DENNÍK RELAX - Žiarivý úsmev môžete mať aj vy! Starajte sa o svoje zuby, ďasná a ústnu mikroflóru!

Žiarivý úsmev môžete mať aj vy! Starajte sa o svoje zuby, ďasná a ústnu mikroflóru!

Prvý dojem je mnohokrát rozhodujúci a nezáleží na tom, či práve idete na rande, pracovnú schôdzku či pohovor. Všade chcete zažiariť a očariť svoje okolie. Súčasťou prvého dojmu nie je len upravený vzhľad, správna voľba oblečenia a kultivovaný prejav, ale aj úsmev. S bielym a zdravo vyzerajúcim úsmevom máte totiž vyhraté.

Čo robiť, aby ste mali zdravé zuby a ďasná?

1. STAROSTLIVOSŤ O ZUBY SA ZAČÍNA V DROGÉRII

Pravidelne sa staráte o svoje zuby, ale výsledok sa nedostavuje? Chybu ste mohli urobiť už pri výbere zubnej kefky! Na trhu je dnes celý rad rôznych značiek. Zubné kefky sa medzi sebou líšia tvarom, veľkosťou, dĺžkou hlavy, tvrdosťou a dĺžkou štetín a taktiež smerom ich zväzkov. Každému vyhovuje iná tvrdosť štetín, tvar kefky, rukoväť a podobne. Ľudia si preto vyberajú kefky, ktoré sú pre nich najpraktickejšie. A to je často kameňom úrazu!

Dentálna hygienička Lenka Rusinková odporúča: „Ľudia by mali uprednostňovať zubnú kefku s krátkou hlavou, ktorá umožňuje lepšie sa zamerať na jednotlivé zuby. Na dokonalé odstránenie zubného povlaku je potrebná kefka strednej až mäkkej tvrdosti. Vyvarovať by ste sa mali predovšetkým tvrdých kefiek, ktoré vám môžu poraniť ďasná.“

UPOZORNENIE: Na zubnej kefke nešetrite! Vymeniť by ste ju mali najneskôr po 2 – 3 mesiacoch a ak ste chorí, tak ihneď po odznení príznakov choroby.

  • Klasická alebo elektrická zubná kefka?

Trendom dnešnej doby sa stali elektrické kefky. Lenivosť človeka dohnala k tomu, že radšej vsadí na jednoduchšiu metódu. „Štandardne odporúčam klasickú zubnú kefku, pokiaľ však pacient nie je schopný vyčistiť si zuby dôkladne sám, je vhodné zvážiť sonickú elektrickú kefku. Výber kefky je výsostne individuálnou záležitosťou,“ konštatuje odborníčka na zubnú hygienu Lenka Rusinková.

  • Zubná niť alebo medzizubná kefka?

„Každý človek preferuje iné pomôcky dentálnej hygieny. Ten, kto má zuby tesne pri sebe, siahne rozhodne po dentálnej niti, avšak pacienti s priemernou veľkosťou medzizubných priestorov dávajú prednosť medzizubnej kefke,“ dodáva L. Rusinková.


2. NESTAČÍ SI ZUBY PRAVIDELNE ČISTIŤ

Venujete sa ústnej hygiene zodpovedne ráno aj večer, ale návšteva u zubára je pre vás napriek tomu horor? Nebojte sa požiadať svojho stomatológa alebo dentálneho hygienika, aby vám ukázal, ako si máte zuby čistiť správne.

Na čo sa zamerať pri čistení zubov?
I. Držte kefku ako ceruzku v uvoľnenej ruke. Rozšíreným zlozvykom často býva držanie kefky v zovretej pästi. Takýmto úchopom vyvíjate na zuby zbytočne veľký tlak, a tak poškodzujete sklovinu a najmä odierate krčky zubov a ďasien, ktoré potom môžu krvácať.

II. Čistite si zuby minimálne 5 minút. Ráno sa ponáhľate do školy alebo do práce a čisteniu zubov mnohokrát venujete len 2 minúty?! Týmto si „zarábate“ na neskoršie zubné kazy a paradentózu. Minimálne 3 – 5 minút by ste si mali čistiť zuby kefkou a ďalšie 2 – 3 minúty venovať starostlivosti o medzizubné priestory, kde sa usadzuje najviac baktérií. „Najvhodnejšia na starostlivosť o medzizubné priestory je zubná niť a medzizubné kefky, pretože dôkladne odstránia zubný povlak a zvyšky jedla v medzizubných priestoroch,“ odporúča dentálna hygienička.

III. Čistite si zuby krúživými pohybmi. Zastaraná metóda, kedy sa kefka vodorovne posúva po zuboch zo strany na stranu, nie je šetrná k zubným krčkom, preto radšej voľte krúživé pohyby. Zubnú kefku priložte štetinami pod uhlom 45 stupňov na prechod zuba a ďasna a začnite robiť malé vibračné pohyby/krúžky, aby sa vlákna kefky dostali aj pod ďasno. Vďaka tomu sa zbavíte aj baktérií. Nezabúdajte na vnútornú stranu zuba a zadné priestory.

