Ako motivovať deti k pravidelnému a spokojnému čítaniu?

Ako motivovať deti k pravidelnému a spokojnému čítaniu?

Čítanie povinné nielen v škole, ale aj počas bežného života, aby sme sa o niečom informovali, varovali seba aj ostatných alebo si zjednodušili rôzne aktivity. Čítanie máme v dospelosti už zautomatizované a niekedy o to ťažšie pátrame, odkiaľ máme presne tento poznatok. Nebolo to náhodou z kníh, časopisov alebo plagátov? Kvalita a vzťah k čítaniu sú odlišné vzhľadom na vek a záľuby osoby – preto je dôležité motivovať k čítaniu deti už od detstva. Ako na to?

Čím skôr, tým kreatívnejšie

Ak hovoríme o čítaní v pravom zmysle slova, tak ním začíname v prvých rokoch na základnej. K čítaniu sa vašim deťom ani nebude chcieť, ak ste im nevytvárali vhodné podmienky na „kontakt“ s knihou. Prvým odporúčaným krokom je dať deťom voľnú ruku a nechať ich vybrať si. O to viac sa to vzťahuje na „nečítajúce“ deti, škôlkarov a bábätká. Na čo by im bola kniha? Na to, aby ste im predstavili jej základný účel a umožnili pracovať s ňou.
Na pozornosť detí dosť vplýva už len samotný šuchot papierov, rôzne vzory, farby a vizuálne efekty pri otáčaní strán, približovaní. Preto sa medzi edukačný sortiment postupne dostávali interaktívne knihy pre najmenších. Okrem pestrej palety obrázkov sú kombináciou materiálov, akustických funkcií a aj 3D vizualizácie. Práca s knihou sa nakoniec stala výnimočná pre zrakové vnímanie, pre jemnú motoriku rúk, rozpoznávanie a napodobovanie zvukov. Úžasné! Čo ďalej?

Keď táto kniha prestáva byť už zaujímavou

...Dieťa za to nekarhajte, je to prirodzené, že má chuť objavovať nové veci. Častou chybou je, že tým najmenším ponúkneme obmedzený (minimálny) výber knižočiek. To taktiež vyplýva na neskoršiu chuť a pravidelnosť v čítaní. Ešte stále žijete v domnienke, že deti chcú len rozprávkové knižky? Aby vás neprekvapilo, ako si obľúbia encyklopédiu (v hravej detskej forme), detské komiksy, časopisy a pod. Deti sa rady hrajú a dlho nezotrvajú pri sedení a listovaní. Ak im kniha poskytne návod, ako si pripraviť dekoráciu do izby, alebo môžu prejsť bludiskom, z toho už vzniká úplne iný zážitok.  

Pozor, problémom je, aj keď má dieťa len istý okruh obľúbených kníh a ten nevymení za nič. Jednoduché riešenie – s dieťaťom si budete čítať dookola! Je to skvelá výzva aj pre rodičov, aby prišli na to, prečo ich dieťa má rado práve túto a nie inú. Zakaždým ju dočítate do konca? Vysvetlili ste dieťaťu, aké ponaučenie vplynie z príbehu? Vidí v niektorej z postáv svoj vzor a prečo? Po každom čítaní sa snažte nazrieť na problém (myšlienku) z iného pohľadu a možno..? Možno, len my nevidíme v knihách to, čo tí najmenší. Priveľa sa sťažujeme, zatiaľ čo ony si vytvárajú vlastnú mozaiku, šťastné rozuzlenie chápu ako bežnú prax...Tak ich predtým uchráňme čo najdlhšie. Odvďačia sa nám za to novou knihou?!

Je rozdiel, keď je pre dieťa kniha nezaujímavá a keď nevyhovujúca

Už aj tí menší si každú povinnosť šikovne zjednodušujú. Pri čítaní potrebuje dieťa pohodlie, v žiadnom rušivom prostredí nezotrvá s knihou v ruke. Predstavili ste im nové audio verzie ich obľúbených príbehov? Audio je dobrou kombináciou s klasickou knihou na fantazírovanie a odlišné zážitky počas a po skončení príbehu. Pri audio ešte chvíľu trvá, kým spracujú každú myšlienku, predstavia si ju a príbeh vhodne zavŕšia. Zo začiatku treba ustrážiť, aby sa audio knihy alebo aj tablety využívali výlučne ako verzie kníh, nie na hry a inú nebezpečnú zábavu.

Tatiana