakoniec rozhýbte 3 ľubovoľné časti svojho tela. Ak treba zopakujte toto cvičenie viackrát.

  • Vyhýbajte sa vysoko priemyselne spracovaným potravinám

Odborníci sa všetci do jedného zhodujú na tom, že by sme mali vylúčiť, alebo aspoň výrazne obmedziť konzumáciu vysoko priemyselne spracovaných potravín. Tie negatívne ovplyvňujú nielen vzhľad nášho tela, ale aj fyzické a duševné zdravie. Je dokázané, že napríklad veľké množstvo cukru môže spôsobiť zhoršenie úzkostných stavov. To znamená, že oveľa rozumnejšie je uprednostniť ovocie, orechy či kvalitnú horkú čokoládu pred bežnou komerčnou sladkosťou.

  • Popracujte na rituále vďačnosti

Keď naplno precítite vďačnosť, zaplavia vás pozitívne pocity. Naučte sa nahlas ďakovať za všetko, čo máte. Vďačnosť môžete trénovať aj tak, že si pozriete titulky z novín a budete ďakovať za to, že nie ste na mieste nešťastníka z daného článku.

  • Choďte medzi ľudí

Živnou pôdou pre vznik úzkostí je izolácia a nečinnosť. Urobte všetko pre to, aby ste boli doma osamote čo najmenej, a to najmä vtedy, keď máte sklony k sociálnej úzkosti. Vybehnite na posedenie s priateľom či kamarátom do obľúbenej kaviarne i vtedy, keď sa vám možno nechce. Druhí nás dokážu nabiť neuveriteľnou dávkou pozitívnej energie a inšpirácie.

  • Športujte

Možno nastal správny čas na to, aby ste začali pravidelne športovať. Aj eliminácia úzkosti je dobrý dôvod, prečo sa pravidelne venovať cvičeniu. Podľa vedeckých výskumov tí, ktorí pravidelne trénujú, majú minimálne o 25 percent nižšie riziko, že sa u nich vyvinie úzkostná porucha.
Mirka





 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/z%c3%bafal%c3%bd-smutn%c3%bd-deprimovan%c3%bd-nohy-2293377/