Poznáte Mončiči?

Poznáte Mončiči?

Koncom dvadsiateho storočia hádam nebolo dieťaťa, ktoré by nepoznalo hračku Mončiči. Milá tvárička z plastu a telo pokryté príjemným kožúškom vo veselých farbách ako žltá, modrá alebo ružová si získalo srdcia malých i veľkých. Hoci v posledných rokoch u nás popularita tejto hračky mierne poklesla, dnes sa opäť vracia na pulty obchodov so všetkou predchádzajúcou slávou a v novom šate, aby potešila ďalšiu generáciu detí.

História vzniku hračky

„Mončičák“, ako ho ľudovo všetci nazývali, bol hitom medzi hračkami v čase socializmu. A hoci ho všetci milovali, len málokto tuší, odkiaľ sa táto populárna hračka vlastne zobrala. Rozkošný plyšáčik pochádza až z ďalekej krajiny východu slnka – Japonska. Vytvoril ju pán menom Yoshiharu Washino pre spoločnosť Sekiguchi Corporation, čo je slávna bábková firma so sídlom v Tokiu. Washino sa pri vzniku Mončiči nechal inšpirovať hračkou, ktorá sa mu zapáčila počas návštevy v Nemecku. Tvár, ruky a nohy podľa vzoru, ktorý ho nadchol, vytvoril rovnako z plastu. Aby bol však originálny, telo sa rozhodol navrhnúť mäkučké a príjemné na dotyk, pričom chcel, aby hračka pripomínala mláďa nejakého zvieraťa. Jeho zámerom bolo v deťoch prebudiť cit k malým a bezbranným bytostiam. Po dlhých rokoch vývoja a vylepšení vznikol v roku 1974 párik hračiek Mončiči (v pôvodnom názve Monchhichi), ktoré sa predávali vždy vo dvojici s rôznymi podobami dievčatka - jedna smejúca sa a druhá so slzičkami šťastia a smiechu. Po dvoch rokoch od vzniku hračky otvorili dokonca prvý butik s oblečením pre Mončiči a neskôr pribudli ďalšie doplnky v podobe nábytku či hodiniek pre hračku, tričiek pre deti aj dospelých alebo držiaka na post-it papieriky.
V priebehu rokov prešla hračka rôznymi zmenami, napríklad zmenou materiálu, z ktorého bol vyrobený kožúšok. Základnou farbou hračky bola stredne hnedá, no postupne pribúdali ďalšie žiarivé farby, ktoré si pamätáme dodnes, ako žltá, modrá alebo ružová.

Úspech

Hračka zaznamenala úspech hneď po uvedení na trh v roku 1975. Stala sa hitom a v tom istom čase začal jej vývoz do Nemecka a Rakúska, pričom v nasledujúcich rokoch sa rozšíril do ďalších krajín. V Československu sa predávala najprv v predajniach Tuzex, neskôr ju bolo možné dostať aj v iných obchodoch. Popularitu bábiky v Japonsku pomohol umocniť televízny seriál Futago no Monchhichi, ktorý sa tam vysielal v roku 1980. V tom istom roku dosiahla aj severoamerické pobrežie, kde kúpil licenciu na hračkársku linku legendárny Mattel. O tri roky potom vysielala stanica ABC seriál s názvom Monchhichis v snahe propagovať bábiku, no o dva roky neskôr bola linka z dôvodu nízkych tržieb zrušená. V každom prípade Sekiguchi svoj predchádzajúci neúspech za veľkou mlákou nevzdal a počas 30. výročia vzniku Mončičiho linku predstavil verejnosti opäť. Od roku 2013 je hračka v Amerike k dispozícii v celom rade maloobchodných predajcov, ako je napríklad Target.

V Nemecku zaznamenala najvyššiu popularitu v priebehu osemdesiatych rokov, kedy prevýšila aj záujem o kúpu japonských figúr. Po prechodnom poklese záujmu nabrala na tamojšom trhu v roku 2015 „druhý dych“, odkedy predajcovia ponúkajú znova široký sortiment tejto hračky.

Zaujímavosťou je, že pôvodný názov si každá krajina prispôsobila podľa vlastných potrieb. V Spojenom kráľovstve sa zmenil na Chicaboo, v Taliansku sa hračka predávala pod názvom Mon Cicci, ako Kiki vo Francúzsku, v Dánsku pod názvom Bølle a Moncsicsi v Maďarsku.

Návrat na scénu

Po celosvetovom úspechu a oslave 40. výročia hračka opäť naberá na popularite nielen v zahraničí, ale aj u nás doma, kde ju možno nájsť medzi vnímavými hračkami. „Hračka by nemala slúžiť len na hranie, ale aj na vzdelávanie, podporu tvorivosti a fantázie. Hračky treba nakupovať s uvážením a s cieľom rozvíjať prirodzenú detskú zvedavosť, nie hromadiť množstvo zbytočných predmetov len preto, že sú pekné,“ vysvetľuje Dominik Rusňák zo siete hračkárstiev TOYETO, ktorý sa špecializuje na výber edukatívnych a vnímavých hračiek.

Mončiči vyvoláva radosť nielen v očiach najmenších, ale aj nostalgické spomienky u staršej generácie, ktorá sa vďaka nej opäť prenesie do svojho detstva.

„V ponuke sú rôzne varianty od 10 až po 80 centimetrové bábiky a zadovážiť si dnes možno už nielen bábiku v podobe dievčatka alebo chlapca, ale rovno celú rodinku - mamu, otca a dokonca aj starých rodičov. K dispozícii sú rôzne špeciálne varianty ako napríklad námorník alebo snehová princezná k hračke je možné doladiť aj rôzne varianty oblečenia,“ uvádza Rusňák z Toyeto - vnímavé hračky.

Tak ako plynul čas, zmenila sa aj samotná hračka, ktorá stále zostáva nezabudnuteľnou legendou, zároveň však dostala podobu modernej hračky, ktorá robí spoločnosť pri hre novej generácii detí.