Vitamín D: čerpajte ho zo slnečných lúčov aj v lete

Odborníci upozorňujú, že značná časť populácie trpí deficitom tohto dôležitého vitamínu a hormónu počas celého roka. To sa spája s viacerými zdravotnými problémami.

Príčin deficitu vitamínu D môže byť viacero – nedostatočné vystavovanie sa slnečnému žiareniu od jari do jesene a nízky príjem tohto vitamínu počas zimy, časté používanie opaľovacích krémov či kozmetiky s SPF, ale aj celiaka či Crohnova choroba, ktoré môžu narúšať vstrebávanie vitamínu D.

Zdravotné benefity vitamínu D

Déčko je jedným z najdôležitejších vitamínov pre správne fungovanie imunitného systému. Existujú štúdie, podľa ktorých má schopnosť znížiť schopnosť niektorých vírusov replikovať sa a rásť. Medzi jeho výhody patrí aj kontrola zápalových reakcií, čo môže byť prínos hlavne pre ľudí s autoimunitnými ochoreniami.

Okrem toho déčko prospieva zdraviu kostí, lebo podporuje vstrebávanie vápnika. Menej známa je skutočnosť, že dokáže kontrolovať hladinu cukru v krvi, a tak pomáha predchádzať vzniku cukrovky. Podľa štúdie vystavovanie sa slnečnému svetlu a dostatočné hladiny déčka sa spájajú aj so znížením rizika vzniku viacerých druhov rakoviny.
Déčko tiež napomáha udržiavať normálny krvný tlak a je dôležité pre dobrú náladu. Ak potrebujete zlepšiť koncentráciu, učenie a pamäťové schopnosti, dbajte na dostatočný prísun vitamínu D. V neposlednom rade je vitamín D pokladom pre pokožku – ak vás trápia kožné problémy, nepodceňujte jeho dôležitosť.

Ako mať dostatok vitamínu D v lete

Od jari do jesene je najlepším zdrojom vitamínu C slnečné žiarenie. Vystavte sa mu každý deň aspoň na 20 – 30 minút bez opaľovacieho krému. Aj krémy s najnižším ochranným faktorom totiž dokážu zásadne znižovať tvorbu tohto vitamínu. Ak spojíte tento zvyk s pohybom na čerstvom vzduchu, zdravie sa vám poďakuje.
Samozrejme, počas horúceho leta sa vyhýbajte prudkému slnku v čase od 11 – 15-tej hodiny.

Čo s deficitom déčka počas zimy?

Počas neskorej jesene a zimy to je s vitamínom D problematickejšie. Nedostatočná vlnová dĺžka UVB lúčov a dopad slnečných lúčov pod „nevhodným“ uhlom pre tvorbu vitamínu D spôsobujú, že déčko sa v tele netvorí.
Zásoby z leta vydržia max. 3 – 4 mesiace a potom je potrebné vitamín D dopĺňať prostredníctvom potravín alebo výživových doplnkov. Z potravín je skvelou voľbou olej z tresčej pečene, halibut, kapor, makrela, úhor, losos z voľnej prírody, pstruh, sardinky, tunika, vajcia z voľného chovu, hovädzia pečeň či fortifikované mliečne výrobky.
Vegáni ho môžu čerpať z kakaového masla, kakaa či húb. Pravdou však zostáva, že vo väčšine prípadov je nutné vitamín D prijímať prostredníctvom kvalitného doplnku výživy. Pri suplementovaní déčka je dôležité užívať ho s jedlom bohatým na tuk kvôli vstrebávaniu.

Mirka





 
Autor fotografie:https://pixabay.com/photos/woman-beach-people-sea-bikini-909323/