Ako byť fit počas zimy a (lockdownu)?

Nie každý z nás miluje zimu a to najmä vtedy, keď je sychravá a pochmúrna. Nevyhovárajme sa na okolnosti, aktuálnu situáciu či počasie, lebo tie neovplyvníme. Nebuďme obeťami, ale tvorcami lepšieho a šťastnejšieho života tu a teraz. Ako byť fit po fyzickej i psychickej stránke?

Choďte na čerstvý vzduch za každého počasia

Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie, iba nesprávne oblečenie. Nevyhýbajte sa chodeniu von za dažďa ani mínusových teplôt. Prispôsobte tomu odev a snažte sa nájsť na každom počasí niečo pekné. Vráťte sa do detských čias a skáčte v gumákoch po kalužiach, vnímajte kvapky dažďa, dopadajúce do mlák rôznych tvarov. Počúvajte vŕzganie snehu, stavajte snehuliaka spolu s deťmi. Dôvodov na radosť a úsmev máte okolo seba viac ako dosť.

Praktizujte hlboké dýchanie

Hlboké dýchanie je skvelý spôsob, ako znížiť mieru stresu i bolesti, stimulovať lymfatický systém, nakopnúť imunitu, zvýšiť energiu, podporiť trávenie i zlepšiť držanie tela. Ak techniku hlbokého dýchania neovládajte, ľahko si ju osvojíte, napríklad podľa inštruktážnych videí, ktorých je na internete neúrekom.

Neprestávajte (začnite) s pohybom

Zimné obdobie či zatvorené telocvične nie sú dôvodom na to, aby ste sa prestali hýbať, alebo nezačínali. Šport prospieva telu i duši. Neprestávajte behať s príchodom jesene a zimy. Začnite s cvičením doma podľa videí alebo si zaplaťte online trénera, ktorý vám so správnou technikou cvičenia pomôže a v čase krízy vás motivuje.

Nepoddávajte sa strachu

Strach zväzuje. Bráni vidieť príležitosti. Robí z nás obete a nie tvorcov nášho bytia. A navyše oslabuje imunitný systém. Hľadajte to pekné a dobré v obyčajných veciach. Žite tu a teraz, pretože to je najlepší spôsob, ako prežiť kvalitný a naplnený život a zároveň si budovať radostnú budúcnosť.

Dopĺňajte vitamíny D, C a zinok

Vitamín D nie je počas zimy možné získať zo slnečných lúčov, preto je nevyhnutnosťou suplementovať ho kvalitným doplnkom výživy. Vitamín C nájdete v zelenine a ovocí. Usilujte sa denne prijať aspoň 5 porcií, čo predstavuje pol kila zeleniny a ovocia. Doplnkom čerstvého môže byť sušené či mrazené. Zinok sa nachádza v mäse, rybách, strukovinách, orechoch, semenách, celých zrnách i niektorých druhoch zeleniny.

Nezabúdajte na pitný režim

Kvalitný pitný režim je dôležitý aj počas zimy. Dostatočným príjmom kvalitných tekutín sa vyhnete bolestiam hlavy, poklesu energie a poruchám koncentrácie. Navyše niektoré druhy čaju nielenže doplnia tekutiny, ale aj zahrejú a nakopnú obranyschopnosť. Ide napríklad o zázvorový, lipový, šípkový či rakytníkový čaj.

Zvlhčujte vzduch i sliznice

Ak bývate v paneláku, je pravdepodobné, že vzduch v miestnostiach je suchý. Počas zimy tam trávite viac času, preto majte k dispozícii zvlhčovač vzduchu, do ktorého môžete pridať esenciálne oleje, ako napríklad eukalyptus, červený pomaranč a pre lepší spánok levanduľu. So suchými sliznicami a posilnením slizničnej imunity pomôžu, napríklad spreje s obsahom morskej soli.

Verte svojmu telu

V prípade, že na sebe spozorujete prvé príznaky nejakého respiračného ochorenia, zostaňte pokojní a využite prostriedky z prírody. Pri prvých príznakoch nachladnutia či chrípky sa odporúča napríklad echinacea. Zároveň verte svojmu telu – ak sa oň staráte, ono vám to vráti tak, že s vírusmi a baktériami si poradí. Samozrejme, v prípade vážnejších zdravotných ťažkostí, neodkladne kontaktujte lekára.
Mirka








 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/chladn%c3%bd-po%c4%8dasie-zima-mikina-bunda-2557512/