Ako si poradiť s predmenštruačným syndrómom?

Predmenštruačný syndróm (PMS) sa objavuje niekoľko dní pred menštruáciou a spája sa s výkyvom nálad, bolesťami brucha, kŕčmi, chuťami na sladké či slané, napätím v prsníkoch, únavou, zníženou koncentráciou či úzkosťou. Ako si s ním poradiť?

Stavte na zdravý životný štýl

Pravidelná aeróbna aktivita niekoľkokrát do týždňa počas celého mesiaca zmierňuje príznaky predmenštruačného syndrómu, ako únava, podráždenosť či poruchy koncentrácie.

Pokiaľ k tomu pridáte zdravú stravu a pokúsite sa obmedziť kofeín, soľ a cukor, takisto to prispeje k lepšiemu zvládnutiu obdobia pred menštruáciou.

Dôležitý je aj dostatočný spánok, pretože jeho deficit je spojený so zvýšeným výskytom úzkosti, depresie či podráždenosti.

Pomôcť môže aj vápnik a vitamín B6

Podľa Národného inštitútu pre výskum zdravia v Spojenom kráľovstve môžu nepríjemné symptómy PMS eliminovať dostatočné množstvá vápnika a vitamínu B6. Vápnik sa nachádza v mliečnych výrobkoch, špenáte, brokolici, sardinkách, mandliach, tofu a aj niektorých fortifikovaných potravinách.

Vitamín B6 je jedným z vitamínov skupiny B, ktorý prispieva k zlepšeniu nálady, zmierneniu nadúvania a zlepšuje koncentráciu. Je obsiahnutý v rybách, hydine a aj v mnohých druhoch ovocia a zeleniny.

V prípade výskytu migrén pred menštruáciou môže pomôcť aj horčík zastúpený v zelenej listovej zelenine, orechoch a celých zrnách. K zmierneniu kŕčov môžu prispieť zdravé tuky z tučných rýb, semien či orechov.

Na zahodenie nie sú ani prírodné prostriedky

Na vyrovnanie hladiny hormónov je výborný vitex jahňací. Je dostupný v podobe čaju, kapsúl i kvapiek. Na prípravu čaju stačí jedna čajová lyžička vitexu, ktorá sa zaleje vriacou vodou a nechá lúhovať 10 – 20 minút. Pri kapsuliach a kvapkách sa riadime odporúčaniami výrobcu.

Účinné v tomto smere sú aj adaptogény, ako napríklad ashwagandha, ktorá znižuje hladinu stresového hormónu kortizol a celkovo priaznivo vplýva na hladinu hormónov. S obnovou hormonálnej rovnováhy pomôže aj koreň maca.

Za zmienku stoja aj esenciálne oleje, ako napríklad šalviový – stačí zmiešať niekoľko kvapiek napríklad z mandľovým olejom a naniesť ho na dolnú časť brucha. Napätie, stres a kŕče zmierni levanduľový olej alebo ylang-ylang.

Výborným bojovníkom proti bolesti brucha a kŕčom je malinový list. Valeriána lekárska má zasa sedatívne účinky a pomáha pri výkyvoch nálad a nespavosti.

S odvodom prebytočnej vody z tela a nadúvaním si výborne poradí púpava lekárska. Harmanček je bojovníkom proti kŕčom a upokojuje. 

Podľa jednej zo štúdií je pri PMS výborným pomocníkom aj šafran – 30 mg šafranového extraktu rozdeleného do dvoch dávok denne počas dvoch menštruačných cyklov zmiernil závažnosť symptómov u účastníkov pokusu až o polovicu.

Mirka








 


Autor fotografie:https://pixabay.com/photos/belly-heart-love-girl-relaxation-3186730/