5 najčastejších zimných problémov s autom

5 najčastejších zimných problémov s autom

Teploty pod nulou, sneh, vlhkosť a soľ na cestách – zima je ťažké obdobie nielen pre vodičov, ale aj pre ich autá. I keď tá tohtoročná začala mierne, dá sa očakávať, že asi príde jej doba, a preto nastanú vonkajšie podmienky ovplyvňujúce zavesenie alebo karosériu áut. Experti zo siete ProfiAuto Service pripravili zoznam piatich najčastejších zimných porúch, s ktorými jazdia vodiči do autoservisu.

Šmykľavé cesty s výtlkmi a neopatrná jazda – pozor na zavesenie

Mínusové teploty a sneženie majú zásadný vplyv na stav ciest. Nielen tieto faktory ovplyvňujú stav zavesenia kolies v automobiloch. Ako odborníci poznamenávajú, po zime dochádza k ďalším problémom so zavesením a riadením. Ide hlavne o poškodenie v dôsledku jazdy cez diery alebo na zasneženom obrubníku, ktorý nebol viditeľný.

„Počasie bolo doteraz mimoriadne prívetivé. Je ale potrebné si uvedomiť, že zima je stále pred nami. Poruchy riadenia alebo odpruženia môžu byť pre vodičov na určitú dobu nepostrehnuteľné, najmä ak nie sú podmienky jazdy na vozovke dobré. Jazda s nefunkčnou súčasťou zavesenia tiež obvykle negatívne ovplyvňuje iné časti systému a spôsobuje závažnejšie poruchy,“ hovorí Lukáš Czauderna, expert zo spoločnosti ProfiAuto.

V zime nemusí trpieť len zavesenie – ohrozené sú i pneumatiky a ráfiky

Jazda po dierach pokrytých snehom alebo po snehom pokrytom obrubníku môže byť nebezpečná nielen pre tlmiče, ale i pre nápravu. Častými problémami, s ktorými sa vodiči v zime v sieti servisov ProfiAuto stretávajú, sú ohnuté ráfiky, poškodené pneumatiky alebo rozhodená geometria. Prvým príznakom poruchy sú obvykle vibrácie, ktoré vodič cíti na volante pri šoférovaní. V tomto prípade je dobré zvážiť návštevu odborníka, ktorý skontroluje stav kolies a znovu ich vyváži. V niektorých prípadoch je potom nutné nastaviť znovu i geometriu auta. Náklady na opravu vždy závisia na type poruchy. Ak vodič zničí ráfik, môže stačiť jeho narovnanie, inokedy je potrebná renovácia. V extrémnych prípadoch musia vodiči zvážiť výmenu ráfika za nový.

„Je jednoduché poškodiť samotnú pneumatiku na výtlkoch alebo obrubníkoch. Vplyvom silného nárazu sa môže štruktúra kordu pneumatiky zlomiť, čo obvykle vedie k vydutiu na pneumatike. Jediným riešením tejto situácie je výmena pneumatík za nové. Tieto poškodenia by nemali vodiči nikdy podceňovať. Letné pneumatiky sú jediným prvkom automobilu, ktorý má priamy kontakt s povrchom vozovky. V zime by mala byť realizovaná častejšia kontrola tlaku v pneumatikách. Nižšie teploty tlak znižujú. Preto by sa s ich príchodom mal zvýšiť tlak o 0,2 baru. Keď sa naopak oteplí, je potrebné sa vrátiť na požadovanú hodnotu. Tlak ovplyvňuje trakciu, brzdnú dráhu i životnosť pneumatík,“ vysvetľuje Lukáš Czauderna.

