DENNÍK RELAX - Náplne do autoklimatizácií rapídne zdraželi. Čo sa s tým dá robiť a ako ušetriť?

Náplne do autoklimatizácií rapídne zdraželi. Čo sa s tým dá robiť a ako ušetriť?

 Doplnenie klimatizácie pred cestou na dovolenku? V minulých rokoch bežná prax. Tento rok sa to môže vodičom výrazne predražiť. Na slovenskom trhu totiž došlo k razantnému nárastu cien náplní do klimatizácií. Ako môžu majitelia áut ušetriť? Aké chladivo sa vlastne môže v klimatizáciách používať?

Odborníci profesionálnej siete autoservisov ProfiAuto odporúčajú: znížiť náklady na prevádzku a obmedziť úniky náplní pomôže pravidelná starostlivosť a servis.

„Nárast cien chladiva, ktorý môže v tomto roku i naďalej pokračovať, ovplyvní nielen samotných vodičov, ale tiež prácu servisov. Už sa nebude dopĺňať chladivo na cestu na dovolenku a späť, ako to vodiči využívali v minulosti, pretože pre zákazníka, ktorý má netesnú klimatizáciu, to bude znamenať veľký výdavok. Lepším a lacnejším riešením tak bude hľadanie únikov a ich následné opravy, aby bol celý systém tesný a plne funkčný,“ vysvetľuje dopady technický poradca ProfiAuto Lubomír Kroužílek.

5 základných odporúčaní
Vyšším výdavkom na opravu alebo na časté dopĺňanie môžu vodiči predchádzať dodržiavaním niekoľkých základných pravidiel, ako správne klimatizáciu používať a udržiavať:

1. Po nasadnutí do vyhriateho vozidla otvorte všetky okná a vyvetrajte horúci vzduch.
2. Klimatizáciu nastavte na teplotu, ktorá je o cca 5 až 8 °C nižšia, ako je vonkajšia teplota.
3. Niekoľko minút pred ukončením jazdy klimatizáciu vypnite, pootvorte okná a zvýšte otáčky ventilátora, aby došlo k vysušeniu výparníka a predchádzalo sa tvorbe zápachu pri opätovnom zapnutí klimatizácie.
4. Pravidelne minimálne jedenkrát ročne klimatizáciu dezinfikujte.
5. Výmenu chladiva a kontrolu klimatizácie robte minimálne raz za dva roky.

Správna náplň do klimatizácie
„Bežný vodič sa zaujíma, či mu klimatizácia chladí alebo nechladí. Vo svojej podstate je mu jedno, aké chladivo je vo vozidle použité. To však len dovtedy, kým sa rozhodne urobiť servis klimatizácie. Potom ho zaujíma cena a skúša na servis i také prosby, aby mu vymenili drahšie a v súčasnej dobe ekologickejšie chladivo HFO1234yf za chladivo R134a, ktoré je lacnejšie, ale menej ekologické. Každý servis však musí tento krok odmietnuť,“ hovorí Lubomír Kroužílek.

Od 1. januára 2017 platí, že autoklimatizácia sa nesmie plniť fluórovanými skleníkovými plynmi s potenciálom globálneho otepľovania vyšším ako 150. Výnimku tvoria len klimatizačné systémy obsahujúce takéto plyny namontované do vozidiel pred týmto dňom. V tomto prípade môže servis realizovať opravy a dopĺňanie starým chladivom R134a i v budúcnosti.

Poruchy klimatizácií
Poruchy klimatizácií je možné všeobecne rozdeliť na dve základné skupiny. Prvou je únik chladiva zo systému klimatizácie, ktorý má za následok nefunkčnú klimatizáciu. Autoservis musí vykonať lokalizáciu úniku, opravu či výmenu poškodenej časti klimatizácie, kontrolu tesnosti a následne naplniť klimatizáciu chladivom.

Druhá skupina je trochu problematickejšia. Systém je tesný, chladivo neuniká, a napriek tomu je klimatizácia nefunkčná alebo funguje len čiastočne. Problémy sú väčšinou spôsobené poruchou v elektrickom systéme ovládania klimatizácie, málokedy mechanickou poruchou, napr. na expanznom ventile klimatizácie.

Prevencia je dôležitá
Automechanici v sieti ProfiAuto absolvujú pravidelné technické školenia o diagnostike únikov a opravách klimatizácií. Servisy sa zároveň priebežne dovybavujú zariadením na čo najefektívnejšie hľadanie únikov chladiva zo systému klimatizácií a naradím na potrebné opravy.

Takmer každý vodič rozpozná, že klimatizácia nie je v poriadku. Buď mu zapácha, alebo chladí málo či vôbec. „Dôležitá je však dôkladná prevencia a nenechávať všetko na poslednú chvíľu. V sieti ProfiAuto servisov vodičom vysvetlíme, čo je netesnosť klimatizácie a akým spôsobom môže vznikať, ale predovšetkým ako ju zistíme a hlavne opravíme, aby bola klimatizácia zase naplno funkčná,“ hovorí Lubomír Kroužílek.