Auto počas karantény – ako sa o neho postarať predtým, ako vyrazíte?

Auto počas karantény – ako sa o neho postarať predtým, ako vyrazíte?

Napriek tomu, že je vaše vozidlo teraz najbezpečnejším dopravným prostriedkom, i na ňom môžete pocítiť dopady koronavírusovej pandémie. Ako urobiť všetko pre to, aby prestávka v používaní auta a karanténa neboli pre vaše automobily škodlivé? Odborníci ProfiAuto radia, ako pripraviť vozidlo na opätovnú jazdu. Základom je poriadna údržba.

  • Umyte si auto

Pred odstavením vozidla na dlhšiu alebo i kratšiu dobu sa oplatí postarať sa o základné úkony. Jedným z prvých a najjednoduchších krokov je umyť vozidlo a navoskovať kapotu. Nečistoty nahromadené na laku priťahujú vlhkosť, čo môže urýchliť koróziu najmä u starších modelov.

„Ak máme možnosť umyť auto doma, je to ten najlepší variant. Ak nemôžete umyť auto doma, odporúčame využiť automatickú autoumyváreň. Poslednou možnosťou by malo byť využitie ručnej autoumyvárne. Ak sa k tomuto variantu prikloníte, dodržiavajte všetky hygienické opatrenia, aby ste neprišli do styku s nákazou, tzn. mali by ste udržiavať bezpečnú vzdialenosť od ostatných vodičov a používať tlačidlá jednotlivých programov umyvárne s rukavicami. Ak zostane vaše vozidlo stáť vonku, rozhodne sa oplatí zvoliť možnosť voskovania automobilu. Dôležité tiež je úplne doplniť palivo. V prázdnej nádrži sa môže usadiť vodná para, čo vedie ku korózii nádrže,“ hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.
 

  • Interiér sa počíta

Pred dlhším zastavením vozidla by ste sa mali tiež postarať o to, čo na prvý pohľad nevidíte. Každé auto má zariadenia, ktoré môžu pri parkovaní odoberať energiu. Z dlhodobého hľadiska môžu dokonca vybiť batériu najmä vtedy, ak je už stará. Zvážte teda, či batériu nevypojiť. Ďalším krokom je kontrola tlaku v pneumatikách. Ak je úroveň tlaku veľmi nízka, môže spôsobiť trvalé poškodenie gumy, a to i v dobe zastavenia. Je potrebné starať sa o brzdový systém najmä o ručnú brzdu. Keď bude vaše auto stáť na rovine, zaraďte len prvý rýchlostný stupeň. Pri zatiahnutí ručnej brzdy, a to i elektrickej, môže nastať problém s uviaznutým brzdovým lanom. Vodič tak musí po dlhšej pauze od prevádzky vozidla riešiť, ako auto odbrzdiť.

  • Nezabudnite na olej

Vzhľadom k dlhodobému odstaveniu auta sa môže menšia nedbalosť prejaviť viac ako inokedy. Navyše s vážnejšími následkami. Ide napríklad o nerealizovanú výmenu oleja. Plánovaná výmena by mala byť urobená ešte pred dlhším zastavením a nie po ňom. Postupom času sa totiž môžu prísady v oleji vyzrážať, preto je pre vaše auto lepšie, keď bude dlhšiu dobu stáť s už vymeneným olejom. „Ak viete, že vozidlo  nebude dlho používané a čas na výmenu sa blíži, je lepšie to urobiť čo najskôr,“ dodal Lukáš Czauderna.

  • Bezpečná návšteva servisu

Návštevu servisu si teraz každý rozmyslí. Pripomeňme si však, že autoservisy fungujú väčšinou bez zmien a ich chod je počas epidémie dôležitý na udržanie kľúčových odvetví: zdravotníctva, dopravy alebo potravinárstva. Zodpovedné servisy a servisné siete preto zavádzajú postupy v súlade s najnovšími vládnymi pokynmi. Musia vyhovieť potrebám zákazníkov, zavádzať najbezpečnejšie formy služieb vrátane obmedzenia kontaktu so zákazníkmi a bezhotovostné platby. Pred každou návštevou autoservisu sa uistite, že ste si vybrali miesto, ktoré dodržiava tieto pravidlá. Vybrané servisy je možné kontaktovať telefonicky, e-mailom alebo napríklad prostredníctvom aplikácií. Napríklad aplikáciou ProfiAuto, ktorá umožňuje úplnú automatizáciu procesu od oznámenia až po opravu. Zákazník môže týmto spôsobom vyriešiť problém na diaľku, dostane prvotný odhad nákladov a nastaví si ďalšie podrobnosti k oprave či servisu.

Niektoré dielne tiež ponúkajú iné bezpečnostné alternatívy vodičom. Ide napríklad o služby, ktoré nevyžadujú, aby zákazník opustil domov. Ide napríklad o službu door-to-door. Zamestnanec servisu v tomto prípade príde na dopredu dohodnuté miesto a zavezie auto na opravu. Po realizácii služby je auto vydezinfikované a prevezené na dohodnuté miesto na vrátenie.

  • Ešte jedno koliesko navyše?

Aby sme sa vyhli poruchám alebo ich aspoň minimalizovali, mali by sme tiež dbať na nasledujúce veci: „Ak používame auto len na cestu do obchodu, na nákupy, je vhodné, aby sme si na parkovisku urobili aspoň jedno koliesko navyše. Tým zabránime degradácii niektorých súčastí brzdového systému najmä diskov a strmeňov. Dobijeme tiež batériu, v ktorej pri vybití dochádza k nárastu kryštálov síry. Zapneme tiež klimatizáciu, vďaka čomu sa premaže jej kompresor. Zabudnúť by ste nemali ani na rozdiel medzi benzínovým a naftovým motorom. Naftový motor totiž vyžaduje dlhšiu prejdenú vzdialenosť, kým sa úplne zahreje,“ odporúča Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto CZ a SK.