Jedinečná výstava Autá verzus bicykle v Múzeu dopravy

Jedinečná výstava Autá verzus bicykle v Múzeu dopravy

Boli ste už niekedy v časti Slovenského technického múzea – v Múzeu dopravy? Od roku 1999 funguje v neľahkých podmienkach a skromných, ale autentických priestoroch koľajiska a skladových objektov Prvej parostrojnej železnice na Šancovej ul v Bratislave. Poskytuje návštevníkom pohľad na originálne prostriedky prepravnej techniky používanej na Slovensku od 19. storočia.

Medzi stovkami exponátov nájdeme prostriedky cestnej, železničnej i vodnej dopravy. Koče, bričky, sane, autá, motocykle, bicykle, lokomotívy, vagóny, dreziny, ale aj osvetľovaciu, signalizačnú i oznamovaciu techniku, makety, modely a všetko ostatné, čo súvisí s dopravou, vystavujú v stálej expozícii múzea na ploche vyše 2 000 m2.

Pravidelným a obľúbeným spestrením sú najmä výstavy automobilov. „Mnohí návštevníci iste privítajú príležitosť uvidieť na jednom mieste všetky automobily z produkcie bratislavskej fabriky Volkswagen, vyrobené od roku 1991. Na výstavu Vokswagen už 30 rokov „made in Slovakia“, ktorou si v roku 2021 automobilový gigant s významnou značkou pripomenul svoje úspešné pôsobenie na našom i svetovom automobilovom trhu a významné postavenie v ekonomike Slovenskej republiky, nadviazalo múzeum v závere minulého roku nemenej zaujímavým výstavným projektom Bratislavské automobilové závody – 50. výročie založenia podniku,“ popisuje pre časopis Krásy Slovenska Peter Maráky.

Výstava približuje výrobu a najmä vývoj nových osobných a úžitkových vozidiel v Bratislave v období od 50. do 90. rokov 20. storočia. Súčasťou zbierkového fondu je viacero automobilov a prototypov zo sériovej produkcie a vývojárskej dielne dnes už takmer zabudnutých Bratislavských automobilových závodov (BAZ). Časť z nich už dávnejšie trvalo vystavujú v stálej expozícii múzea. Okrem osobných i nákladných vozidiel, prototypov i sériovo vyrábaných sú teraz vystavené aj originálne makety či modely pochádzajúce z vývoja nových vozidiel i mnoho ďalších predmetov spojených s dnes už zaniknutou továrňou na automobily a jeho mimoriadne invenčnou vývojárskou dielňou.

Úplne prvý bol takzvaný chodiaci stroj, ktorý si okamžite získal obľubu a dokonca sa dostal aj do známej básnickej skladby. Skonštruoval ho nemecký vynálezca Karl von Drais (laufmaschine). Neskôr sa však bicykel stal bežnou súčasťou každodenného života obyvateľov azda na celej planéte. Využíval a využíva sa vo viacerých povolaniach. Hoci vidiek mu zostal verný, dnes sa bicykel používa najmä na športové a rekreačné aktivity.

Renesanciu však zažíva cyklodoprava v ostatnom čase aj v zasielateľskej a donáškovej službe v mestách. Z exponátov osobitne zaujme historický velocipéd značky Singer s veľkým predným kolesom, pochádzajúci z konca 19. storočia, unikátny storočný drevený bicykel domácej výroby, na ktorom v roku 1922 jeho zhotoviteľ absolvoval cestu z rodnej Oravy do Prahy. Pozornosť si nepochybne zaslúži aj prvý pokus o zavedenie prenájmov bicyklov v záujme ich lepšieho využívania v hromadnej mestskej doprave v Bratislave – tzv. biely bicykel.

Všetky atraktívne výstavy zo súčasnej ponuky aj stále expozície Múzea dopravy môžu záujemci navštíviť denne okrem pondelka od 10. do 17. hod.

V spolupráci s časopisom Krásy Slovenska
Zdroj a foto: Peter Maráky a Fotoarchív STM-MD