PREHNANÉ SPORENIE PRI SERVISE AUTA OHROZUJE BEZPEČNOSŤ

Pri stredne veľkých a veľkých podnikoch je firemná flotila spravidla jednou z najdrahších položiek. No i tá sa dá efektívne nastaviť tak, aby náklady na správu boli nižšie a spoločnosti z nej vyťažili maximum. „Ako prvé radíme firmám preveriť celkové náklady na správu vozového parku. Mnohé totiž  zabúdajú na skryté položky, všetky servisné náklady, ako aj čas zamestnanca strávený starostlivosťou o auto popri inej práci, ale tiež benevolentne nastavené zosobnenie za škody na vozidle," hovorí Michal Duška, obchodný riaditeľ Arval Slovakia.

Celkové náklady na vozidlo nezahŕňajú v sebe len cenu za obstaranie vozidla, ale aj komplexnú správu od servisných úkonov, cez poistenie až po časový rámec zamestnanca, ktorý dostal auto na starosť. To sa dotýka najmä firiem, ktoré si spravujú svoju flotilu samé. „Obstarávacia cena vozidiel tak vôbec nemusí byť dominantná z pohľadu TCO - teda celkových nákladov. Rozhodujú všetky položky, aj tie skryté, ktoré sa do celkovej ceny premietajú,\" tvrdí obchodný riaditeľ. A aj keď ide často o vysoké náklady, firmy by si mali pri servisovaní auta dávať pozor na prehnané sporenie a znižovanie nákladov. „Pri prehnanom sporení môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti vozidla i šoféra. Na druhej strane platí, že nie vždy všetko najdrahšie je aj najlepšie. V tomto sa firmám rozhodne oplatí operatívny lízing. Sme v tom experti," dodáva Michal Duška. Poukazuje tak na dobrý prehľad trhu, ale aj dlhoročnú prax, ktorú Arval Slovakia počas svojej činnosti získal a dodáva: „Vieme, kde sa dá auto kvalitne servisovať za ekonomicky výhodných podmienok. Máme prehľad, odborníkov a aj ľudí, ktorí manažujú sieť našich partnerov. Klientom tak vieme odporučiť, poradiť a vybaviť kvalitný servis vozidiel za slušné peniaze.“

Starnutie vozového parku nespomalíte, no pracovať sa dá s jeho opotrebením. Ak sa firma o svoj vozový park dobre stará a zamestnanci jazdia podľa predpisov výrobcu vozidla, auto ostáva v dobrej kondícii dlhší čas. Častým problémom však pri firemných autách ostáva to, že vodiči sa k nim nesprávajú šetrne, ako by sa správali k vlastnému majetku. Podľa obchodného riaditeľa pomáha ak firma pre zamestnancov zavedie pozitívnu motiváciu alebo zosobnenie škôd na vozidle. „Pokiaľ ľudia necítia hrozbu, že im budú škody zosobnené, správajú sa k auto menej šetrne, obzvlášť, ak ho po vypršaní zmluvy k operatívnemu lízingu neplánujú odkúpiť. Poznám prípady, kedy naši klienti zaviedli prísnejšie podmienky a stav vozidiel sa u nich výrazne zlepšil,\" hovorí Michal Duška.  

Ako by teda mali vodiči správne pristupovať k riadeniu a celkovej údržbe vozidla? Podľa obchodného riaditeľa musia dodržiavať štandardné pokyny výrobcu, ale najmä sa musia naučiť správne jazdiť. Existujú na to rôzne kurzy defenzívnej alebo efektívnej jazdy, či školenia, ako sa naučiť jazdiť plynulo, lepšie sledovať premávku a prispôsobovať jazdu. „Okrem školení vieme klientom ponúknuť aj našu GPS službu, pri ktorej vidia skóre alebo prehľad jázd. Na základe týchto dát vedia ako zefektívniť jazdu z pohľadu opotrebovania vozidla, ale aj z pohľadu spotreby pohonných látok, vidia tiež akých majú vodičov, či sú opatrnejší a zodpovednejší, alebo sú agresívnejší. Toto skóre vidia pri každom vodičovi, ale aj v priemere za celú firmu. Dáta navyše vieme porovnať medzi klientami v rámci celého nášho vozového parku," opisuje Michal Duška.  

Ideálny čas na výmenu vozového parku je podľa odborníka niekde medzi tromi až piatimi rokmi: „Výmena závisí aj od predmetu využitia konkrétneho vozidla. Samozrejme existujú aj autá, ktoré sú vo firmách využívané extrémne málo, tie je možné využívať aj dlhšie. V momente, kedy využívate vozidlo pri väčších nájazdoch viac ako päť rokov, významne narastú náklady na servis, údržbu vozidla, ale aj iné položky. Vtedy hovoríme už o neefektívnej správe vozového parku," dodáva obchodný riaditeľ. Staršie vozidlo rovnako spotrebuje aj viac pohonných hmôt či strojárskych kvapalín.

Viac informácií nájdete na www.arval.sk.

 

 


Autor fotografie:www.pixabay.com