Základom zdravia sú črevá.  Tipy, ako podporiť ich funkciu

Určite ste počuli o tom, že zdravie je ukryté v črevách. Už Hippokrates tvrdil, že choroby začínajú práve v črevách. Jeho presvedčenie bolo potvrdené nespočetným množstvom vedeckých štúdií.

Dnes už vieme aj to, že črevný mikrobióm ovplyvňuje aj naše chute – ak jeme nezdravé jedlá, v čreve sa množia škodlivé baktérie ovplyvňujúce okrem iného negatívne aj naše chuťové preferencie. Nehovoriac o tom, že podľa niektorých je až 70 percent našej imunity ukrytej práve v črevách. Ako podporiť zdravie čriev a tým pádom aj celkové zdravie?

Pite dostatok vody

Pre správne fungovanie čriev je jednou z kľúčových zložiek voda, teda dostatočný príjem tekutín. Ideálnou voľbou je čistá, alebo filtrovaná voda. Ako doplnok poslúžia vhodné bylinkové čaje, riedené ovocné či zeleninové šťavy, poprípade minerálky určené na denné pitie.

Zamerajte sa na pestrosť jedálnička

Jete každý deň na raňajky chlieb so šunkou, obed si dáte v reštaurácii a na večeru opäť chlieb či pečivo? V tom prípade vášmu telu s najväčšou pravdepodobnosťou chýbajú dôležité živiny, prijímate jedlá bohaté na nezdravé tuky a cukor. Samozrejme, tým trpia i vaše črevá. Je dokázané, že pestrá strava je zárukou rozmanitej mikrobioty a čím pestrejšia mikrobiota, tým lepšie pre naše zdravie. To znamená, že je dôležité jesť rôznorodé druhy ovocia, zeleniny, strukovín, orechov, semien, za studena lisovaných olejov a tak ďalej.

Nezabúdajte na fermentované potraviny

Fermentované potraviny sú zdrojom „dobrých“ alebo „prospešných“ baktérií. Výbornou zásobárňou probiotík sú kefíry, jogurty, kyslá kapusta, kombuča, miso, natto či tempeh. Pri mliečnych výrobkoch volíme biele jogurty i kefíry, pretože ochutené bývajú bohaté nielen na cukor, ale aj pridané látky.

Obmedzte rafinovaný cukor a bielu múku

Za mnohé civilizačné ochorenia je zodpovedná nadmerná spotreba rafinovaného cukru. Ten sa nachádza aj v potravinách, v ktorých by sme ho nehľadali, ako napríklad kečupy či rôzne druhy pečiva. Nadmerný príjem cukru škodí aj črevám, a preto je nevyhnutné jeho spotrebu výrazne obmedziť. Platí to aj pre rafinovanú múku – volíme celozrnné múky a celkovo v jedálničku preferujeme celé zrná.

Doprajte si niekoľkokrát do týždňa dni bez mäsa

Zdraviu čriev neprospieva ani nadmerná spotreba mäsa. Ak milujete mäso, skúste si aspoň niekoľkokrát do týždňa dopriať dni bez neho a konzumovať viac strukovín, orechov, semien, zeleniny a ovocia.

Jedzte potraviny bohaté na polyfenoly

Polyfenoly sú významné antioxidanty, ktoré majú schopnosť dostať sa do hrubého čreva. Práve tam ich môžu tráviť črevné baktérie, čo je veľmi užitočné pre celkové zdravie. Významnými zdrojom polyfenolov sú kakao, horká čokoláda, červené víno, zelený čaj, hrozno, mandle, cibuľa, čučoriedky alebo brokolica.

Mirka

 
Autor fotografie:Zdroj foto: https://pixabay.com/sk/photos/ibs-probiotick%C3%A9-gut-%C5%BEal%C3%BAdok-5308379/