Podvodné reklamy na sociálnych sieťach: Lacný e-shop nemusí byť e-shopom

Podvodné reklamy na sociálnych sieťach: Lacný e-shop nemusí byť e-shopom

dTest: Väčšina sociálnych sietí funguje bezplatne. Aby si však mohli zabezpečiť financovanie svojej prevádzky, využívajú svoju používateľskú základňu a ponúkajú každému možnosť reklamy. Propagovať sa dá prakticky všetko, od konkrétneho tovaru cez celé obchody, až po „zaručene výhodné“ investície. Vo všetkých prípadoch sa však objavujú aj podvodníci, ktorí tento priestor zneužívajú na prilákanie čo najväčšieho počtu používateľov, ktorí sa tak stávajú potenciálnymi obeťami. Ako takýchto podvodníkov rozpoznať a ako sa pred nimi brániť?

Propagácia je dnes mimoriadne jednoduchá, čo výrazne uľahčuje situáciu najmä menším predajcom a poskytovateľom služieb. Rovnako jednoducho ju však môžu využiť aj podvodníci a často to aj robia. Preto je vždy nevyhnutné dôkladne si overiť, či stránky, ktoré využili túto formu propagácie, sú skutočnými e-shopmi alebo inými subjektmi, za ktoré sa vydávajú. „Často sa stretávame s tým, že stránky sú založené len niekoľko dní, počas ktorých spotrebitelia nakúpia tovar, no následne sú tieto obchody už nedohľadateľné. V takom prípade je veľmi náročné domáhať sa svojich práv,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

S láskou k tradícii

Radi podporujete lokálnych predajcov? Práve na takýchto zákazníkov často cielia podvodníci, ktorí sa vydávajú za tradičné slovenské obchody. Do názvov svojich e-shopov zámerne vkladajú názvy slovenských miest alebo typické slovenské mená, aby pôsobili dôveryhodne a vzbudili dojem domáceho pôvodu.

Častou praktikou sú dojímavé príbehy o „rodinných firmách“, ktoré údajne končia svoju činnosť, či už pre silnú konkurenciu, vysoký vek majiteľa alebo chýbajúceho nástupcu. V rámci týchto príbehov ponúkajú tovar s výraznými zľavami, aby nalákali čo najviac zákazníkov. „Následne však dorazí tovar nevyhovujúcej kvality, úplne iný produkt, alebo nepríde vôbec,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

(Ne)známy predajca

Medzi rizikami nemôžeme opomenúť ani napodobeniny známych obchodov, pri ktorých podvodníci zneužívajú podobnosť názvu - vytvoria stránku s rovnakým alebo veľmi podobným názvom. „Názov sa môže líšiť len v jednom písmene, no môže byť aj úplne totožný,“ upresňuje Eduarda Hekšová a dodáva: „Preto je vždy vhodné otvoriť si stránku inzerenta a overiť si ju. Jednoduchým ukazovateľom môže byť napríklad počet sledovateľov.

Tieto stránky následne ponúkajú tovar výrazne pod bežnou cenou, údajne z dôvodu výpredaja skladových zásob, môže ísť napríklad o elektroniku od známeho predajcu. V prípade, že si spotrebitelia nie sú istí, kto je prevádzkovateľom danej stránky, nemali by zadávať žiadne údaje. Podvodníci totiž môžu zneužiť osobné aj platobné informácie.

Nie je čas strácať čas

„V prípade, že spotrebiteľ naletí podvodníkom a napríklad vyplní formulár na podozrivej webovej stránke, mal by situáciu riešiť okamžite,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Ak došlo k zadaniu platobných údajov, je nevyhnutné bezodkladne kontaktovať svoju banku, ktorá odporučí ďalší postup - napríklad zablokovanie platobnej karty alebo nastavenie ochranných opatrení. V prípade, že spotrebiteľ poskytol osobné údaje alebo dokonca kópie osobných dokladov (čo je časté najmä pri podvodných investičných ponukách), je vhodné obrátiť sa na Políciu SR a zvážiť podanie trestného oznámenia.

Zdroj foto: Freepik