DENNÍK RELAX - Majú to dieselové motory zrátané? Zelená pre hybridy! //

Majú to dieselové motory zrátané? Zelená pre hybridy!

Zdá sa, že aj u nás populárne dieselové motory, ktoré Slováci  uprednostňovali najmä kvôli nižšej spotrebe, to majú zrátané. Respektíve, zrátali si to automobilky. Výroba áut s dieselovým motorom, ktoré by spĺňali prísne emisné kritériá, by vozidlá poriadne predražila. A tak dostávajú šancu hybridy.

Autá jazdiace na naftu sú v nemilosti už niekoľko rokov pre znečisťovanie ovzdušia, ich splodiny odborníci označili za karcinogénne. Preto dostali stopku v Paríži, Madride, Aténach a Mexico City od roku 2015, diesláky zaregistrované pred rokom 1997 nebudú môcť od budúceho roka jazdiť ani v Bruseli. Aj Nemci pripravujú legislatívu, ktorá umožní zakázať mestám vstup vozidiel s vyššími emisiami. 

Vývoj v automobilovom priemysle by výrobcom umožnil ponúknuť ekologickejšie dieslové motory. Faktom však zostáva, že ich výroba by bolo oveľa drahšia ako v prípade benzínových motorov či hybridov a je jasné, čo by si v takom prípade zákazník vybral. Nehovoriac o tom, že dopredu sa derú elektromobily, v mnohých krajinách podporované štátnou prémiou, a vodíkové motory. Aj u nás si môžete zinkasovať od štátu podporu pri kúpe elektromobilu 5 000 eur a v prípade plug in hybridu (kombinácia spaľovacieho a elektrického motoru, avšak ponúka ďaľšiu výhodu a to dobíjanie batérie z externého zdroja) 3 000 eur.

Hybridná technológia nie je vo svete žiadnou novinkou. Lídrom v tomto smere je Toyota, ktorá ich vyrába už dvadsať rokov a doteraz predala vo svete viac ako 10 miliónov vozidiel s hybridným pohonom. Vývoj ukazuje, že rozhodnutie japonského výrobcu bolo správne. Kým niektorí producenti automobilov sú v oblasti hybridov viac-menej na začiatku, Toyota predáva už 4. generáciu vozidiel, takže má v tomto smere bohaté skúsenosti a je na čele. Pokým elektromobily majú zatiaľ krátky dojazd a dlhší čas potrebný na dobíjanie, takže sú praktickejšie v meste, hybridy sú úsporné a vhodné aj na dlhšie trasy. Špecialitkou je Prius plug-in, ktorý dokáže prejsť na elektrický pohon 50 km a potom môže pokračovať na hybridný pohon s nízkou spotrebou paliva.

Hybridná technológia začína byť čoraz popoulárnejšia aj u slovenských motoristov a na našich cestách už bežne vídame autá s hybridným pohonom. Dokazujú to aj čísla. Veď v prípade Toyoty až

tretinu vozidiel najpredávanejšieho modelu Yaris tvorí práve hybridný pohon. V predaji SUV je nárast ešte markantnejší – od začiatku roka tvorí hybridná RAV 4 viac ako 60% z predaných vozidiel. Zdá sa, že smer, ktorý Toyota nastavila už pred dvadsiatimi rokmi bol správny.
 

 



Články z rubriky: Iné hobby

Prichádza najnebezpečnejšie obdobie roka na cestách. Chráňte sa.

Prichádza najnebezpečnejšie obdobie roka na cestách. Chráňte sa.

Podľa štatistík Ministerstva vnútra SR sú hlavnými príčinami smrteľných nehôd ..

Pred zimou vykonajte kompletnú údržbu svojho auta, nielen výmenu pneumatík

Pred zimou vykonajte kompletnú údržbu svojho auta, nielen výmenu pneumatík

Dôkladnou previerkou im totiž môžete predĺžiť životnosť o niekoľko sezón. ..

Snowboarding, korčuľovanie, lyžovanie – čo ste o nich doteraz nevedeli?

Snowboarding, korčuľovanie, lyžovanie – čo ste o nich doteraz nevedeli?

Snowboarding, respektíve snowboard, vymyslel v 60tych rokoch minulého storočia a ..

6 zaujímavých faktov, ktoré ste o Volkswagene (asi) nevedeli

6 zaujímavých faktov, ktoré ste o Volkswagene (asi) nevedeli

My sme vám vybrali tie najzaujímavejšie. ..