DENNÍK RELAX - 5 najčastejších chýb, ktoré robíme na letisku

5 najčastejších chýb, ktoré robíme na letisku

Väčšina z nás cestuje lietadlom len niekoľkokrát do roka, ak vôbec. Lietanie nie je taká samozrejmosť, ako jazda v aute alebo vo vlaku. V spleti terminálov, zavalení batožinou a s miernou cestovateľskou horúčkou v tele je ľahké na niečo zabudnúť. Dokonca aj na čas. Buďte preto pripravení a pred najbližším leteckým dobrodružstvom predíďte aspoň týmto častým chybám. Môže vám to ušetriť nemálo času, energie, ale aj peňazí. 

  • Nenechajte si príchod na poslednú chvíľu

Doraziť na letisko s niekoľkohodinovou časovou rezervou sa môže zdať začiatočnícke a trochu paranoidné, ale vždy lepšie, ako zmeškať let. Myslite na to najmä v prípade, ak sa presúvate na letisko v čase dopravnej špičky. Usilujte sa byť na letisku aspoň dve hodiny pred plánovaným odletom a ku svojej ceste na letisko si prirátajte dostatočnú rezervu pre prípad dopravnej zápchy, poruchy auta a podobne.

  • Cestujte online

Technológie šetria nielen čas, ale aj vaše nohy. Aj napriek tomu, že sa píše rok 2017, stále veľa ľudí stojí na check-in v dlhých radoch. Zaregistrujte sa na let z domu cez internet alebo z letiskového kiosku. Aj v prípade, že máte batožinu, jej odovzdanie prebehne v tomto prípade oveľa rýchlejšie. Oplatí sa aj stiahnuť si mobilnú aplikáciu prepravcu. Tá vás môže upozorniť na meškajúci let ešte v čase, keď budete doma baliť kufre. Pokiaľ letíte s medzipristátím a orientácia nie je vašou silnou stránkou, môže vám pomôcť aj mobilná aplikácia letiska, na ktorom sa budete nachádzať. Bezpečne vás zavedie k miestu vášho nasledujúceho odletu.  

  • Patálie s batožinou

Šanca, že na letisku stratíte batožinu, je nižšia ako 1 percento. O niečo vyššia je šanca, že si váš kufor niekto pomýli so svojím. Ľahko tomu predídete tak, že si svoju batožinu označíte, napríklad farebnou páskou. Ak sa vaša batožina predsa len na pohyblivom páse nezjaví, alebo je poškodená, obráťte sa v prvom rade na pult Výdaj batožiny (Baggage claim), prípadne na zákaznícke centrum prepravcu, kde vyplníte sťažnosť. V 80 percentách prípadov býva batožina lokalizovaná a vrátená majiteľovi do 36 hodín. Nepríjemné je, ak sa ocitnete v cudzine bez osobných vecí. Prepravca má v tomto prípade povinnosť uhradiť vám náklady s tým spojené. Doklad o nákupe oblečenia a hygienických potrieb si preto uschovajte.

  • A čo ak ho zničia?

Batožinu ste síce nestratili, ale vrátila sa vám poškodená? Aj v tomto prípade máte nárok na odškodné. Ak máte zničený kufor alebo napríklad kočík, na niektorých letiskách vám okamžite poskytnú náhradné. Horšie to už je s predmetmi, ktoré boli poškodené alebo sa stratili zvnútra batožiny. Ich stratu alebo zničenie totiž budete musieť preukázať.
 

  • Poistite sa

Nie vždy sa dá spoľahnúť na ústretové jednanie letísk alebo leteckých spoločností. Nie každý je dostatočne jazykovo podkutý, aby si svoje práva vydobil. Preto urobíte dobre, ak sa pred cestou poistíte. „Cestovné poistenie osôb zvyčajne pokrýva aj poistenie batožiny, jej stratu počas prepravy alebo jej neskoré dodanie leteckou spoločnosťou, prípadne aj stratu dokladov či mobilu,“ hovorí Martina Cvachová, hovorkyňa poisťovne Groupama. Cestovné poistenie je hrou o čas. Preto pri jeho výbere berte do úvahy aj rýchlosť, s akou poisťovňa dokáže vybaviť škodovú udalosť. „U nás garantujeme likvidáciu škodovej udalosti do desiatich dní, takže poistení sa k náhradám za škodu dostanú expresne rýchlo,“ pripomína Martina Cvachová. Pri cestovaní vám môže táto výhoda výrazne uľahčiť život.
-ll-