Nemožnosť vrátenia tovaru z hygienických dôvodov

Na právo na odstúpenie od zmluvy uzavretej cez internet do 14 dní od dodania tovaru sú dnes už spotrebitelia zvyknutí a využívajú ho veľmi často. Či už ide o nákupy oblečenia, elektroniky či iných tovarov, možnosť, že si môžu tovar prezrieť, vyskúšať a v prípade nespokojnosti vrátiť, je pre nich veľmi výhodná. Aj z tohto práva však existujú zákonné podmienky, ktoré toto neumožňujú. Spotrebitelia tak niekedy môžu byť prekvapení, keď ich predajca odmietne, pretože tovar sa nedá vrátiť z hygienických dôvodov. Kedy teda naozaj nie je možné odstúpiť? A kedy, naopak, spotrebiteľ právo na odstúpenie má, hoci podnikateľ tvrdí opak?

A o čo presne ide? Zapečatený obal a hygienické dôvody

Jedna z výnimiek, kedy nie je podľa zákona možné odstúpiť od zmluvy uzavretej dištančným spôsobom alebo mimo obchodných priestorov, platí v prípade, keď existujú hygienické dôvody brániace vráteniu a opätovnému predaju veci. Na uplatnenie tejto výnimky musia byť splnené dve podmienky. Po prvé musí byť tovar dodaný v zapečatenom obale, po druhé musí existovať dôvod ochrany zdravia alebo už spomínané hygienické dôvody. Obe podmienky však musia byť splnené súčasne. „Ak pri tovare existuje hygienický dôvod, ale nie je dodaný v zapečatenom obale, môže byť vrátený a výnimka neplatí,“ dodáva Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Keďže zmyslom odstúpenia od zmluvy je umožniť spotrebiteľovi overiť si vlastnosti a funkčnosť tovaru, mal by mať spotrebiteľ právo výrobok nielen vybaliť, ale aj vyskúšať. Zákonná výnimka zo všeobecného pravidla by sa tak mala vykladať čo najužšie.

Čo je to zapečatený obal?

Podmienka zapečateného obalu je splnená, ak ide o hygienicky utesnený obal, ktorý tovar chráni. „Väčšinou ide o pevne zatavený a vzduchotesný plastový obal,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Funkcia zapečateného obalu je dvojaká. Jednak má tovar chrániť a zachovať tak jeho hygienické vlastnosti, a zároveň má funkciu pečate, ktorá znemožňuje ľahké opätovné uzavretie. Vďaka tomu slúži ako ukazovateľ, či došlo k narušeniu spomínaných hygienických vlastností. Pri elektronike sa možno napríklad stretnúť s pečaťou v podobe obyčajnej nálepky cez krabicu. Hoci táto pečať značí neotvorený produkt, nie je nepriedušná a neposkytuje hygienickú ochranu. Podmienka zapečateného obalu by tak splnená nebola.

Môže byť tovar znovu uvedený na trh?

Podmienka dôvodu ochrany zdravia alebo hygienických dôvodov nemusí byť v praxi vždy jednoznačná. S interpretáciou nám pomáha aj Súdny dvor Európskej únie, ktorý uvádza, že táto výnimka sa uplatní iba vtedy, ak nie je možné rozbalený tovar uviesť znova na trh. Nemožnosť uvedenia na trh po rozbalení musí byť navyše odôvodnená ochranou zdravia či hygienickými dôvodmi. „V praxi to znamená, že pokiaľ podnikateľ môže prijať opatrenia, ako napríklad vymeniť silikónové nástavce na štupľové slúchadlá do uší alebo vydezinfikovať matrac či inteligentné hodinky, nemá právo odstúpenie spotrebiteľa odmietnuť,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Navyše Súdny dvor Európskej únie v rovnakej veci stanovil, že obyčajný kontakt výrobku s holou kožou nie je dostatočným hygienickým dôvodom, ktorý by znemožňoval prijať opatrenia za účelom opätovného predaja. Z tohto dôvodu sa domnievame, že odstúpiť možno od slúchadiel na uši, teda slúchadiel, ktoré sa nezavádzajú do uší. Ďalej možno odstúpiť aj od inteligentných náramkov či hodiniek. Odstúpiť možno tiež od žehličiek na vlasy alebo kulmofénov, pretože opačný záver by znamenal, že nemožno odstúpiť napríklad od pokrývok hlavy, pretože čiapka predsa tiež prichádza do kontaktu s vlasmi.

Naopak, nie je možné odstúpiť od slúchadiel do uší, pokiaľ slúchadlá nemajú vymeniteľné silikónové nástavce, s čím sa možno stretnúť pri kôstkových slúchadlách. „Typickým príkladom, kedy odstúpiť od zmluvy nemožno z hygienických dôvodov, je zubná kefka či kontaktné šošovky, ak bol tento tovar zabalený v zapečatenom obale,“ uvádza Eduarda Hekšová.

A ako to teda dopadne?

V situácii, kedy by spotrebiteľ odstúpil od zmluvy a vrátil slúchadlá do uší s vymeniteľnými štupľami, by následne predajca štuple vymenil a vykonal dezinfekciu slúchadiel. Vzhľadom na to, že spotrebiteľ musel slúchadlá vybrať zo zapečateného obalu, aby ich vyskúšal, nebude spotrebiteľ zodpovedať za zníženie hodnoty tovaru. Spotrebiteľ má totiž vo všeobecnosti možnosť si pri tovare vyskúšať funkčnosť a až potom tovar vrátiť. „Len v prípade, že by spotrebiteľ používal tovar viac ako je potrebné na overenie funkčnosti tovaru, tak by hradil sumu za zníženie hodnoty tovaru,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

V závere je potrebné pripomenúť, že vyššie uvedené informácie sa vzťahujú iba na odstúpenie od kúpnej zmluvy uzavretej distančným spôsobom, typicky v e-shopoch alebo mimo obchodných priestorov medzi spotrebiteľom a podnikateľom.

 

 

 

 

 

 

Zdroj foto: pixabay.com