Mozog potrebuje „detox“. Ako mu ho zabezpečiť?

Jednou zo zásadných vecí je kvalitný spánok, počas ktorého prebieha očista mozgu, teda mozgové bunky sú zbavované „odpadu“. Pri očiste nervového systému zohráva prím glymfatický systém.

Glymfatický systém vykonáva väčšinu činností počas spánku – v priebehu celého dňa vznikajú v mozgu nežiaduce látky a práve glymfatický systém sa podieľa na ich odstránení. Problém však nastáva vtedy, keď spíme málo, alebo náš spánok je nekvalitný.

Jednou z látok, ktorých sa glymfatický systém zbavuje, je aj proteín beta-amyloid, ktorý hrá rolu pri vzniku Alzheimerovej choroby. Čiže ak dôležitosť spánku dlhodobo podceňujeme, značným spôsobom sa zvyšuje aj riziko vzniku neurodegeneratívnych ochorení vo vyššom veku.

Tipy, ako podporiť prirodzenú očistu mozgu

Naše telo disponuje prirodzenými detoxikačnými mechanizmami a nepotrebuje žiadne špeciálne očistné kúry ani hladovky. Stačí sa usilovať o zdravý životný štýl a organizmus si so zbavovaním sa nežiaducich látok poradí. To isté platí aj pre ľudský mozog. Ako podporiť jeho prirodzenú očistu?

Základom je spánok

Ak chceme, aby glymfatický systém vykonával svoju prácu na sto percent, nemali by sme  podceňovať dôležitosť spánku. Za ideálny čas sa považuje 7 – 9 hodín nočného odpočinku denne, pričom je dôležité, aby sme vstávali a šli spať približne v rovnakom čase.

Pokiaľ máte problém so spánkom, skúste sa pred spaním vyhnúť konzumácii ťažkých jedál, kofeínu či alkoholu. Namiesto nich si doprajte banán, biely jogurt či šálku bylinkového čaju z levandule, medovky či harmančeka.
Pred spánkom dôkladne vyvetrajte spálňu, vyhnite sa prekurovaniu a v prípade potreby využite služby zvlhčovača vzduchu. Dve hodiny pred spaním zabudnite na výdobytky modernej techniky, pretože modré svetlo značne komplikuje zaspávanie.

Trápi vás pred spaním stres, úzkosť či strach? Pomôcť môže teplý kúpeľ, prechádzka na čerstvom vzduchu, meditácia, hlboké dýchanie, čítanie knihy, písanie denníka alebo plánovanie si povinností na ďalší deň.

Dôležitú úlohu hrá aj cvičenie

Všetci vieme, že pravidelné cvičenie je jednou zo zásad zdravého životného štýlu. Ovplyvňuje náladu, chuť do jedla i spánok. Je prevenciou nadváhy, obezity a ďalších civilizačných ochorení. Dodáva energiu, zlepšuje kognitívne funkcie a pomáha predchádzať duševným ťažkostiam. Avšak existujú výskumy na zvieratách, podľa ktorých pravidelné cvičenie pozitívne ovplyvňuje i činnosť glymfatického systému. To znamená, že existuje ďalší dôvod, prečo si pravidelne zacvičiť!

Mozog potrebuje tréning, relax, vodu i správnu stravu

Čo sa stane s vašimi svalmi, keď necvičíte? Ochabnú. Podobne to funguje aj s mozgom. Ak chcete, aby vám dobre slúžil, musíte ho pravidelne trénovať, napríklad učením sa nových vecí, skladaním puzzle či riešením rôznych rébusov. Avšak rovnako dôležitý je aj oddych pri šálke voňavého čaju či sledovaní západu slnka.
Pre udržanie koncentrácie a pamäťových schopností je nevyhnutný kvalitný pitný režim a mozgu prospievajú potraviny bohaté, napríklad na omega-3 nenasýtené mastné kyseliny či antioxidanty.

Mirka



 
Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/photos/mozog-ru%C4%8Dn%C3%A9-siv%C3%A1-%C5%A1ed%C3%A1-mozgu-4961452/