
Ako na nákup použitého tovaru z bazára
dTest: Zvyšujúcu sa obľubu nákupu a predaja použitého tovaru nemožno prehliadnuť. V súčasnosti sa tomuto trendu prispôsobili aj sociálne siete, ktoré umožňujú ponúkať a predať použitý tovar na pár kliknutí v priebehu niekoľkých minút. Často ide o výhodné ponuky pre obe strany, pretože kupujúci dostane podstatne lacnejšie užitočnú vec (niekedy takmer ako novú) a predávajúci môže zarobiť na veci, ktorú už nepoužíva a prekáža mu. V bazároch sa však objavuje aj množstvo podvodov. Aké má zákazník pri nákupe z bazára práva? A na aké podvody si dávať pozor?
Nie je kúpa ako kúpa
Je veľmi dôležité upozorniť, že v bazári veľmi často dochádza k uzatvoreniu zmluvy medzi stranami, z ktorých ani jedna nie je podnikateľom. „V takom prípade nemá kupujúci takú ochranu, na ktorú môže byť zvyknutý ako spotrebiteľ,“ varuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Je preto nutné rozlúčiť sa so zákonným právom na odstúpenie do 14 dní bez udania dôvodu alebo s povinnosťou predávajúceho vybaviť reklamáciu do 30 dní od jej uplatnenia.
Aj pri kúpe od nepodnikateľa však máte možnosť uplatňovať práva z vadného plnenia a to najmä v prípadoch, keď tovar nezodpovedá popisu a vlastnostiam, ktoré boli predávajúcim inzerované. Pri nákupe je tiež nutné brať ohľad na to, ako starú vec kupujete, pretože tomu by malo zodpovedať opotrebenie. Ak je vec inzerovaná iba ako „rozbalená“, mala by byť takmer v rovnakej kvalite ako vec nová. Ak je však napríklad po piatich rokoch používania, musíme počítať s tým, že stav veci bude tomuto veku zodpovedať.
Bez ohľadu na to, či je predávajúcim podnikateľ alebo nie, pri použitých veciach platí, že je možné skrátiť dobu na vytknutie vady na jeden rok.
Podvodné praktiky
S podvodníkmi sa možno stretnúť všade, teda aj v bazároch, a to na oboch stranách. „Je preto vhodné si druhú stranu preveriť,“ upozorňuje Hekšová. Pokiaľ ide o bazár na sociálnej sieti, pozrite sa na vek profilu a na to, či je možné dohľadať nejaké (ideálne staršie) príspevky. Pokiaľ nie, nemusí ísť, samozrejme, o podvodníka, avšak je vyššia pravdepodobnosť, že profil nie je reálnej osoby. Rovnako tak možno overiť profilovú fotografiu – pokiaľ je na nej vidieť tvár osoby, môžete ju vložiť do vyhľadávača obrázkov a zistiť, či nejde o fotku z fotobanky. V takom prípade je podvod ešte pravdepodobnejší. V prípade, že sú dostupné recenzie tejto osoby, zamerajte sa aj na ne.
Podvodníci útočia často dvomi spôsobmi. Prvý z nich je jednoduchší, t. j. neodoslanie tovaru a ukončenie komunikácie vo chvíli, keď pošlete peniaze. Druhý, podstatne zákernejší, je odkaz v správe. Ten sa často podľa podvodníka týka zabezpečenia dopravy či bezpečnejšej platby. Tento odkaz však spravidla smeruje na falošné stránky dopravcu (prípadne banky či platobnej brány) a potom, ako obeť vyplní citlivé údaje (napr. číslo karty), sú tieto údaje zneužité a obeti začnú miznúť peniaze z účtu. „Ak vám teda príde odkaz, ideálne ho vôbec neotvárajte,“ radí Eduarda Hekšová.
Čo s podvodníkom?
Ak ste narazili na podvodníka, neváhajte ho nahlásiť. „Pomôžete tak ďalším potenciálnym obetiam, ktoré môžu prísť o svoje peniaze,“ radí Hekšová z dTestu. V prípade, že ste vyplnili svoje platobné údaje (napr. číslo karty), kontaktujte bezodkladne svoju banku. Tá vám kartu zablokuje a poradí s ďalším postupom. Pokiaľ došlo aj k vyplneniu iných údajov, napríklad čísla občianskeho preukazu, prípadne majú spotrebitelia podozrenie na spáchanie trestného činu, je možné sa obrátiť s trestným oznámením na orgány činné v trestnom konaní, napr. na Políciu SR.
Zdroj foto: Freepik