Päť hviezd? Nie každá hotelová hviezda skutočne žiari

Päť hviezd? Nie každá hotelová hviezda skutočne žiari

Mnohí spotrebitelia sa už stretli so situáciou, keď hotel s piatimi hviezdičkami poskytoval služby, ktoré by zodpovedali skôr trojhviezdičkovému štandardu. Nie každý hotel má totiž udelené hviezdy podľa oficiálnej certifikácie, a tak niektoré hotelové hviezdy žiaria skôr len na papieri. Ako je to s hotelovými hviezdami a na čo má spotrebiteľ nárok, keď ide do hotela s oficiálnou certifikáciou.  

Čím viac hviezd, tým lepšia dovolenka?  

Hotelové hviezdy majú slúžiť ako jednoduchý orientačný systém pre spotrebiteľov. Viac hviezd prirodzene evokuje vyššiu úroveň služieb a komfortu. V realite však počet hviezdičiek nemusí automaticky znamenať vyššiu kvalitu, keďže vo svete neexistuje jednotný štandard pre ich udeľovanie.

V Európe sa o zjednocovanie hotelového štandardu na základe hviezd snaží organizácia Hotelstars Union (HSU), ktorá bola založená v roku 2009 a združuje 21 štátov (Arménsko, Rakúsko, Azerbajdžan, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Gruzínsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Lotyšsko, Lichtenštajnsko, Litva, Luxembursko, Malta, Holandsko, Poľsko, Slovinsko, Švédsko, Švajčiarsko).   Slovensko však členom tejto iniciatívy nie je.

Systém HSU je dobrovoľný, čo znamená, že aj keď sa hotel nachádza v členskej krajine, nemusí byť automaticky súčasťou certifikačného systému. „Hotel, ktorý sídli v členskom štáte Hotelstars Union sa môže dobrovoľne prihlásiť, ale pokiaľ sa certifikácie zúčastní, musí podmienky dodržať,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. 

Kritériá na udelenie oficiálnych hviezd  

Systém HSU rozdeľuje hotely od 1★ do 5★ podľa objektívnych kritérií – napr. vybavenie izby, rozsah recepčných služieb, prístup na internet, ponuka jedál a pod. „Čistota a hygiena sa považuje za základný predpoklad všetkých kategórií a všetky zariadenia majú byť funkčné a v bezchybnom stave,“ uvádza Eduarda Hekšová. Do základných požiadaviek spadá aj každodenné upratovanie izby a výmena posteľnej bielizne aspoň raz týždenne.  

Od roku 2025 do roku 2030 platia nové kritériá, ktoré okrem povinných minimálnych požiadaviek zohľadňujú aj bodový systém za nadštandardné služby. Medzi tzv. voliteľné kritériá patrí napríklad klimatizácia, hotelový bar, chránič na matrac, bezbariérový prístup, garáž či pomoc s batožinou. Kým hotel s 1★ musí okrem základných požiadaviek získať ešte 46 bodov, päťhviezdičkový hotel potrebuje nazbierať až 497 bodov.

Za minimálne požiadavky sa považujú napríklad: 

1★: osuška na osobu, sprchový gél, pohár alebo držiak na zubnú kefku (2 ks), rezervný toaletný papier, zrkadlo, osvetlenie nad umývadlom, Wi-Fi prístup na internet vo verejných priestoroch a na izbách, miesto na uloženie šiat s dostatočným počtom vešiakov, stôl alebo podobné pracovné stanovisko, možnosť zatemnenia miestnosti (napr. záves), kontinentálne raňajky, detská postieľka na vyžiadanie 

2★: svetlo na čítanie pri posteli, uterák aj osuška, šitie na vyžiadanie 

3★: personál hovoriaci dvoma jazykmi, služby práčovne a žehlenie, dáždnik na recepcii alebo v izbe, ďalší vankúš na vyžiadanie, služba budenia, zásuvka aj vedľa postele, zrkadlo na výšku postavy, odpadkový kôš v izbe, sušič vlasov, raňajkový bufet vrátane vajec a cereálií, pomoc s batožinou na vyžiadanie, bezpečná úschova batožiny, ponuka nápojov na izbe 

4★: recepcia obsadená personálom aspoň 14 hodín denne, čalúnené kreslo alebo gauč, nastaviteľné kozmetické zrkadlo, obuvák v izbe, papuče, výťah, ak má hotel viac ako tri nadzemné podlažia, minibar alebo nápoje a jedlá ponúkané 12 hodín denne prostredníctvom služby „room service“, bar otvorený aspoň 5 dní v týždni 

5★: recepcia obsadená personálom 24 hodín denne, hotelový vrátnik, pomoc s batožinou, využitie služby žehlenie do jednej hodiny, trezor v izbe, dva využiteľné vankúše, župan, bar alebo priestor haly s obsluhou otvorený 7 dní v týždni, parkovanie s obsluhou 

Ak je hotel súčasťou systému Hotelstars Union, no nespĺňa deklarované kritériá, alebo nezodpovedá zmluvne dohodnutým podmienkam, spotrebiteľ má právo podať reklamáciu. „V prípade, že bolo ubytovanie v hoteli súčasťou zájazdu, nezabudnite sa s reklamáciou zájazdu obrátiť na usporiadateľa zájazdu (napr. cestovnú kanceláriu),“ uzatvára Eduarda Hekšová. 

Zdroj foto: freepik