DENNÍK RELAX - Ako bojovať s oxidatívnym stresom? //

Ako bojovať s oxidatívnym stresom?

Oxidatívny stres môžeme zjednodušene označiť ako nerovnováhu medzi antioxidantmi a voľnými radikálmi. Odbornejšie povedané, jedná sa o stav, v rámci ktorého dochádza k zmene pomeru prooxidačných a oxidačných faktorov, pričom prevládajú prooxidanty. 

Dôsledkom je potenciálne riziko vzniku chorôb, ako je napríklad cukrovka, choroby srdca či dokonca rakovina. Ako tomuto stavu predchádzať? Efektívnym riešením je príjem potravín, ktoré obsahujú rozličné druhy antioxidantov. Jedná sa o látky, ktoré majú schopnosť likvidovať škody napáchané voľnými radikálmi, alebo inak povedané, chránia naše telo pred oxidatívnym stresom.

Druhy antioxidantov a ich zdroje

V praxi platí, že čím pestrejšiu škálu antioxidantov budeme prijímať prostredníctvom potravín, tým lepšie. Uchránime tým organizmus pred predčasným starnutím i mnohými chorobami.

Ktoré antioxidanty by nemali v našej strave chýbať a kde ich hľadať?

  • Alicín je látka, ktorá má antivírusové, antibakteriálne a protizápalové účinky. Navyše výborne stimuluje činnosť imunitného systému. Nachádza sa hlavne v cesnaku, ale aj v cibuli a póre.
  • Antokyány patria medzi pigmenty, ktoré sa nachádzajú v rastlinách. Zdrojom je napríklad bobuľové ovocie, hrozno alebo baklažán.
  • Betakarotén je ochrancom zraku a pokožky. Obsiahnutý je v tekvici, mangu, mrkve či špenáte.
  • Katechíny sa spájajú s prevenciou rakoviny. Zdrojom je napríklad červené víno alebo zelený čaj.
  • Indoly sú dusíkaté zlúčeniny, ktoré pomáhajú urýchliť vylučovanie ženských hormónov z tela a tým chránia pred rakovinou pŕs alebo maternice. Nachádzajú sa v kapuste, brokolici či karfiole.
  • Lignany sú bohato zastúpené v celých zrnách, zelenine a ľanových semiačkach.
  • Luteín je žltooranžové farbivo, ktoré je nevyhnutné pre zdravé oči. Nachádza sa v listovej zelenine, kukurici, žltej paprike...
  • Lykopén je červené farbivo obsiahnuté v melóne, paradajkách a ďalších druhoch ovocia a zeleniny, ktoré chráni pred aterosklerózou, rakovinou, kataraktom i cukrovkou.
  • Medzi antioxidantmi nesmie chýbať jeden z najvýznamnejších – vitamín C. Zastúpený je hlavne v čerstvom ovocí a zelenine, ako napríklad kivi, brokolica, špenát, paprika.
  • Vitamín E je napríklad ochrancom pleti pred predčasným starnutím. Dobrým zdrojom tohto antioxidantu sú rastlinné oleje, avokádo, semená, orechy a celé zrná.

-w-

 

Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/r%C3%ADbezle-%C4%8Dierna-ru%C4%8Dn%C3%A9-h%C5%95stka-957698/



Články z rubriky: Zdravá výživa & Zdravie

Skontrolujte si zrak  počas Bielej pastelky

Skontrolujte si zrak počas Bielej pastelky

Medzi najčastejšie očné ochorenia Slovákov patrí glaukóm, ľudovo nazývaný zelený ..

Mrazené ovocie môže byť zdravšie ako čerstvé

Mrazené ovocie môže byť zdravšie ako čerstvé

Aké účinky má mrazom sušené ovocie na ľudský organizmus? ..

Naspäť v práci: ako si spríjemniť svoje prvé dni

Naspäť v práci: ako si spríjemniť svoje prvé dni

Ponúkame vám pár tipov, ako na to. ..

Chyby, ktoré robíme pri cvičení

Chyby, ktoré robíme pri cvičení

Precvičujete brušné svaly každý deň? Robíte chybu, pretože svaly sa ..