Mechanici hodnotia moderné bezpečnostné podporné systémy

Mechanici hodnotia moderné bezpečnostné podporné systémy

Výrobcovia automobilov medzi sebou súťažia o riešenia, ktoré majú vodičom uľahčiť život, zvýšiť bezpečnosť pri riadení a podporiť ich ku kúpe automobilov danej značky. Stále viac populárnych modelov je vybavených systémami, ktoré boli kedysi k dispozícii len ako bonusové. Špecialisti najväčšej dielenskej siete ProfiAuto Service preskúmali niekoľko obľúbených riešení používaných v moderných automobiloch a zhodnotili ich užitočnosť.

Vždy v správnej stope – ESP

ESP (Electronic Stability Program) je elektronický stabilizačný systém. Jeho hlavným predpokladom je udržiavať správnu dráhu vozidla počas rýchleho únikového manévru. V praxi to znamená, že ak senzory detekujú okamih, kedy sa vozidlo pohybuje, systém sám brzdí jedno alebo viacero kolies, aby udržal správnu trajektóriu. Okrem toho môže na základe údajov zo senzorov ESP pri takomto manévrovaní znížiť výkon motora. Toto riešenie využívajú okrem iných aj systémy ABS a ASR, ale tiež má svoje senzory pre odstredivé sily, otáčanie vozidla okolo svojej osi a pre správny uhol riadenia.

„ESP je jedným z najdôležitejších bezpečnostných systémov. Od roku 2014 preto musí byť každé novo vyrobené auto vybavené stabilizačným systémom. Systém nie je aktivovaný pri každodennej jazde, ale v prípade spontánneho manévra počas obchádzania prekážky alebo pri príliš rýchlom vjazde do strany môže pomôcť vyhnúť sa nepríjemným situáciám na ceste. Na základe údajov zhromaždených zo senzorov systém analyzuje, aký kurz bude vodič sledovať. Ak je zistená odchýlka, privedie auto na požadovanú stopu. Vodiči by si tiež mali pamätať, že v automobiloch, ktoré majú ESP, nesmú pridávať pri sklze plyn,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.

Na správnej strane cesty – systémové varovanie pre opustením jazdného pruhu

Rovnako ako u ESP môže mať toto riešenie v závislosti na výrobcovi rôzne názvy (napr. Lane Assist, AFIL), ale jeho fungovanie je podobné. Systém upozorní vodiča na neplánovanú zmenu aktuálneho jazdného pruhu. Systém funguje tak, že kamery sledujú správny smer jazdy vo vzťahu k pruhom na ceste. Ak vodič vybočí z pruhu bez toho, aby najskôr aktivoval smerové svetlo, palubný počítač vyšle varovanie vo forme zvuku, správy na obrazovke alebo v podobe vibrácií volantu. Ide o riešenie, ktoré bolo používané hlavne v limuzínach alebo luxusných vozidlách. Už nejaký čas sa dá nájsť stále častejšie ako voliteľné vybavenie aj u kompaktných mestských automobilov.

„Samotná táto myšlienka nie je zlá a zvukový signál môže vodiča ochrániť pre nehodou, napríklad keď zaspí za volantom. V bežnej premávke môže byť jeho efektívna prevádzka znemožnená zlým dopravným značením. Jazdné pruhy na našich cestách sú veľmi často staré a takmer neviditeľné, a ak pridáme početné opravy a dočasné jazdné pruhy, môže sa stať, že systém bude úplne zbytočný alebo dokonca bude otravovať vodičov neustálymi upozorneniami. Našťastie sa dá prispôsobiť vašim vlastným potrebám alebo úplne deaktivovať,“ komentuje odborník ProfiAuto.

