
Ako postupovať pri meškaní alebo strate batožiny na letisku
Pri vyzdvihovaní batožiny na letisku sa môže stať, že sa požadovaný kufor neobjaví ani medzi poslednými doručenými vecami. Takáto situácia je síce stresujúca, no nemusí znamenať koniec bezstarostnej dovolenky. Spotrebiteľská organizácia dTest radí, ako sa správne zachovať pri oneskorenej alebo stratenej batožine a ako uplatniť nárok na preplatenie nevyhnutných výdavkov u leteckého dopravcu.
Keď kufor cestuje po vlastnej osi
Ak sa batožina po prílete neobjaví na páse, ešte to neznamená, že je definitívne stratená. Handlingová spoločnosť, ktorá zabezpečuje prekládku batožiny, môže kufor jednoducho nestihnúť preložiť, najmä pri krátkych prestupoch medzi letmi. Batožina tak často dorazí s oneskorením.
Prvé kroky by v takom prípade mali viesť k okienku označenému ako Baggage Handling Desk alebo Baggage Service. Tu je potrebné vyplniť tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report), ktorý slúži ako oficiálna reklamácia batožiny. „PIR protokol, rovnako ako palubnú vstupenku a batožinový lístok, je dôležité starostlivo uchovať. V prípade, že bude cestujúci žiadať preplatenie nevyhnutných výdavkov alebo kompenzáciu škody, musí tieto dokumenty dopravcovi predložiť. Ak je okienko preťažené, napríklad ak sa problém týka viacerých cestujúcich, oplatí sa overiť, či dopravca neponúka možnosť nahlásiť problém aj online,“ radí Eduarda Hekšová riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Na mieste môže cestujúci získať aj informáciu o aktuálnej polohe batožiny a predpokladanom čase doručenia. Niektoré letecké spoločnosti navyše ponúkajú možnosť online sledovania oneskorenej batožiny. Obvykle treba zadať svoje kontaktné údaje a adresu, kam má byť kufor doručený - adresa hotela či iného ubytovania, alebo v prípade návratu domov bydlisko. Doručenie batožiny zabezpečuje letecká spoločnosť na vlastné náklady.
Čo môže cestujúci požadovať od leteckého dopravcu
V prípade oneskorenia batožiny v zahraničí je pravdepodobné, že si dotknutý bude musieť dokúpiť základné hygienické potreby, oblečenie či plavky. Všetky účtenky za tieto nákupy je potrebné uchovať. Luxusné položky, ako napríklad značkovú kabelku za stovky eur, dopravca pravdepodobne nepreplatí.
Za istých okolností vzniká dopravcovi povinnosť uhradiť aj neštandardné náklady. „Ak ide o špecifickú situáciu, napríklad účasť na športových pretekoch a cestujúci potrebuje výstroj, môže si uplatniť nárok na preplatenie nákladov za jeho zapožičanie alebo náhradu,“ dodáva Eduarda Hekšová.
Nárok na preplatenie nevyhnutných výdajov je potrebné uplatniť písomne priamo u dopravcu a to najneskôr do 21 dní od doručenia oneskorenej batožiny. K žiadosti je nutné priložiť príslušné doklady, vrátane spomínaných účteniek.
Stratená alebo poškodená batožina
„Pokiaľ kufor nie je doručený do 21 dní, považuje sa za stratený,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová a dodáva: „V takom prípade vzniká cestujúcemu nárok na finančnú kompenzáciu – nielen za samotný kufor, ale aj za jeho obsah.” Pre úspešné uplatnenie nároku bude pravdepodobne potrebné doložiť doklady preukazujúce hodnotu kufra a jeho obsahu.
Ak pasažier prepravuje cenné veci, je vhodné obsah batožiny pred cestou zdokumentovať – napríklad fotografiou. V prípade straty alebo poškodenia tak bude môcť doložiť, čo sa v batožine nachádzalo a v akom stave boli veci pred vycestovaním.
Po doručení poškodenej batožiny je potrebné okamžite vyhľadať reklamačné okienko, vyplniť príslušný formulár a zároveň je nutné rozsah škôd vizuálne zdokumentovať. Spolu s formulárom, palubnou vstupenkou a batožinovým lístkom treba nárok predložiť dopravcovi. „Reklamáciu poškodenej batožiny je nutné uplatniť u leteckého dopravcu najneskôr do 7 dní od jej prevzatia,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.
V oboch prípadoch platí horný limit pre finančnú kompenzáciu, ktorý upravuje Montrealský dohovor. Tento limit je vyjadrený v takzvaných Zvláštnych právach čerpania (Special Drawing Rights, SDR). Aktuálna výška maximálnej náhrady je 1 519 SDR, čo zodpovedá približne sume 1 900 eur.
Zdroj foto: Freepik