Ako vám odporové gumy a expandéry pomôžu pri chudnutí a tvarovaní postavy?

Možno budete prekvapení, ale na to, aby ste svoju postavu zmenili na nepoznanie, niekedy stačí naozaj málo. Odporové gumy a expandéry vám spestria cvičenie vo fitness centre ale aj doma a vďaka tomu, že existujú v mnohých prevedeniach, posilnia vám celé telo. Aké sú ich hlavné výhody a ako ich môžete využiť?

Prečo uvažovať o odporových gumách?

Výhody, ktoré majú odporové gumy, sú naozaj početné. Medzi najhlavnejšie patrí najmä to, že vám pomôžu zintenzívniť tréning s vlastnou váhou, ale aj to, že vďaka nim precvičíte širší rozsah svalových partií oveľa komplexnejšie, a to platí aj v porovnaní s činkami. Okrem toho sú oproti činkám oveľa lacnejšie, skladnejšie a prenosnejšie, ani nehrozí také riziko zranenia, ako pri cvičení s činkami. Využijete ich aj pri rehabilitačných cvičeniach.

Odporové gumy a expandéry pri cvičení zaisťujú odpor, ktorý pôsobí silou proti svalovej kontrakcii, takže si budujete anaeróbnu vytrvalosť a zlepšujete silu svalov. Pri posilňovaní pomocou činiek si zvyšujete intenzitu pridávaním hmotnosti, pri odporových gumách si upravujete náročnosť výberom gumy s vyššou hustotou, aby ste dosiahli podobný efekt.

Ako si vybrať odporovú gumu?

Odporových gúm a expandérov nájdete mnoho a pre začiatočníkov môže byť mätúce, po ktorej siahnuť a či stačí jedna, alebo ich budete potrebovať viac. Poďme sa teda zorientovať v možnostiach: najčastejšie si môžete vyberať zo stuhových gúm s dvomi koncami, ktoré sa najviac osvedčili pri fyzioterapii a strečingu pred silovým alebo aeróbnym tréningom.

Ďalšou možnosťou sú kruhové odporové gumy, určené najmä na precvičovanie nôh, no dlhšie kruhové gumy poslúžia na precvičenie väčšiny svalových partií. K dispozícii sú vo viacerých hrúbkach, šírkach a dĺžkach a čím sú hrubšie, tým väčší odpor nimi dosiahnete. Dôležité je aj to, že ak má guma odpor napr. 16 – 39 kg, poskytuje vám rovnaký záťažový efekt ako činky s podobnou hmotnosťou. Okrem toho sú na výber aj expandéry s rukoväťou.

Na jednoduchšiu orientáciu bývajú odporové gumy farebne odlíšené, prípadne je na nich vyznačený stupeň záťaže. Aby ste si vybrali správne, zohľadnite, či ste začiatočník alebo ostrieľaný používateľ, ale aj to, aké ciele chcete dosiahnuť a čo chcete odporovou gumou precvičovať, pretože na formovanie rôznych svalových partií potrebujete iný stupeň odporu. Na chrbát a prsné svaly sa bude hodiť vyššia úroveň záťaže, bicepsy a tricepsy pretiahnete aj nižšou úrovňou odporu.

Tipy na účinné cvičenie s odporovými gumami

Ak s cvičením len začínate a dvíhanie ťažkých činiek ešte nie je pre vás, odporové gumy vám pomôžu spestriť tréning s vlastnou váhou. Osviežia drepy, výpady a mnoho ďalších cvikov. Ani pokročilí športovci by nemali nad odporovými gumami a expandérmi ohŕňať nosom. Pomocou nich dávate telu nové impulzy, vyhnete sa stereotypu pri cvičení a svaly stimulujete na rast.

Pri tréningu s odporovými gumami sa zamerajte na správnu techniku, pohyby vykonávajte v celom rozsahu a dbajte na správne držanie tela a dýchanie, aby bolo cvičenie maximálne efektívne.

 


Autor fotografie: Maridav / Shutterstock.com