Pozor na lacné elektrobicykle. Povieme Vám na čo si dať pozor.

Pozor na lacné elektrobicykle. Povieme Vám na čo si dať pozor.

Ešte prednedávnom bol elektrobicykel skôr výnimkou, záujem o ne však dnes už značne rastie. Elektrobicykle nájdete nielen v špecializovaných predajniach ale takmer v každej cyklistickej predajni, lacnejšie elektrobicykle predávajú dokonca aj hobby reťazce či veľké hypermarkety. Je však lacný elektrobicykel skutočne taký lacný?

Pri elektrobicykloch platí viac ako kdekoľvek inde, že nie sme takí bohatí aby sme mohli kupovať lacné veci.

Kompletný elektrobicykel

Pri porovnávaní cenových ponúk pozorne čítajte, čo všetko cena skutočne zahŕňa. Stáva sa totiž, že predajca predáva elektrobicykel bez nabíjačky, teda vlastne len taký elektrobicykel na jedno použitie. Dokonca sa stáva, že ponuka neobsahuje ani samotnú batériu, ktorú treba dokúpiť samostatne, de facto teda ani nejde o funkčný elektrobicykel.  

Scestná je aj predstava, že jednoduchá inštalácia motoru a baterky do rámu s geometriou pre klasický bicykel nám vytvorí dobrý elektrobicykel. S najväčšou pravdepodobnosťou bude takýto elektrobike strácať stabilitu vo výšľapoch alebo naopak, bude neobratný v zjazdoch. Nie je možná ani ľubovoľná kombinácia motorov, batérii či regulácii. Takže, jednoduchý prístup „Lego skladačky“ je prakticky vylúčený.

Vytvoriť skutočne dobrý elektrobike vyžaduje významný podiel ľudskej invencie, odborných znalostí a veľké množstvo testovania a overovania si jednotlivých riešení.

Motor

Zásadný rozdiel je aj v tom, kde má elektrobicykel umiestnený motor. Prvé motory boli umiestnené do predného a až následne do zadného kolesa, pričom reguláciu predstavovala len zmena sily pomoci bez automatickej závislosti na šliapaní jazdca. Tieto systémy sa vyznačujú určitou „neinteligenciou“, svojvoľnosťou prípomoci a určitou nepredvídateľnosťou, tiež sa takýto systém pocitovo zdá silnejší na rovine a výrazne slabší po zahájení stúpania. Keďže motor predstavuje aj významnú hmotnosť jeho umiestnenie výrazne pred, resp. za ťažisko spôsobuje prídavný klopný moment a má za následok tendenciu stranovo rozkmitať bicykel pri náhlej zmene rýchlosti či intenzity pedálovania.

Kúpou elektrobicykla s takýmto systémom síce ušetríte pri nákupe (jeho cena sa pohybuje v rozpätí 950 – 1.400Eur), radosť z jazdy bude však výrazne menšia a kratšia. Z dlhodobého hľadiska odporúčame takýto elektrobike používať len na spevnenej komunikácií.

Dajte si tiež pozor na reklamné texty, ktoré niektoré elektrobicykle propagujú. Mnohí výrobcovia totiž vo svojich propagačných materiáloch neuvádzajú ako hlavný parameter trvalo udržateľný krútiaci moment ale maximálny moment, ktorý má vyššiu hodnotu, ale významne nižší praktický význam.

Hardtail vs celoodpruženie

Horský elektrobike predstavuje najpopulárnejší typ elektrobicyklov, tie sa delia na hardtailové a celoodpružené. Ak zvažujete horský elektrobicykel, uprednostnite radšej drahší, celoodpružený rám. Hardtailu môžete zostať naklonení v prípade, že pre vaše cesty v teréne budete využívať len ľahký terén alebo vám rozpočet jednoducho neumožňuje zvoliť si drahší celoodpružený elektrobicykel.

Prečo? Primárnou úlohou odpruženia je stabilizácia bicykla vo vyššej rýchlosti na nespevnenej ceste, a to sa dá dosiahnuť iba odpružením. V prípade elektrobicyklov je to ešte dôležitejšie lebo samotná konštrukcia elektrobicykla je v priemere ťažšia o 9 kg oproti neelektrickej variante a to má naozaj výrazný vplyv na komfort jazdy v teréne.

Servis

Pri rozhodovaní ako vybrať elektrobicykel myslite aj na to, že bude potrebovať pravidelný servis, odporúčame ho preto  kúpiť tam, kde vám túto službu aj odborne poskytnú. Kúpou elektrobicykla to len začína a mať kvalitného servisného partnera je skutočne dôležité. K plnohodnotnému servisu treba špeciálne náradie a diagnostické prístroje a v nemalej miere aj prax a reálne skúsenosti z dennodenného servisovania elektrobicyklov. Pri nesprávnom prístupe náklady na údržbu elektrobicykla narastú veľmi významne. Z našej praxe majú majitelia pri nesprávne uplatnenom servise približne o 45% drahšie prevádzkové náklady. A to už skutočne stojí za zváženie.