DENNÍK RELAX - Ako frčať na 100 percent? Tieto potraviny vám pomôžu!

Ako frčať na 100 percent? Tieto potraviny vám pomôžu!

Existuje mnoho riešení stavov únavy – niekedy stačí zlepšiť spánkovú hygienu, inokedy výborne nakopne šport či doplnenie chýbajúcich živín do stravy. Mnohokrát hrá dôležitú úlohu v boji proti únave práve správne nastavený jedálniček. Ktoré potraviny by v ňom nemali chýbať, ak chcete poraziť únavu?

  • Ovocie a zelenina

Často je za únavou deficit vitamínu C či vitamínov skupiny B. Tie sú hojne zastúpené práve v ovocí a zelenine. Okrem toho ovocné a zeleninové plody obsahujú mnoho antioxidantov, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Plusom je aj zastúpenie vlákniny, minerálov a ďalších biologicky aktívnych látok.
Denne by ste mali skonzumovať 500 – 600 g zeleniny a ovocia, pričom väčšiu polovicu by mala tvoriť práve zelenina. Usilujte sa jesť čo najpestrejšiu škálu ovocia a zeleniny – tak zabezpečíte telu dostatok všetkých živín.

  • Strukoviny

Sú skvelým zdrojom energie, pretože  obsahujú komplexné sacharidy, z ktorých sa energia uvoľňuje postupne – zasýtia nadlho a nespôsobujú výkyvy krvného cukru. Okrem toho obsahujú aj B vitamíny, ktoré prospievajú mozgu a sú dôležité pre správne fungovanie metabolizmu.
Ak nejete strukoviny preto, lebo vás nafukujú, skvalitnite ich prípravu – nechajte ich minimálne 8 hodín namočené, vodu zlejte a varte ich v čerstvej vode. Takisto ich nekombinujte s pečivom a ani s inými zdrojmi proteínov, ako sú napríklad vajíčka. Navyše medzi ľahko stráviteľné strukoviny, ktoré nenafukujú, patria napríklad mungo fazuľa či červená šošovica.

  • Oriešky a semená

Orechy a semená sú stvorené na elimináciu únavy a predstavujú aj skvelých bojovníkov proti hladu. Obsahujú prospešné tuky, bielkoviny, vlákninu i B vitamíny. S únavou môžete zatočiť aj tak, že denne si dáte  1 – 2 hrste rozličných orechov a semiačok. Vhodné sú vlašské orechy, lieskovce, mandle či kešu orechy. Zo semien ľanové, chia, konopné, ale aj slnečnicové či tekvicové semienka. Siahnite po nich vtedy, keď vás trápi hlad a potrebujete rýchlo doplniť energiu.

  • Ovsené vločky

Predstavujú takmer dokonalú potravinu na boj proti únave. Obsahujú komplexné sacharidy, bielkoviny, vitamíny skupiny B, viaceré minerály a stopové prvky. Navyše sa dajú pripraviť na stovky rôznych spôsobov. Pri nedostatku energie ich konzumujte spolu s ovocím, orieškami a semienkami.


-w-
 

Autor fotografie:www.pixabay.com