Soľ a kamene na ceste sú nebezpečné pre karosériu i podvozok

Keď začnú cestári odpratávať sneh, prichádza na rad soľ, malé kamene a štrk. V týchto podmienkach je jednoduché auto poškodiť. Škrabance na laku sú bežné na kapote, dolných častiach dverí i podbehoch kolies. Malé trhliny nemusia byť viditeľné, ale vedú k väčšiemu poškodeniu, pretože cez ne preniká vlhkosť a všadeprítomná soľ, čo vedie ku korózii. V prípade závažného poškodenia karosérie, podvozku alebo ohniska podvozku požiadajte o radu odborníka. Ten vám iste povie, ako automobil chrániť alebo opraviť vzniknuté poškodenie. Niekedy stačí sušenie, čistenie a špeciálna prípravná vrstva na poškodené miesta, ktorá pomôže prežiť zimu a počkať na dôkladnejšie jarné opravy. V extrémnych prípadoch je nutná okamžitá akcia.

„V zimnom období sa oplatí chrániť karosériu pred poškodením. Najlacnejším, ale tiež najmenej účinným prostriedkom, je nanesenie tvrdého vosku. Utesnenie laku keramickým povlakom je trvanlivejší, ale tiež drahší variant. K žiadaným variantom patrí zabalenie auto priehľadnou ochrannou fóliou. Táto investícia síce nie je lacná, ale nie je potrebné zabaliť celé auto. Môžete sa obmedziť len na zaistenie citlivých miest (predný nárazník, kapota alebo spodná časť dverí). V týchto prípadoch už nejde o taký vysoký výdavok,“ hovorí expert z ProfiAuto.

Zimný nedostatok energie – problémy s batériou

Nízke teploty alebo vlhkosť by nemali poškodiť funkčnú a nabitú batériu. Problémy sa objavujú, keď sa batéria začne vybíjať. Priemerná životnosť batérie je štyri až päť rokov, ale stane sa, že jej koniec príde aj po dvoch rokoch. Batéria, ktorá je už silno opotrebovaná, začne pri nízkych teplotách spôsobovať problémy pri štartovaní. Najčastejšie stačí batériu pripojiť k nabíjačke a nabiť, aby znovu fungovala. Ak sa však batéria často vybíja, je na čase popremýšľať nad novou. Batérie, ktoré sa dajú kúpiť v automobilových obchodoch, sú bezúdržbové a majú tzv. „kúzelné oko“ vnútri krytu. To umožňuje ovládať stav nabitia batérie. Zelená znamená, že je všetko v poriadku, čierna, že je potrebné nabíjať, a žltá alebo biela navrhuje nahradenie za novú.

Ak sa ponechá automobil so zapnutými svetlami, hrozí poškodenie i novej batérie, ktorá sa vybije. Elektrolyt v takej batérii veľmi rýchlo zamrzne a zariadenie sa potom musí vymeniť.

Systém prepojených nádob – ako batéria, tak štartér

Medzi komponenty, ktoré sú veľmi citlivé na nízke teploty a vlhkosť, patrí tiež štartér. Ide o zariadenie pripojené priamo k batérii. Štartér spotrebováva pri štartovaní motora prúd, preto je dôležité, aby batéria bola funkčná. Ak sa pri spustení motora objavia praskliny alebo ryhy na batérii, mal by to byť signál pre vodiča, že stojí za to vyhľadať mechanika na nevyhnutnú opravu.

„Štartéry, ktoré nie sú dostatočne chránené pred vonkajšími faktormi, majú vyššiu mieru poruchovosti. Korodujú u nich kontakty, ktoré generujú odpory, a preto je náročné napájať štartér prúdom. Existujú tiež prípady zamrznutia zariadenia. Tu môže pomôcť niekoľkokrát auto naštartovať a vypnúť. Doba spustenia by nemala presiahnuť 12 sekúnd, pretože inak sa môže vybiť batéria. Príliš viskózny olej môže tiež spôsobiť problémy so štartovaním, pretože spôsobuje väčší odpor v motore. Bohužiaľ majitelia starých automobilov šetria a prechádzajú na polosyntetický alebo dokonca minerálny olej, čo môže v konečnom dôsledku znemožniť naštartovanie auta,“ dodáva Lukáš Czauderna.