Rady, ako sa zbaviť nadbytočných kíl po karanténe

Karanténa sa pre väčšinu z nás niesla v duchu väčšej konzumácie jedla, pojedania dobrôt a minimálneho pohybu.  Pokiaľ patríte medzi tých, ktorých teraz zaskočilo pár kíl naviac, nezúfajte, máme pre vás pár rád, ako s nadbytočnými kilami rýchlo zatočiť.

Naštartujte metabolizmus

Jedálniček je základ. Pokiaľ sa chcete zbaviť nadbytočných kíl čo najrýchlejšie, pomôže vám, keď poriadne nakopnete seba aj váš metabolizmus. Buďte však obozretní aby ste si zvolili správny spôsob a nespôsobili si zdravotné komplikácie. Strava založená na extrémnom príjme bielkovín a znížení sacharidov na minimum nie je dlhodobo udržateľná a ani zdravá. „Denný príjem bielkovín by nemal byť vyšší než 2 g na kilogram telesnej hmotnosti. Vyššia konzumácia bielkovín predstavuje záťaž pre pečeň a obličky, k čomu pri jednostrannej diéte dodržiavanej dlhšiu dobu pravdepodobne dôjde. Takáto striktná diéta má asi najviac nepriaznivý vplyv na črevnú mikrobiotu. Pri redukcii hmotnosti nezabúdajte tiež vhodne piť, zavodnenie pomáha látkovej výmene a fungovaniu celého metabolizmu,“ upozorňuje nutričná špecialistka Mgr. Kateřina Šimková zo Zdravého stravovania. Na druhú stranu, krátkodobé upravenie makroživín v správnom pomere metabolizmus nakopne a pomôže spaľovaniu tukov. „Úpravu makroživín v prospech bielkovín odporúčam na maximálne 14 dní. Pokiaľ si nie ste istí, ako na to, pripravili sme špeciálny stravovací program. Následne je vhodné prejsť na ďalší z našich stravovacích programov, aby ste si hmotnosť udržali a naučili sa správnym stravovacím návykom. Bez nich to nepôjde. S výberom vám radi pomôžu naše nutričné špecialistky,“ doplňuje Šimková zo Zdravého stravovania.

Voľte vhodné sacharidy

Sacharidy predstavujú dôležitú zložku potravy a zdroj energie. Vedeli ste, že napríklad mozog má veľkú energetickú spotrebu a denne si vezme 20 percent z vašich telesných energetických zásob? Energiu je nevyhnutné telu doplňovať, pozor si však musíme dávať na to, akými sacharidmi a v akom množstve. Dajte prednosť kvalitným komplexným sacharidom a obmedzte jednoduché cukry. Pozerajte sa na etikety potravín, kde je vždy uvedená hodnota obsahu cukru. Práve cukor v jedálničku obmedzte. Komplexné sacharidy sú obsiahnuté vo vločkách, nesladenom müsli, v ryži, zemiakoch, ale tiež v kuskuse, či celozrnnom pečive. „Komplexné sacharidy sú bohaté na vlákninu a cenné živiny, rozkladajú sa pomaly a pomáhajú udržať stabilnú hladinu cukru v krvi, vďaka tomu sa cítime rýchlejšie a dlhšie zasýtení a neprepadávajú nás chute na sladké,“ vysvetľuje Katka Šimková.

Nastoľte systém – v jedle aj pohybe

Jedinou cestou k zníženiu hmotnosti je kalorický deficit, kedy energetický výdaj je vyšší než energetický príjem. Pohyb je pre naše telo žiadúci. Aj keď začiatky nebývajú jednoduché, veľmi skoro oceníte, že ste sa do pohybu „dokopali“. Nemajte reálne ciele, snažte sa, aby vás pohyb bavil. Ak sa vám podarí skĺbiť systém v jedálničku s pohybom, trvalé výsledky sa čoskoro dostavia. „Pre trvalé schudnutie je kľúčová úprava jedálnička, nastavenie pravidelnosti, dodržiavanie počtu jedál a konzumácie správneho množstva. Jedlo vám musí chutiť, telu doprajte stravu pestrú a vyváženú. Bezmyšlienkovité zníženie množstva príjmu potravy povedie len k zníženiu bazálneho metabolizmu, čo je pri chudnutí celkom nežiadúce. Správne nastavenie jedálnička, množstvo jedla a jeho skladbu vám môžu pomôcť nastaviť špecialisti. Chudnutie a udržanie žiadúcej postavy bude pre vás omnoho jednoduchšie,“ radí nutričná špecialistka Mgr. Kateřina Šimková zo Zdravého stravovania.

 


Autor fotografie:Ilya Andriyanov / Shutterstock.com