Tip odborníka: Ako šetriť turbo

Tip odborníka: Ako šetriť turbo

 Vytáčanie motora do maximálnych otáčok sa nemusí vodičom automobilov vybavených „turbom“ oplatiť. Ďalšia pasca sa môže skrývať v systéme Start-Stop, najmä pri zastavení po rýchlej jazde. Je preto potrebné dodržiavať základné prevádzkové pokyny.

Väčšina automobilov je v dnešnej dobe vybavená motorom s preplňovaním pomocou turbodúchadla. Bohužiaľ niektorí vodiči princíp fungovania turba nepoznajú a ostatní na preplňovaný motor, či už vznetový alebo zážihový, nemyslia vôbec.

Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu stláčať vzduch do satia motora. Čím vyššie je namáhanie motora, tým vyššia je teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla. Na ochladenie, resp. dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde, je potrebné nechať motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd.

„V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Česko a Slovensko.

Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa turbo viac zahrieva a po následnom zastavení a vypnutí motora, si potrebuje motor, resp. turbo, znížiť teplotu pri voľnobežných otáčkach. Pri náhlom vypnutí motora je turbo veľmi tepelne namáhané, a kvôli vysokej teplote dochádza takisto k nedostatočnému mazaniu turba.

Spozornieť by mali aj vodiči s aktívnym Start & Stop systémom, ktorým sa samovoľne vypne motor pri zastavení. I keď bola táto technológia vyvinutá, aby šetrila palivo v mestskej prevádzke, môže sa nakoniec ukázať ako príčina nemalých prevádzkových problémov a s tým spojených výdavkov na servis. Start & Stop systém má väčšina nových automobilov vybavených preplňovanými motormi s turbodúchadlom.

„Výrobcovia si myslia, že turbodúchadlá preplňovaných motorov vybavených Start & Stop systémom netrpia náhlym vypnutím motora, ale naše skúsenosti zo servisov sú trochu iné. Preto je lepšie pri jazde vo zvýšených otáčkach, napr. pri vysokej rýchlosti na diaľnici, tento systém vypnúť,“ hovorí Lubomír Kroužílek, technický poradca ProfiAuto.