Digitalizácia mení tvár finančného biznisu

Digitalizácia mení tvár finančného biznisu

Súčasná digitálna doba papieru nepraje. Uvedomujú si to aj finančné inštitúcie a ich klienti, pre ktorých sa „papierovačky“ stávajú zdĺhavými, zbytočnými a neefektívnymi. Informačné technológie svet zrýchlili, ale súčasne ho dokázali spraviť spoľahlivejším, bezpečnejším a efektívnejším.

Vychádzka na pobočku finančnej poisťovne predstavuje pre mnohých ľudí nepríjemnú povinnosť. Poskytovatelia finančných služieb teda pomocou nových technológii umožňujú podpísať zmluvu i elektronicky a uchovávať ju len v digitálnej podobe, teda bez nutnosti jej tlače.

„Sledujeme najnovšie trendy a pomocou digitalizácie postupne skracujeme čas procesov a redukujeme množstvo papierových dokumentov,“ uvádza generálny riaditeľ NN SR Peter Brudňák „Digitalizáciu a zavedenie elektronického podpisovania zmlúv čoraz viac preferujú aj naši externí partneri (makléri, banky) a samozrejme zákazníci,“ dodáva.

Zavedenie biometrického elektronického podpisu spravilo vo finančnom sektore doslova revolúciu. Plnohodnotne nahrádza nutnosť podpisovania klasických papierových zmlúv. Pri niektorých produktoch išlo o desiatky listov papiera, ktoré sa digitalizáciou ušetria. Zmluvy môžu finanční sprostredkovatelia uzatvárať napríklad cez tablet priamo u klienta doma. Zrýchli sa ich spracovanie a môžu sa archivovať na digitálnom úložisku.

Finančné inštitúcie menia svoje klasické web stránky na portály s celou škálou služieb. Je na nich napríklad možné viesť si archív dokumentov, či hlásiť poistné udalosti. Stačí teda elektronicky doručiť potrebné doklady a bez návštevy pobočky poisťovne, či obchodného zástupcu dostať peniaze z poistného plnenia na účet v čo najkratšom čase.

„Aj vďaka tomu môže naša poisťovňa vyplácať 9 z 10 poistných udalostí už do 5 pracovných dní po doručení potrebných dokladov,“ hovorí P. Brudňák. NN Slovensko prevádzkuje servisný portál Moja NN (www.mojann.sk), kde si klienti môžu spravovať svoj „poistný účet“ a nahlasovať poistné udalosti on-line, či meniť osobné údaje.

Ďalšou perspektívnou oblasťou uplatnenia digitálnych technológii je telemedicína. Ide o poskytovanie medicínskych služieb na diaľku, keď človek môže konzultovať svoj zdravotný problém z pohodlia domova prostredníctvom telefónu či video hovoru. „O službu NN Rodinný lekár majú naši klienti veľký záujem. Ponúkame ju ako benefit pre verných klientov už viac ako rok a jej obľuba stále rastie,“ hovorí P. Brudňák.
 
Digitalizácia mení i komunikáciu medzi finančnou inštitúciou a jej klientom. Tá už dávno nekončí uzatvorením zmluvy, ale aktívne prebieha počas celého vzťahu. Ľudia viac veria firmám, s ktorými môžu viesť dialóg. Jedným z dôležitých kanálov sú sociálne siete.

„Možnosť komunikovať so spoločnosťou, ktorá poskytuje akékoľvek služby či servis klientom, aj cez sociálne siete (napr. na Facebook) zvyšuje pocit zákazníckej spokojnosti a dáva inštitúcii punc modernosti. Okrem toho nám to umožňuje získať spätnú väzbu o spokojnosti so službami a v konečnom dôsledku tak zvyšovať ich kvalitu,“ uvádza hovorkyňa NN SR Daniela Guťanová.

Zákazníci si už zvykli na to, že nie sú len jednými z davu a dostávajú personalizované ponuky. Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Accenture až 80 percent zákazníkov poisťovní v USA uviedlo, že personalizácia je pri výbere ich poisťovne veľmi dôležitá. Znamená to napríklad dostať adekvátnu ponuku vždy pred vypršaním platnosti predchádzajúcej zmluvy, alebo len jednoducho dostať vždy e-mailom blahoželanie k narodeninám.

Digitalizácia tak umožňuje upravovať finančné služby podľa preferencii klientov a popri tom znižovať náklady, zvyšovať transparentnosť a dôveru. Tento trend rozvíjajú najmä malé inovatívne start-upy, no ani tradičný poskytovatelia finančných služieb nezaháľajú. Zakladajú si buď vlastné „vývojárske garáže“, alebo sa posilňujú pohltením fintech inovátorov.