Zdravie na predaj. Ako nenaletieť podvodníkom na internete?

Zdravie na predaj. Ako nenaletieť podvodníkom na internete?

S príchodom jesene rastie záujem o posilnenie imunity a s ním aj predaj vitamínov a najrôznejších doplnkov stravy. V tejto dobe sa zvyšuje aj aktivita internetových podvodníkov, ktorí sa snažia zarobiť na obavách spotrebiteľov o svoje zdravie.

Podvodníci často využívajú zdanlivo atraktívne ponuky na sociálnych sieťach, v reklamách či na neznámych internetových stránkach. Ako poznať podvod a čo robiť, ak vám podozrivý produkt nepríde domov? 

Zázračné pilulky? 

Na našu poradňu sa obracajú spotrebitelia, ktorí boli touto praktikou oklamaní. „Najväčšie množstvo prípadov evidujeme pri predaji doplnkov stravy či mastí na výživu kĺbov. Doplnky na chudnutie či posilnenie imunity však tiež nie sú výnimkou,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. 

Spotrebitelia by si mali dať pozor najmä na predaj predražených prípravkov, ktorých účinky nie sú overené, a ktoré veľakrát zdanlivo propagujú známe osobnosti. Nie je výnimkou, že tváre a hlas známych osobností bývajú zneužité a to i bez ich vedomia či súhlasu.

Obozretnosť sa vypláca 

„Ak spotrebiteľa zaujme reklama na doplnok stravy, mal by byť obozretný a ešte pred samotným nákupom si overiť dôveryhodnosť predajcu,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Spotrebitelia môžu využiť nielen recenzie na nezávislých weboch, ale aj ďalšie údaje, ako sú kontakt na podnikateľa, identifikačné číslo podnikateľa či informácie uvedené v obchodných podmienkach.  

Recenzie iných zákazníkov môžu byť užitočným pomocníkom, treba však dávať pozor na hodnotenia uvedené priamo na stránkach predajcu, pretože tie by mohli byť vymyslené. Dôveryhodný predajca by mal jasne uviesť, či sú recenzie overené - teda také, ktoré pridali len skutoční zákazníci, ktorí si recenzované výrobky predtým od predajcu kúpili. Pokiaľ chýbajú informácie o tom, či sú recenzie overené, mali by byť spotrebitelia ostražití.  

Zvláštnu pozornosť by spotrebitelia mali venovať aj prípadnému zapojeniu známych osobností. Ak sa vo videu alebo na fotografii objavuje napríklad herec či lekár, mali by si overiť, či táto osoba skutočne daný produkt propaguje. Na to poslúži napríklad návšteva oficiálnej sociálnej siete dotknutej osoby. Pokiaľ so spoločnosťou spolupracuje, spravidla sa k tomu verejne hlási. Podozrivé video s neprirodzeným pohybom pier alebo zvláštnym hlasom môže byť výsledkom použitia umelej inteligencie.

Ako postupovať, keď tovar predsa len príde? 

V prípade, keď predajca uvádza nepravdivé či zavádzajúce informácie, by mohlo ísť o nekalú obchodnú praktiku. Spotrebiteľ, ktorý bol týmto konaním podvedený sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. SOI ako dozorný orgán môže začať vyšetrovanie, a pokiaľ usúdi, že sa podnikateľ pochybenia dopustil, môže ho sankcionovať. Ak Slovenská obchodná inšpekcia vyhodnotí, že spotrebiteľ tovar zakúpil ovplyvnený nekalou obchodnou praktikou, má právo odstúpiť od zmluvy a to až do 90 dní od jej uzatvorenia.  

„Ak má spotrebiteľ obavy z čakania, ako by situáciu mohla Slovenská obchodná inšpekcia posúdiť, môže konať sám a hneď. Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy v určenom čase 14 dní odo dňa doručenia balíčka,“ uzatvára za dTest Eduarda Hekšová.