DENNÍK RELAX - Prevencia proti močovým kameňom? Správny pitný režim

Prevencia proti močovým kameňom? Správny pitný režim

Môže sa to zdať paradoxné, ale aj keď nás najčastejšie trápia močové kamene s označením kalciumoxalátové, teda sčasti tvorené vápnikom, príjmom jeho dostatočného množstva prirodzenou formou riziko ich tvorby práve naopak znižujeme. Ďalším ochranným faktorom pred tvorbou močových kameňov je aj dostatočný pitný režim, preto je úplne ideálne zaradiť doň minerálne vody bohaté na vápnik. Vápnik sa tam nachádza vo voľnej, ionizovanej forme, ktorú vie naše telo efektívne využiť, napríklad aj ako prevenciu voči močovým kameňom.

Vysoký obsah oxalátov, teda kyseliny šťavelovej, druhej zložky najčastejšieho druhu močových kameňov, je napríklad v červenej repe, rebarbore, kakau, červenom mäse či strukovinách. Ohroziť nás môžu v prípade, ak neprijímame dostatok vápnika v prirodzenej forme. „Ak je však príjem oxalátov kombinovaný s vápnikom, tak sa tieto dve látky v tenkom čreve na seba naviažu, zníži sa ich vstrebávanie a nedochádza ani k ich zvýšenému vylučovaniu močom a tvorbe močových kameňov,“ vysvetľuje výživová odborníčka MUDr. Alexandra Frolkovičová.

Nemusíme preto hneď odstrániť všetky potraviny obsahujúce oxaláty z jedálnička. Mali by sme ich ale kombinovať s dostatočným príjmom vápnika. Jednoduchým a efektívnym riešením je zaradiť pravidelné pitie minerálnych vôd bohatých na vápnik, ako je napríklad slovenská minerálka Kláštorná Kalcia. Má totiž ideálny pomer vápnika a horčíka 4:1, umožňujúcich správne vstrebávanie oboch minerálov a obsahuje tiež minimum sodíka, ktorého príjem si zase musia strážiť napríklad seniori.

Riziko vzniku močových kameňov výrazne znižuje aj dostatočný príjem tekutín. „Väčšinu nášho pitného režimu by mala tvoriť čistá voda a minerálka. Ideálne je piť toľko, aby sme dosiahli vylučovanie viac ako dvoch litrov moču denne. To znižuje riziko vzniku močových kameňov až o 40 percent,“ upozorňuje MUDr. Frolkovičová.

Citrusy pomáhajú

Preventívnym krokom voči tvorbe močových kameňov je tiež zabrániť, aby sa vápnik vo zvýšenej miere vylučoval močom. Preto odborníci neodporúčajú dopĺňať si ho výživovými doplnkami, ktoré vylučovanie do moču zvýšia, čo opäť napomáha tvorbe močových kameňov. Tzv. citráty pomáhajú, aby sa vápnik v moči udržiaval v ionizovanej forme a nespájal sa do komplexov, ktoré sú základom pre močové kamene. Tieto sa nachádzajú nielen v citrusoch (pomaranče, mandarínky, citróny), ale aj v melóne, či kokosovej vode. Pravidelná konzumácia týchto potravín potom môže prispieť k prevencii vzniku močových kameňov.

Aj kurkuma

Ako prevencia voči močovým kameňom sa podľa klinických štúdií osvedčili aj zelený čaj, maliny, petržlen, granátové jablko, oregano či kurkuma. „Pravidelná konzumácia otrúb znižuje odpad vápnika močom a dostatočný príjem omega-3 mastných kyselín zase odpad oxalátov do moču,,“ dopĺňa MUDr. Frolkovičová.

Menej mäsa

Prevencia proti močovým kameňom? Správny pitný režimKlinické štúdie ukazujú, že ešte dôležitejším preventívnym opatrením proti močovým kameňom ako ovplyvňovanie príjmu oxalátov, je zníženie príjmu soli a živočíšnych bielkovín. Jednoducho, menej mäsa v jedálničku znamená nižší výskyt močových kameňov. A rovnako menej živočíšnych bielkovín znamená viac získaného vápnika.

„Vysoký príjem sírnatých aminokyselín, ktoré sú bohato zastúpené v živočíšnych potravinách, spôsobuje výrazné zvýšenie vylučovania vápnika, oxalátov aj kyseliny močovej obličkami do moču. A tieto tvoria priaznivé prostredie pre vznik najčastejšieho druhu močových kameňov. Naopak, pri zvýšenej konzumácii rastlinných a minimálnom príjme živočíšnych potravín sa vylučovanie vápnika, oxalátov aj kyseliny močovej do moču znižuje. Tento prístup v stravovaní je ideálnou cestou k prevencii močových kameňov,“ vysvetľuje MUDr. Frolkovičová.

Pitným režimom proti močovým kameňom

Optimálnym zdrojom vápnika sú minerálne vody prirodzene bohaté na vápnik, ktoré môžu pomôcť aj pri problémoch s močovými kameňmi. Nielenže obsahujú tento dôležitý minerál vo forme, ktorá je dobre využiteľná, ale neobsahujú ani ďalšie látky, ktoré by brzdili jeho vstrebávanie alebo podporovali jeho vylučovanie z tela. Zvýšený obsah vápnika a dostatočné množstvo horčíka obsahuje aj minerálna voda Kláštorná Kalcia, ktorá tak ideálne spestrí pitný režim všetkým, ktorí si chcú doplniť vápnik prirodzenou formou.
 

Autor fotografie:www.pixabay.com