DENNÍK RELAX - Čaje, ktoré počas chladných dní posilnia imunitu a božsky chutia

Čaje, ktoré počas chladných dní posilnia imunitu a božsky chutia

Ak máte problém s častým prechladnutím, je načase začať posilňovať imunitný systém. Môžete tak urobiť aj prostredníctvom pitia tých správnych čajov. Ktoré sú vhodné?

  • Echinacea

Echinaceu využívali už severoamerickí Indiáni pri rôznych zdravotných problémoch, avšak aktuálne je veľmi obľúbenou bylinkou aj u nás. Je výborná na stimuláciu obranyschopnosti a ako prevencia vzniku zápalových ochorení – je prevenciou chrípky a zápalu dýchacích ciest. Avšak pomôže aj pri už vzniknutých zápalových či vírusových ochoreniach. Výborne pôsobí aj na močové ústrojenstvo.

V zimnom období je vhodné popíjať čaj, ktorý si pripravíte z 1 – 2 čajových lyžičiek usušeného kvetu a vňate echinacey, ktoré zalejete 2,5 dcl vriacej vody. Denne popíjajte 2 až 3 šálky. Pozor si však dajte na dĺžku užívania, pretože dlhodobé užívanie môže poškodiť pečeň.

  • Rakytník

Oranžové plody rakytníka sú neprehliadnuteľné a takisto majú množstvo pozitívnych účinkov. V prvom rade je rakytník nabitý vitamínom C, ktorý sa právom zaraďuje medzi najsilnejšie antioxidanty chrániace bunky pred poškodením. Samozrejme, nechýbajú ani ďalšie živiny, ako napríklad vitamíny skupiny B, karotenoidy, vitamín K, rutín, kvercetín, viaceré minerálne látky a ďalšie. Rakytník teda slúži na posilnenie obranyschopnosti, ale zároveň prispeje aj k hojeniu slizníc pľúc a priedušiek.

Na prípravu čaju sa používajú sušené plody rakytníka – 2 čajové lyžičky plodov varte vo vode po dobu 5 minút a potom čaj preceďte. Okrem odvaru si môžete pripraviť aj zápar – 2 čajové lyžičky plodov zalejte 2,5 dcl vriacej vody, nechajte 20 minút lúhovať, potom preceďte a popíjajte.

  • Šípky

Ďalším výborným prostriedkom na posilnenie imunity sú šípky. Aj tieto červené či oranžové plody sú bohaté na vitamín C – vraj ho obsahujú o 20 – 40 % viac ako pomaranč. Ako napovedá farba šípok, nachádza sa v nich aj betakarotén a ďalšie karotenoidy, ktoré takisto prispievajú k posilneniu imunity. Za zmienku stojí aj slušný obsah železa a vápnika. Samozrejme, sú v nich obsiahnuté aj viaceré flavonoidy, ktoré patria do skupiny silných antioxidantov.

Ako pripraviť chutný šípkový čaj? 2 polievkové lyžice v mažiari roztlačených šípok sa nechajú odstáť 30 minút v studenej vode. Po uplynutí tejto doby sa voda so šípkami privedie k varu a dve minúty povarí. Potom sa čaj nechá 15 minút lúhovať, precedí sa a je pripravený na pitie. Podľa chuti ho možno dosladiť medom a dochutiť citrónom.


-w-

 

Autor fotografie:https://pixabay.com/sk/%C4%8Ducha%C5%A5-za-studena-zdrav%C3%A9-imunitn%C3%BD-1768463/