Čo oči nevidia... O tom varuje vozidlo „v slepom bode“

Ďalší senzor, rovnako ako asistent spomenutý vyššie, pracuje na základe kamier alebo radarov monitorujúcich prostredie automobilu. V tomto prípade sú umiestnené na zadných nárazníkoch alebo v bočných zrkadlách a majú informovať vodičov, napr. o inom aute, ktoré je v tzv. slepom bode, t. j. v neviditeľnej oblasti v zrkadle. Riešenie bolo po prvý raz predstavené spoločnosťou Volvo, lídrom v technológiách, ktoré zvyšujú bezpečnosť jazdy. Tiež niekoľko ďalších výrobcov sa rozhodlo pre tento systém, ale stále nie je plne rozšírený. Je to preto, že každý kamerový systém predstavuje dodatočné náklady, ktoré vodičov často odradzujú. Obvykle býva súčasťou ponuky ako ďalšia možnosť výbavy. Systém nie je nutný pre bezpečné cestovanie, ale výrazne uľahčuje predchádzací manéver a pomáha predchádzať nebezpečným situáciám. Experti ProfiAuto ho odporúčajú vodičov, ktorí cestujú veľa, najmä na dvojprúdových cestách.

Nielen pre vojakov alebo agentov – nočné videnie v aute

Toto je jedno z tých riešení, ktoré boli najskôr vyvinuté pre potreby armády a až neskôr došlo k ich každodennému využitiu. Výrobcovia automobilov sa už takmer 20 rokov s lepšími či horšími výsledkami snažia praktickým spôsobom používať zariadenie na nočné videnie. Prvým vozidlom, v ktorom sa objavil systém nočného videnia, bol Cadillac DeVille z roku 2000. Postupom času sa začal objavovať u automobilov značiek ako Toyota, Lexus, Honda, Mercedes, Audi a BMW. Dnes je k dispozícii ako doplnková výbava u prémiových áut a vozidiel strednej triedy.

„Kamery so systémom nočného videnia umožňujú vodičovi vidieť prekážky zo vzdialenosti niekoľko desiatok alebo dokonca niekoľko stoviek metrov. To je obzvlášť užitočné mimo zastavaných oblastí, keď je osvetlenie minimálne alebo žiadne. Je však spojené s dvomi problémami, ktoré sú zásadné. Prvou je cena, pretože takého riešenie významne predraží auto a nie každý vodič si môže taký drahý doplnok do auta dovoliť. Druhým problémom je koncentrácia vodiča a bezpečnosť súvisiaca s pohľadom na cestu. Ak chcete zobraziť obrázok z kamery pre nočné videnie, musíte sa pozrieť na obrazovku. I keď to isté robíme s navigáciou alebo inými systémami, je to nepochybne ďalší faktor, ktorý narúša sústredenie vodiča na ceste,“ dodáva Jindřich Krejčí.

Za volantom vždy pozorný a sústredený

I tento monitorovací systém únavy vodiča má rôzne názvy, v závislosti na svojom výrobcovi (napr. Driver Alert alebo Attention Assist). Funguje na základe priebežnej analýzy štýlu jazdy a správania pri šoférovaní, ako je udržiavanie smeru a plynulých pohybov riadenia. Tieto dáta sú analyzované v reálnom čase a ak sa prejavia náznaky únavy vodiča, systém začne vysielať svetelné a zvukové signály. Ide o riešenia, ktoré sa dajú nájsť hlavne u prémiových značkových automobilov, ale výrobcovia sa ich snažia umiestniť aj do automobilov strednej triedy ako možnosť ďalšieho vybavenia. Systém rozhodne nie je len drahou záležitosťou, ale je obzvlášť užitočný pre vodičov, ktorí jazdia dlhé nočné trasy.

Záverom

Niektoré systémy sú funkčnejšie ako iné. ABS a EBD je možné považovať za nevyhnutné. Našťastie sú oba už nejaký čas štandardným vybavením. Výber ostatných by mal závisieť na individuálnych potrebách vodiča. Pred nákupom stojí za zváženie, či riešenie bude fungovať v podmienkach, v ktorých cestujeme. Niektoré z nich budú povinnou výbavou za 2 roky, pretože to vyžadujú už prijaté nariadenia EÚ.