Toyota Supra - história legendy, ktorá sa vracia

Toyota Supra - história legendy, ktorá sa vracia

V týchto dňoch automobilový svet privítal očakávanú piatu generáciu Toyoty Supra. Pripomeňme si  zaujímavú  históriu  legendy,  ktorá sa vrátila a opäť zaujala v novej kráse. 

Toyota 2000GT - matka japonských kupé

História športového kupé Toyoty so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom sa začala v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Presnejšie v roku 1965, keď automobilka predstavila svetu legendárny model 2000GT.  Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 152 koní a auto dosahovalo rýchlosť 100 km/h  pri 6500 ot/min. S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota  2000GT na svoje časy doslova revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo pretekárske okruhy, prekonávalo svetové rekordy a preslávilo sa aj v bondovke „Žiješ len dvakrát“.  Prvé japonské superauto vyrobili v počte 351 kusov.

Američania ju zbožňovali

Názov Supra sa objavil v roku  1978. Japonská automobilka sa rozhodla takto nazvať väčšiu a výkonnejšiu verziu Toyoty Celica, ktorú na japonskom trhu poznali ako Celica XX.  Liftback Celica Supra dostal do výbavy motory R6 s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litrov. Najsilnejší z nich dosahoval maximálny výkon 125 koní. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia. K dispozícii bolo aj  moderné vybavenie – na zozname môžeme nájsť klimatizáciu či tempomat.  Celica Supra sa tešila obrovskej popularite v Spojených štátoch.  Viac ako polovica vyrobených vozidiel modelu putovala do USA,

Celicou Supra naprieč Afrikou

Druhá generácia modelu Celica Supra a Celica XX sa objavila na trhu v roku 1981. Kupé opäť dostalo  šesťvalcové motory. Pod kapotu sa dostali okrem iného motory 5M-GE s objemom 2,8 l ako aj  1G-GEU 2.0. Supra druhej generácie bola ešte lepšia, dostala nezávislé zavesenie s pružením MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Časom auto získalo stabilizátor, na vývoji ktorého sa podieľala aj britská značka Lotus. Supra A60 sa po prvýkrát dostala aj na európsky trh, ale najväčšej popularite sa naďalej tešila v USA,  kde  získala titul  Import Car of the Year. Celica Supra druhej generácie štartovala v pretekoch  British Saloon Car Championship ako aj Rally  Safari.

Samostatný model

Tretia generácia Toyoty Supra sa objavila v roku 1986 ako samostatný model. Z názvu vypadla Celica. Čo sa  nezmenilo, bol pohon – auto naďalej opúšťalo továreň s radovými šesťvalcovými motormi. Jedným z nich bol motor  7M-GE s objemom 3 litre a jeho preplňovaný variant 7M-GTE s výkonom 235 koní. Ďalšou zaujímavosťou v  Supre A70 bol  2,5 litrový motor twin turbo   1JZ-GTE. Takto vybavené auto malo výkon 280 koní a bolo dostupné výlučne v Japonsku.

Okrem moderných motorov dostal model 3. generácie aj inovatívne zavesenie so systémom elektronickej regulácie Toyota Electronic Modulated Suspension. Spoločnosť Toyota vyrobila tiež 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 277 koní.

Rýchla a zbesilá Supra A80

V roku 2002 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé.  V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke.  Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové 6-valcové  motory. Dodávali ich v dvoch verziách: 2JZ-GE s atmosférickým plnením a výkonom 223 koní  a 2JZ-GTE preplňovaný dvojicou turbodúchadiel s výkonom 330 koní. Vďaka silným motorom auto  zrýchľovalo na 100 km/h za 4,6 s. Supra bola mimoriadne starostlivo zmontovaná, spoľahlivá a odolná aj voči agresívnemu štýlu jazdy. Tuneri s ňou  bez problémov dosiahli výkon aj 650 koní. A vďaka filmu „Rýchlo a zbesilo“ sa  Supra stala ikonou. 

Svetová premiéra novej  Toyoty GR Supra!

Najnovšia generácia Toyoty Supra je tu! Predstavili ju vo svetovej premiére na medzinárodnom autosalóne NAIAS v Detroite. Nová Toyota GR Supra bola koncipovaná ako športové vozidlo v tej najrýdzejšej forme, bez kompromisov, ktoré by mohli ovplyvniť pôžitok z jazdy. Hlavný konštruktér Tecuja Tada sa držal klasickej podoby s radovým šesťvalcom vpredu a pohonom zadných kolies, v duchu tradícií predošlých generácií modelu Supra a pôvodného športového modelu 2000GT. Milovníci volantu sa môžu tešiť na opojné spojenie výkonu, agility a precíznej ovládateľnosti, postavenej na kombinácii krátkeho rázvoru a širokého rozchodu kolies, skromnej hmotnosti, nízkeho ťažiska a veľmi tuhej karosérie.