IV. Po starostlivom čistení by ste mali hygienu zakončiť výplachom úst ústnou vodou. Vyberte si takú vodu, ktorá je určená predovšetkým na zdravé zuby a ďasná. Vďaka jej používaniu sa vyhnete krvácaniu ďasien, vriedkom, vačkom, zubným kazom a taktiež najväčšiemu strašiaku - paradentóze. A práve taká je ústna voda s múdrou hubou Pythium oligandrum. Tento mikroorganizmus priaznivo pôsobí v ústnej dutine a účinne zabraňuje krvácaniu ďasien.


3. Obmedzte konzumáciu KÁVY A ČERVENÉHO VÍNA. NA CIGARETY ZABUDNITE!

Deň začínate kávou, cez prestávku si odskočíte na cigaretu a večer to zakončíte dvojkou červeného? V tomto prípade sa nemôžete čudovať, že vaše zuby majú k bielej farbe ďaleko, napriek tomu, že každý mesiac míňate na bieliace pasty, ústne vody či bielenie zubov. Každá radosť niečo stojí a ak chcete okúzľovať žiarivým úsmevom, obmedzte konzumáciu kávy, čaju, červeného vína a zlozvyku menom cigarety sa radšej zbavte úplne. Ďalšou prekážkou na ceste za bielymi zubami je užívanie antibiotík, ktoré sa ukladajú v kostiach a zuboch, a teda vaše zuby môžu mať nádych žltého až šedého odtieňa. K zdravému úsmevu vám dopomôže napríklad zelenina, ale aj ovocie, ako sú jablká a jahody.


4. VYHNITE SA sladkostiam a sladeným limonádam

Doprajete si každý deň čokoládové tyčinky a colu? Nuž, mali by ste sa zamyslieť. Konzumácia sladkostí a presladených limonád je nielen vysokoškodlivá pre ľudský organizmus, ale, bohužiaľ, je to aj ničiteľ zubnej skloviny a narušiteľ ústnej mikroflóry. V ústach sa znižuje pH, a tým dochádza k rozpúšťaniu minerálov zubnej skloviny. Takto oslabený zub je oveľa náchylnejší na vznik zubného kazu. Okrem cukru sú veľkým nepriateľom aj citrusy, ktoré sú síce bohatým zdrojom vitamínu C, ale kyslosť je pre zuby pohroma.


5. NAVŠTEVUJTE ZUBNÉHO HYGIENIKA

Ešte pred pár rokmi nebolo zvykom navštevovať zubného lekára a zároveň aj dentálneho hygienika. Možno to vyzerá len ako trend dnešnej doby, ale má to svoje opodstatnenie.

„Dentálny hygienik dôkladne vyčistí zuby a ďasná, odstráni zubný povlak, kameň a pigmenty. Správne inštruuje pacienta a odporučí mu vhodné pomôcky dentálnej hygieny. Pravidelnou návštevou si pacient predlžuje životnosť svojich zubov a zlepšuje celkové zdravie. Dokážeme predchádzať bolestiam zubov a pigmentáciám, opuchom ďasien a celkovému oslabeniu imunitného systému v dôsledku dlhodobého zápalu v ústach a niekedy aj infekčných ložísk,“ vysvetľuje zubná hygienička Lenka Rusinková.


6. Zubnému lekárovi SA NIKDY nevyhýbajte

Návšteva zubného lekára je takmer pre každého človeka veľmi stresujúca. Našťastie dnes existuje mnoho zubárov s citlivým prístupom, kedy vŕtanie zvládne aj tá najväčšia „padavka“. Aby ste sa zákrokom lekára vyhli, je potrebné ho pravidelne vyhľadať. Prekonajte lenivosť a strach, oplatí sa vám to! A to minimálne v tom, že lekár odhalí zubný kaz v jeho počiatočnom štádiu. Stomatológa by ste mali navštíviť aspoň 2x ročne, aby ste mali zdravie svojich zubov pod kontrolou.


7. DOMÁCE BIELENIE ZUBOV - áno či nie?

„V súčasnosti je bielenie zubov veľmi populárne, ale musíme si uvedomiť, že nie je pre každého! Pacient by mal mať v prvom rade zdravý a ošetrený chrup, aby si bielením neublížil. Na trhu je veľa prípravkov na domáce bielenie, ale v tomto ohľade by sa mal človek spoliehať výlučne na odborníkov a nechať si odporučiť typ a koncentráciu bielenia. Rozhodne neodporúčame bielenie z drogérie a lekárne,“ upozorňuje dentálna hygienička.


8. Žuvačka - áno či nie?

„Áno. Žuvačky vyrovnávajú pH v ústach asi po 20 minútach. Ideálne je žuť ich po jedle, kedy aktivujú zvýšenú sekréciu slín a čiastočne mechanicky odstraňujú mikrobiálny povlak zo zubov. Odporúčam žuvačky bez cukru, maximálne 4-krát za deň,“ radí odborníčka Lenka Rusinková.

Autor fotografie:istock