DENNÍK RELAX - Ako by mal vyzerať spánkový režim u školopovinných?

Ako by mal vyzerať spánkový režim u školopovinných?

Ak sa rodičia rozhodnú vytvoriť svojim školopovinným deťom ustálený spánkový režim, tak to pred pár rokmi poriadne zanedbali. Deťom sa budujú pravidlá nielen večernej, ale všeobecne celodennej rutiny už od novorodenca. Hoc sa bábätká rodia bez rozlišovania medzi dňom a nocou, postupne sa aj tieto biologické potreby ustaľujú. Večernú hygienu a spánkový režim u detí musia teda nastoliť predovšetkým rodičia.

Spánok vplýva na celkovú kvalitu fyzickej, ale aj psychickej vitality. U detí je to priam nevyhnutné. Musia sa koncentrovať, pozorne vnímať výučbu, reagovať na otázky a zvládnuť aj prvé záťažové situácie. Na to potrebujú poriadnu dávky energie hlavne prváci, keďže školské povinnosti sú pre ne absolútnou zmenou od základu.

Za spánok detí zodpovedajú rodičia. Dosť odvážne tvrdenie, ale, žiaľ, pravdivé. Dokým nie sú naše deti nútené riadiť sa istým celodenným režimom (teda nástupom do školy), všetky ich aktivity a oddych prispôsobujeme aj svojim potrebám.

Treba si však uvedomiť, že dieťaťu napríklad nepostačuje 8-hodinový spánok a už vôbec nie so zaspávaním tesne pred 22.00. Jedine ako im najlepšie môžete pomôcť je vytvoriť ustálený jednotný režim.

Bez ohľadu na to, či dieťa navštevovalo škôlku alebo prespávalo počas prázdnin u babičiek, pripravujte ho na spánok každý deň v rovnakú hodinu. Na rozdiel od mladších detičiek (od 3 – 5 rokov), školopovinní majú spať výhradne už len v noci.

Deti mladšieho školského veku potrebujú pre kvalitný spánok 9 – 12 hodín. Zaspávať by mali tesne pred 20.00 a aspoň 30 minút pred tým majte dohľad nad ich správnou večernou hygienou. Po večeri im už nepodávajte sladkosti, kofeínové pochutiny ani žiadne ťažko stráviteľné jedlá. Postupom času už bude stačiť len vaše napomenutie a mali by sa samostatne vedieť uložiť do postele.

Večerná (psycho)hygiena

Vytvorte im správne návyky, aby sa prezliekli do pyžama, umyli si zúbky a zaspávali len pri malej lampičky. Tú je potom najlepšie zhasnúť. Ideálne by mali spať za absolútnej tmy a ticha. Nedovoľte, aby zaspávali pri TV a na nočnom stolíku im pípali mobily. Pre deti nie je príjemné ani mať izbu orientovanú na rušnú ulicu, kde už od 5.00 počuť hukot električiek a autobusov.

Nech sa nezobúdzajú ani na hlasný budík. Strhávanie zo spánku je pre deti dosť stresujúce, radšej ich zobúdzajte príjemným oslovením a pohladeniami. Postupne si deti na ustálené návyky zvyknú a už vstanú aj sami.   

Tatiana

Autor fotografie:Sleeping Child - Creative Commons (zdroj_Pixabay)